c_300_250_16777215_10_images_86053.jpg

 

ترکمن سسی - مدیرکل کتابخانه های گلستان گفت: طبق آخرین سنجش اندازه گیری، هر ایرانی بالای ۱۵ سال روزانه یک ساعت در فضای مجازی وقت می گذراند و این مقدار چهار برابر سرانه مطالعه در کشور است.

 

یکی از لازمه های رشد و توسعه اقتصادی هر کشور توسعه فرهنگی است و زیربنای توسعه فرهنگی هم به مطالعه و میزان آگاهی افراد جامعه بستگی دارد. فرهنگ درهم تنیده با مطالعه و کتاب است و به عبارت دیگر میزان سرانه مطالعه کتاب در میزان رشد اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.
هفته کتاب خوانی را بهانه قرار دادیم تا ضمن بررسی جایگاه این یار مهربان در میان خانواه ها درباره تاثیرگذاری آن در جامعه هم بررسی بیشتری داشته باشیم.
در همین رابطه با آخوند عبدالحی میرزاعلی مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.
*چه تعداد کتابخانه شهری و روستای در استان گلستان وجود دارد؟
۷۳ باب کتابخانه در سطح استان در حال فعالیت هستند. ۶۱ باب از این بین نهادی هستند (متشکل از ۳۳ باب کتابخانه شهری، ۲۸ باب کتابخانه روستایی) و ۱۲ باب کتابخانه مشارکتی فعال هستند.
*چند نسخه کتاب و مقاله در کتابخانه های عمومی استان موجود است و چه فعالیت های فرهنگی در کتابخانه ها انجام می شود؟
کتابخانه‌های عمومی از منظر اجتماعی محلی برای آموزش، کسب اطلاعات و یک تجربه مثبت اجتماعی است و از منظر فرهنگی نقش حمایت از هویت فرهنگی جامعه را بر عهده دارد.
در حال حاضر کتابخانه های عمومی استان با برخورداری از بیش از ۸۲۵ هزار نسخه از کتب چاپی در مجموعه های مختلف در مخازن کتابخانه های سراسر استان و همچنین دسترسی به بیش از ۲۱ میلیون عنوان مقاله علمی به روز بین المللی از طریق پایگاه علمی مگاپیپر، در حال خدمتگزاری به اعضا و آحاد جامعه هستند.
همچنین با برگزاری برنامه های ترویجی متنوع با محوریت کتاب از قبیل جشنواره رضوی، نشست‌های کتابخوان و… به دنبال غنی کردن اوقات فراغت جامعه هستیم.

* چند نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان موجود است؟
در حال حاضر ۸۲۵ هزار و ۶۸۳ نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان موجود است. از این بین، ۸۴۶ هزار و ۲۴ سخه کتاب کودک و هزار و ۲۴۴ سخه کتاب بریل در دو بخش ویژه نابینایان در کتابخانه های میرفندرسکی گرگان و مختومقلی گنبد وجود دارند.
پروژه کتابخانه عمومی در شهرهای مراوه تپه، کردکوی، نگین شهر و نوده خاندوز کتابخانه های در حال احداث استان هستند
* چه تعداد کتاب در شش ماه نخست سال به کتابخانه های استان اهدا شده است؟
۶ هزار و ۲۲۲ نسخه کتاب در شش ماهه اول امسال از طریق اعضا و برخی ادارات به کتابخانه های عمومی سطح استان اهدا شده است.
*چند کتابخانه در دست احداث در استان گلستان داریم؟
اداره کل کتابخانه های عمومی استان به عنوان دستگاه بهره بردار، در انتظار تکمیل چهار پروژه کتابخانه عمومی در استان است. پروژه کتابخانه عمومی در شهرهای مراوه تپه، کردکوی، نگین شهر و نوده خاندوز کتابخانه های در حال احداث استان هستند، که کتابخانه مراوه تپه وسه کتابخانه روستایی (بصیرآباد گمیشان، قره قاشلی بندر ترکمن و مهتر کلاته کردکوی) در شرف افتتاح می باشند.

* کتابخانه های عمومی استان گلستان چه تعداد عضو فعال دارد؟
بیش از ۶۰ هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی استان بوده اند متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مکرر کتابخانه های عموی در شرایط قرمز کرونایی در حال حاضر ۱۷ هزار و ۱۴۱ نفر از اعضا فعال هستند. انشالله با بهبود شرایط کرونایی این مقدار افزایش خواهد یافت.
* آماری از سرانه مطالعه دارید؟
آخرین سنجشی که برای اندازه گیری سرانه مطالعه در سطح کشور انجام شد در سال ۱۳۹۶ توسط مرکز آمار ایران درقالب گزارش فرهنگ رفتاری خانوار بود که طی این گزارش سرانه مطالعه کتب غیر درسی برای افراد بالای ۱۵ سال ۱۵ دقیقه در روز تعیین شد.
نکته جالب این گزارش سرانه استفاده از شبکه های اجتماعی بود که تقریباً چهار برابر سرانه مطالعه بود. یعنی هر ایرانی بالای ۱۵ سال روزانه یک ساعت از وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذراند.
به همین جهت کتابخانه های عمومی نیز با ورود به این فضا مخصوصاً بعد از شیوع کرونا، دست به تولید محتوی و اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی زده است.

*سرانه کتابخانه های عمومی استان گلستان چند متر مربع است؟
در حال حاضر ۲۶ هزارو ۶۷۱ مترمربع فضای کتابخانه ای در سطح استان وجود دارد و به ازای هر ۱۰۰ نفر در استان حدوداً یک و نیم مترمربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد که قطعاً نیاز به افزایش این سرانه است.
در پروژه آمایش سرزمین که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال اجراست، میزان فضای کتابخانه‌ای مورد نیاز محاسبه می شود که تعیین خواهد شد.
*حرف آخر؟
به عنوان سخن آخر، باید ذکر شود که کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک نهاد عمومی و غیردولتی، نیازمند توجه مردم است. مشارکت مردم در گسترش کتابخانه‌های عمومی نقشی اساسی دارد، همچنین مطالبه مردم از مسئولانِ امر عمران و توسعه استان، در ارتقاء جایگاه و نقش کتابخانه‌ها می‌تواند موثر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم شریفی

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر