c_300_250_16777215_10_images_76042.jpg

ترکمن سسی - استاد فقید قربانقلي آخوند حيدر نژاد خادم دین اسلام، خطیب ، شاعر ، فعال عرصه تقریب و از علمای شاخص منطقه ترکمن صحرا بود.


قربانقلی آخوند حیدرنژاد فرزند عاشور قلي ، فروردين ماه سال 1342 در شهر گمیش تپه در غرب ترکمن صحرا ديده به جهان گشود.
 پس از طی تحصيلات مقدماتي در زادگاهش گمیش تپه ، بدليل عشق و علاقه وافر به فراگیری علوم ديني به شهرستان گنبد كاووس رفت و در محضر استاد مرحوم نورمحمد آخوند نوريزاده حضور یافت و بیش از یک دهه از چشمه ي علم و دانش او بهره ها اندوخت و به افتخار آخوندی نایل آمد.
در بازگشت به زادگاهش به تأسيس حوزه ي علميه ي « احمديه » در شهر گمیش تپه همت گمارد و به تعلیم و تربیت طلاب مشغول شد. به همت وی این حوزه علمیه دو دوره فارغ التحصیل با سبک مدارس سنتی علوم دینی رایج در منطقه ترکمن صحرا تحویل جامعه داد.


استاد قربانقلی آخوند حیدرنژاد خطیب و سخنوری توانا بود و در محافل عمومی و در فرصت های مناسب با موضوعات متخلف از جمله اندیشه های سیاسی اجتماعی ، سبک زندگی دینی و اسلامی و مسایل روز اجتماعی برای اقشار مختلف سخنرانی می کردند و همواره در مسیر ارتقای آگاهی و سرمایه اجتماعی مردم منطقه تلاش داشته است.

وی علاوه بر ارائه چندين مقاله در نشريات و مجلات علمي و مذهبي ، صاحب تأليفاتي نيز مي باشد كه از جمله ي آن مي توان به كتاب « اصول عقايد اسلامي » و همچنين كتاب ارزشمند « توفيق الباري » در شرح فارسي صحيح بخاري اشاره كرد كه با تقريظات اساتيد معظم محمد آخوند نوريزاده و مولوي اسحاق مدني مشاور رئيس جمهور سابق در امور اهل سنت در اختيار اساتيد و دانش پژوهان علوم ديني و دوستداران كتاب قرار گرفته است.

استاد قربانقلی آخوند حیدرنژاد شاعر و ادیب نیز بود. آشنایان وی درباره استاد فقید می گویند: بیشتر اوقات در حال مطالعه و تحقیق بود. در ادبیات فارسی، ترکمنی، عربی استاد کامل بودند. شروع اولین شعر و تالیف ایشان با یک خواب از مسجد شروع شد. در شعر گفتن و حفظ کردن حافظه تصویری داشتند. یک شعر ۲۴ بیتی را با یک خواندن حفظ می کردند. برای شعر گفتن ، چند لحظه سکوت می کرد، یکباره شعر طویل با معنا و در قالب ادبی می سرودند. انگار شعر برای آن استاد مرحوم الهام می شد.


آخوند حیدرنژاد از فعالان عرصه تقریب بود و همواره با ايراد سخنرانيها در محافل عمومی و نیز ارایه مقالات علمی و تحقیقی در همايشهای تقريب مذاهب و مجامع مذهبي و سياسي حضوري فعال داشته و سالها در تحقق و تقویت اصل وحدت و همدلی در جامعه تلاش کرده است.


استاد فقید قربانقلی آخوند حیدرنژاد پس از عمری بابرکت روز دوشنبه 17 آذرماه 1399 در سن 57 سالگی دار فانی را وداع گفت.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر