c_300_250_16777215_10_images_76679.jpg


ترکمن سسی - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: تالاب گمیشان پس از سال‌ها خشکی، آبگیری شد که این مهم با انتقال آب مازاد زهکش آلاگل صورت پذیرفت.


محمدرضا کنعانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با اقدامات انجام شده اداره کل محیط زیست استان گلستان در راستای حفاظت از محیط زیست استان پس از سیلاب سال ۱۳۹۸، گفت: فعالیت‌های انجام شده در استان با کاهش اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از سیلاب سال ۹۸، کاهش تراز، ایجاد کانون های ریزگرد در پهنه شمالی استان و پس‌روی دریای خزر صورت پذیرفته است.
وی در ادامه به بیان فعالیت‌های انجام شده در راستای حفاظت و احیای تالاب‌های استان گلستان پرداخت و عنوان کرد: عملیات اجرایی لایروبی و بازسازی کانال‌های ورودی به تالاب‌های بین‌المللی گمیشان، آلاگل، آجی گل و آلماگل که در سیلاب فروردین ۱۳۹۸ آسیب دیده به انجام رسیده است. همچنین اصلاح مسیر کانال ورودی تالاب بین‌المللی آجی‌گل غربی و ترمیم موقت شکاف‌های دیواره شمالی و جنوبی کانال خزر و اصلاح فرم دیواره‌ها جهت آبگیری تالاب گمیشان شامل بخش دیگری از اقدامات انجام شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان آبگیری تالاب گمیشان پس از سال‌ها خشکی و شروع عملیات اجرایی لایروبی زهکش آلاگل با هدف جمع آوری و مدیریت سیلاب و سیلاب دشت‌های موجود و انتقال آب مازاد سایر زهکش‌ها به زهکش آلاگل را از دیگر اقدامات مهم اداره کل محیط زیست استان گلستان در راستای حفظ عرصه‌های طبیعی این استان دانست.
کنعانی تصریح کرد: آبگیری تالاب گمیشان با انتقال آب مازاد زهکش آلاگل با ایجاد فیوزی فرعی به طول یک کیلومتر و ایجاد کانالی از محل اسکله قایقرانان به سمت غرب و بستر تالاب بین المللی گمیشان صورت پذیرفت.
وی با بیان این‌که رویکرد ما در مدیریت و تدوین برنامه احیا، نجات و مدیریت تالاب به دنبال ایجاد حداکثری منافع مشترک دستگاه‌ها در تحقق تکالیف قانونی است، بیان کرد: تلاش بر این است تا با تجمیع برنامه‌های مدیریت سرزمین، تالابی با حداکثر ویژگی‌های زیستی و غنی از زیست‌مندان داشته باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان تصریح کرد: پروژه‌های پیش‌بینی شده جهت احیاء و مدیریت تالاب‌های بین‌المللی منطبق بر برنامه‌های مدیریت زیست بوم و با نگاه مشارکت حداکثری و بهره‌برداری خردمندانه ذینفعان از پهنه تالاب‌های بین‌المللی استان است. در طول دوره اجرای برنامه‌های پیش بینی شده و هدفگذاری شده هدف بر این اساس است تا در قالب  یک برنامه زمانبندی شده و حداکثر بین ۵ تا ۷ سال تمامی ویژگی‌های زیستی و قابلیت‌های بین المللی تالاب‌ها همچنان حفظ مانده و ارتقا یابد.
کنعانی در پایان با بیان این‌که ارتباط هیدرولیکی و هیدرولوژیکی تالاب بین المللی گمیشان با پهنه آبی دریای خزر در کشورهای ایران و ترکمنستان قطع شده است، گفت: این موضوع ناشی از ساخت کانال‌های آبرسانی مجتمع‌های میگو با ایجاد دیواره‌ها و سایر فعالیت‌های مخرب انسانی در زمان مدیریت سیلاب، احیاء و مدیریت تالاب بین‌المللی گمیشان در استان گلستان است که از یک اولویت دستگاهی به یک ضرورت منطقه‌ای تبدیل شده نیازمند آن است تا در سطح ملی با رویکرد و نگاه ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر