c_300_250_16777215_10_images_81010.jpg


ترکمن سسی: کارشناس ارشد دانشگاه جامعه المصطفی با استقبال از برگزاری  کنگره فرهنگ عاشورا در زبان و ادبیات ترکمن تاکید کرد: پیام همایش های عاشورایی باید مبتنی بر وحدت امت اسلامی باشد.


عبدالجلیل آخوند فرهمند در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی، برگزاری دومین کنگره تحت عنوان "فرهنگ عاشورا در آیین زبان و ادبیات زبان ترکمن" ، کاری از سوی جامعه اهل سنت گلستان که قرار است در مهرماه برگزار شود را برنامه ای مفید برای آشنایی نسل نوجوان و جوان با فرهنگ قیام عاشورا دانست و گفت: نیاز امروز فرزندان ما این است تا با چگونگی شکل گیری قیام امام حسین (رض) و ابعاد مختلف آن آشنا شوند و در این میان انتقال پیام و مفهوم عاشورا با زبان ادب و هنر می تواند تاثیرگذاری دو چندانی در مخاطبین نسل جوان ایجاد نماید.

این عالم اهل سنت خاطر نشان کرد: ترکمن ها مختومقلی فراغی را شاعر و عارف نامدار خود می شناسند و از اینکه از این شاعر در کشور به عنوان یکی از مفاخر اسلامی یاد می شود، افتخار می ورزند. مختومقلی از جمله کسانی است که علوم دینی و تحصیلات عمومی را در مراکز مشهور آن زمان از جمله خیوه و بخارا آموخت. وی زبان فارسی را نیز مانند زبان عربی آموخت و در کشورهای هند و پاکستان به ادامه تحصیل پرداخت. مختومقلی فراغی ترکمن اهل سنت استان گلستان است که در اشعار خود امام حسین (رض) را سرور و سالار شهیدان خطاب می کند و حضرت فاطمه (رض) را " شاه حوریان" می خواند.

آخوند فرهمند با اشاره به تاثیرپذیری اهل سنت ترکمن از هنر و ادبیات ترکمن؛ ارادت وی به اهل بیت پیام اکرم (ص) را بسیار عمیق دانست و افزود: این عارف نامدار در دیوان معروف خود بیست و سه بار از امام حسین (رض) و ده بار مستقیما از " کربلا" یاد کرده است که این مسئله گوشه ای از ارادت اهل سنت به ایشان را نشان می دهد، لذا برگزاری این کنگره از سوی اهل سنت ترکمن و سایر اهل سنت کشور که در استان های مربوطه ترتیب داده می شود، وحدت عملی میان مذاهب را به اثبات می رساند. اهل سنت در هنر ، زبان و ادبیات شان به ستایش پیام امام مسلمین پرداخته و ساختار کلی نظام های بعد از حیات ایشان و بویژه تاکید بر آزاد بودن انسان را به مجاهدت های آن حضرت مرتبط می دانند.
 
این کارشناس ارشد حوزه علمیه جامعه المصطفی استان گلستان، دین، مذهب و امنیت را جزو عناصر سه گانه در دنیای اسلام برشمرد و عنوان نمود: جامعه علمای اهل سنت نیز همسو با شاعران و هنرمندان کارهای فرهنگی مفیدی را در پاسداشت از قیام عاشورا برگزار کرده اند از آن جمله می توان به سایر فعالیت های فرهنگی مشتمل بر دیدگاه بزرگان دین در باره شخصیت امام حسین (رض) طی ایام محرم اشاره کرد. اعتقاد همه مذاهب اسلامی بر این است که بانیان بی حرمتی به اهل بیت نبی مکرم اسلام دنیا را به آخرت ترجیح داده و با هتک حرمت به ساحت مقدس شهدای کربلا، انسانیت را از خود سلب کردند.

آخوند فرهمند یادآور شد: پیام کنگره عاشورا باید مبتنی بر وحدت امت اسلامی باشد که به این موضوع در گذشته نیز توجه شده است. برخی افراد افراطی که بعضا با توهین به اهل بیت و صاحبه (رض) دل مسلمانان را جریحه دار می کنند، جزو امت اسلامی به حساب نمی آیند. بنا به فرمایش رسول گرامی ما (ص) نظرات مختلف امت باعث تقویت دین می شود، اما آنچه که منافقین انجام می دهند، ایجاد تفرقه بین مسلمین است. از این رو می طلبد در هر مراسمی که با رویکرد قیام عاشورا به اجرا در می آید به مسئله وحدت میان مذاهب توجه خاصی صورت بگیرد.

عبدالجلیل آخوند فرهمند تاکید کرد: از سوی دیگر برگزارکنندگان چنین کنگره ها باید به اجراها جنبه عمومی ببخشند. ایجاد تنوع معنوی در برنامه و ظرافت در اجراها باید مطابق با دیدگاه های تقریبی باشد. شخصیت امام حسین (رض) بالاتر از آن چیزی است که بشود آن را در یک اجرا بیان کرد، لیکن تشریح نحوه پاسداشت نهضت حسینی و تکریم روز تاسوعا و عاشورا در میان اهل سنت می تواند از نکات جالب توجه در مراسم کنگره بشمار رود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر