c_300_250_16777215_10_images_81074.jpg

 

ترکمن سسی : وحید حاج سعیدی - یادش به خیر... زمانی قیمت اجناس، کالاها و خدمات در سال یک یا دو بار گران می شد آن در حد معقول و منطقی و شرکت های دولتی هم بیشتر ده در صد حق افزایش قیمت خدمت را در سال نداشتند.

 

اما الان دوره و زمانه پشت و رو شده است و با پیشرفت لحظه ای تکنولوژی، افزایش قیمت ها هم به روز و در برخی مواقع لحظه ای شده است! ده سال قبل سايت شبكه تلويزيوني بازار به صورت آزمايشي راه اندازي شد. تا مخاطبان اين شبكه بتوانند مهمترين اطلاعات درباره برنامه هاي شبكه بازار، رخدادها، وقايع اقتصادي و قيمت لحظه اى اجناس(!) را علاوه بر دريافت از طريق گيرنده هاي تلويزيون، در فضاي مجازي و از طريق اينترنت نگاه كنند. چند وقت پیش هم سایت 124 با هدف  اطلاع رسانی قیمت کالاهایی است که مشمول قیمت تثبیتی هستند راه اندازی شد و جالب اینکه در این سایت هنوز سیمان پاکتی 22 هزار تومان و ماست پرچرب 9700 تومان است ما بی خودی سیمان را پاکتی را 60 هزار تومان و یک ظرف ماست 900 گرمی را 22 هزار تومان می خریم!
البته اینکه علم پیشرفت کرده است و از این به بعد قادر هستیم وقایع اقتصادی و حتی قیمت لحظه ای اجناس را به صورت برخط ( همان آنلاین سابق) رصد کنیم، باعث خرسندی و مسرت است ولی دوستان عنایت داشته باشند قبل از راه اندازی این سامانه ها بهتر است به فکر دیگر نهاد ها و ادارات و سایر اقشار جامعه هم باشند و اگر به نکات زیر توجه داشته باشند، عین صواب است:
الف) افزایش شکایات: طبق اخبار واصله و مشاهدات میدانی قیمت ها بعد از صعود تمایل چندانی به سقوط ندارند. بنابراین پخش لحظه ای افزایش قیمت ها باعث افزایش شکایات مردمی به سازمان تعزیرات می شود که با این شرایط کرونایی انصاف نیست این بندگان خدا را شبانه روز راهی کوچه و بازار کنیم تا متخلفان را نقره داغ کنند و جریمه ها را به حساب دولت واریز کنند.
ب) چشم و هم چشمی شرکت ها: این نوع اطلاع رسانی دقیق و شفاف ممکن نوعی رقابت زیر پوستی در بین صنوف مختلف ایجاد کند و برای این از کورس رقابت با یکدیگر عقب نمانند، قیمت ها را دَم به ساعت بالا ببرند. مثلاً صنف محترم پوشاک با دیدن افزایش قیمت سیمان قیمت پوشاک را بالا ببرند. با این توجیه که کسی که در این شرایط می تواند ساختمان سازی کند، توان خرید پبراهن و کت و شلوار گرانتر را نیز دارد. یا صنف محترم آجیل و خشکبار با افزایش بلیط هواپیما قیمت آجیل را افزایش دهند، چرا که کسی که در این اوضاع توان پریدن دارد، می تواند آجیل را به چند برابر قیمت بخرد و قس علی هذالقیاس...
ج) کاهش یا افزایش حقوق کارمندان: نکته آخر هم اینکه تا جایی که ما کارمندان یادمان می آید حقوق ما یک بار درسال افزایش می یابد آن هم برمبنای وجه رایج مملکت ... البته زمزمه کاهش پلکانی حقوق هم شنیده می شود. بنابراین تماشای افزایش لحظه ای قیمت ها چندان با مزاج ما سازگار نیست! با ما به روز باشید!

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر