c_300_250_16777215_10_images_84045.jpg

 

ترکمن سسی - مدرس حوزه علمیه نعمانی محله کتوک سیمین شهر رسالت فارغ التحصیلان حوزه های علمیه را انتقال دین به آیندگان خواند.

 



به گزارش ترکمن سسی، استاد عبدالمجید آخوند قزل طی سخنانی فارغ‌ التحصیلان حوزه علمیه نور سیمین شهر را مخاطب قرار داد و گفت: علمی که امروز در مدارس دینی و حوزه های قرآنی تدریس می‌شود براحتی و آسانی به دست نیامده است. صحابه رضی الله اجمعین، تابعین، تبع تابعین و ائمه مجتهدین در اینباره زحمات زیادی را متحمل شده اند. آنها از مال و جان خود هزینه کردند تا علوم دینی و قرآنی زمان رسول گرامی اسلامی به نسل های بعد از ایشان انتقال داده شود. در این راه محدثین و مفسرین متعددی نیز شبانه روز تلاش کرده و مراکز دینی را در گوشه و کنار تاسیس نمودند.

وی با بیان اینکه بعد از صحابه رضی، امامان معصوم رسالت را عهده دار شدند افزود: آن علما از زمان طلوع بامداد تا شامگاه و حتی بیش از آن در مساجد به شاگردان علم می آموختند. آنها کسانی بودند که نماز صبح شان هیچ وقت فوت نشده است‌. شاگردانی مانند حضرت ابویوسف رضی الله از مکتب امام اعظم تربیت یافته و به جامعه معرفی شده اند. علمایی در روزهای عید فطر و قربان هم تعلیم و تعلم را ترک نکرده و از فرصت ها به بهترین نحوه بهره برده اند.
آخوند قزل، دوره تحصیل علمای سده های پس از زمان امامان اهل سنت را دو دهه و به روایتی دیگر نزدیک به سه دهه خواند و اظهار داشت: آنها طول شب را به سه قسمت تقسیم و در بخشی مذاکره علم کرده، در بخشی دیگر استراحت نموده و باقیمانده را به نماز و نیایش می گذراندند. آن علما بخوبی به نیاز امت واقف بوده و استراحت تمام وقت را به معنی ضایع کردن وقت می پنداشتند. آنها کسانی بودند که با نفقه اندک به مدارس دور دست رفته و روز هنگام پیش یک استاد و در شامگاه به نزد استاد دیگری رفته و علم می آموختند.

مدرس حوزه علمیه نعمانی محله کتوک سیمین شهر عنوان نمود: حضرت امام شافعی که در ایام کودکی از نعمت پدر یتیم بود توسط مادر گرامی اش به مدرسه دینی سپرده شد، اما چیزی در بساط نداشت تا بعنوان اجرت بپردازد با اینحال در کمبود و نداری به تحصیل همت گماشت تا به درجه امامت رسید. اعراب در پیش از عصر امام بخاری، مردم سایر ممالک را مستعد فراگیری علوم دینی نمی دانستند، لیکن از دوره امام بخاری تا به امروز بخشی از علم را از کتاب صحیح بخاری می آموزند، لذا هر عالمی که به خود زحمت فراگیری دانش دینی و انتقال آن به دیگران را بدهد، خدای متعال وی را به مقام و جایگاهی ارزشمند رهنمون می سازد.

آخوند قزل خاطر نشان کرد: علمای بزرگواری مانند عبدالقادر گیلانی در ایامی که قحطی و گرسنگی در بغداد شایع شده بود، گرسنگی و جبر زمان را تحمل کردند تا بتوانند دین و احکام را به آیندگان برسانند. آن بزرگان برای معروف و مشهور شدن دنبال کسب علم نرفتند، اما به مقامی رسیدند که آنها را شهره عالم کرد. بدین جهت باید تلاش کرد تا رسالت دین نیمه کاره باقی نماند. انسان چه بخواهد و یا نخواهد عمر در گذر است و تنها بوسیله اعمال می‌توان دینمداری پیشه کرد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر