c_300_250_16777215_10_images_66953.jpg

ترکمن سسی- استاد سلطان محمد آخوند حبیب لی عارف و عالم دینی ترکمن است که در مدارس علوم دینی بخارای شریف و خیوه تحصیل کرده است.این عالم اهل سنت موسس مدرسه علوم دینی حنفیه از مدارس بزرگ شهر گنبدکاووس است.


حاج عبدالجبار آخوند نیک نهاد آخرین شاگرد استاد سلطان محمد آخوند حبیب لی خلاصه ای از شرح زندگی استاد خود را به زبان ترکمنی نگاشته است که ترجمه فارسی آن جهت اطلاع رسانی به مخاطبان گرامی منتشر می گردد.

عارف و عالم ترکمن استاد سلطان محمد آخوند حبیب لی
استاد ما سلطان محمد آخوند حبیب لی (1319- 1399/03/06 هجری قمری) از طایفه حبیب لی اوزین آق از یموت های ترکمن ، عالم و عارف حنفی ماتریدی نقشبندی ، از پدری به نام آنا محمد و از مادری به نام یوفر دختر آقا محمد طانا به دنیا آمد.
وی دروس مکتب خود را نزد جولان قزاق و بعد نزد قربان طاغن آخوند فرزند امین بای که در مدرسه گوگل داش بخارا درس خوانده است ، مختصر الوقایع و علوم صرف را به اتمام رساند.
سلطان محمد آخوند سپس نزد الله نظر آخوند خواجه ، عوامل ، کافیه ، شرح الوقایع ، جامی و بخش عمده ای از هدایه شریفه را فرا گرفت.
استاد در ادامه در مدرسه محمدامین خان در خیوه حاضر می شود و از محضر علامه عارف حاج عبیدالله بزاز کسب فیض می کند.
وی در ادامه حدود 13 ماه در مدرسه علوم دینی گوگل داش شهر بخارا تحصیل می کند و به دلیل مشکلات زبان تدریس اساتید در آنجا ، مجددا برای ادامه تحصیلات به شهر خیوه و مدرسه محمد امین خان بازمی گردد.
با توجه به برقراری حکومت نظامی از طرف کمونیست ها ، وی با رفت و آمد شبانه نزد استاد خود تحصیلات را ادامه می دهد.در ادامه با فشار کمونیست ها ادامه تحصیلات ناممکن می شود و استاد به سلطان محمد آخوند که آخرین شاگرد وی بود اجازه می دهد برگردد.
سلطان محمد آخوند با آن شرایط در فصل زمستان بر می گردد.ابتدا در "الچک قزل دفه" ساکن می شود. در سال 1353 هجری قمری به روستای "کوروکلی" و سپس به "اوعلان شیخ" کوچ می کند.
حکومت پهلوی وی را دورباره به "کوروکلی " برمی گرداند.
در سال 1354 هجری قمری در "اوقی تپه" – در بخش داشلی برون- و در سال 1356 در روستای "تنگلی" – بخش داشلی برون- ساکن می شود.
وی بعد در روستای قورپلجه – بخش مرکزی گنبد- در جوار مسجد نعمانیه حجره 7 اتاقه مدرسه نعمانیه را تاسیس می کند.
سپس در شهر سیدشریف جرجانی شهر گنبدقابوس اقامت می کند و در سال مرغ در روز دوشنبه مبارک 23/08/1376 هجری قمری در کنار مسجدی با نام خود مدرسه فعلی علوم دینی حنفیه را تاسیس می کند.
در سال 1380 هجری قمری بایلی آخوند ، خان محمد آخوند ، دروایس آخوند ، امان آخوند از شاگردان وی با دعای خیر استاد به درجه آخوندی می رسند.
در سال 1385 هجری قمری شیرولی آخوند  و یول محمد آخوند از شاگردان وی با دعای خیر استاد به درجه آخوندی می رسند.
در سال 1389 هجری قمری قارمحمدآخوند ، اوره محمد آخوند منتظر وظیفه، سلیمالن آخوند نزد وی فارغالتحصیل می شوند.
در تاریخ 28/05/1396 هجری قمری بعد از نماز جمعه آخرین شاگرد وی عبدالجبار آخوند نیک نهاد مراسم فارغ التحصیلی برگزار می کند.
بدین ترتیب وی با هجرت های خود از این سوی به آن سوی از تعلیم و تربیت ظاهری و باطنی و مطالعه کتب و راهنمایی و اصلاح امور در بین مردم و حضور در مراسم مردمی و عیادت بیماران و صله رحم و دیدار علما خسته نمی شد.
وی به شوق ختم قرآن حضرت عثمان (رض) همانند وی هرهفته یکبار قرآن را ختم می کرد.دلایل الخیرات و حزب البحر و تهجد و قیام اللیل و روزه ایام البیض و ایام رجب و شعبان را ترک نمی کرد.
استاد سلطان محمد آخوند حبیب لی در نهایت ، سال ییلقی (اسب) در سن 80 سالگی این دنیای فانی را ترک و به سرای باقی شتافت و در آرامگاه نازقلی خوجم (در غرب گنبدکاووس) در قبه معروف آرمیده است.خداوند از او راضی باد.

c_300_250_16777215_10_images_66952.jpg

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر