c_300_250_16777215_10_images_CYMERA_20151123_191730.jpg

ترکمن سسی-مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان از اقدام به خودکشی یک‎هزار و ۸۱۹ مورد طی شش ماه امسال در استان گلستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از مهر، علی نذیری، ظهر دوشنبه در چهارمین جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان گلستان، با بیان این که اکثر کسانی که اقدام به خودکشی کردند در سنین جوانی قرار داشتند، اظهار کرد: در ۶ ماه گذشته یک‎هزار و ۵۴۳ مورد طلاق در استان گلستان ثبت شد و از این خانواده‎ها یقینا تعدادی جزو کودکان خیابانی قرار می‎گیرند.

طلاق و حاشیه‎نشینی علل افزایش تعداد کودکان خیابانی

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان گفت: طلاق، حاشیه‎نشینی، مهاجرت روستائیان به شهر از جمله عوامل افزایش تعداد کودکان خیابانی است.

نذیری افزود: از سال ۸۹ تعداد ۱۹۹ کشور در سازمان ملل تعهد دادند که افراد زیر ۱۸ سال در گروه کودک یا نوجوانان قرار می‎گیرند و قوانینی نیز در این زمینه وجود دارد؛ در دنیا حدود ۳۰ الی ۱۷۰ میلیون کودک خیابانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسائل بهداشتی، رفتاری، آسیب‎های اجتماعی، بدرفتاری والدین، فرصت‎های شغلی و اختلافات خانوادگی از جمله آسیب‎هایی است که متوجه کودکان خیابانی است.

نذیری از ارسال محموله ۱۰ تنی کمک‎های مردمی این استان برای زائران عتبات عالیات خبر داد و گفت: بیش از ۱۰ کامیون کمک‎های مردمی آذوقه اعم از لبنیات، آب معدنی، روغن، برنج و آرد از استان گلستان به کربلای معلی ارسال شده است.

وی تصریح کرد: اعزام زائران عتبات عالیات از استان گلستان در مقایسه با سال گذشته تا این لحظه رشد سه برابری را نشان می‎دهد.

اعزام ۱۳ هزار نفر از گلستان به عتبات عالیات

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با اشاره به راه‎اندازی ستاد اربعین در استان گفت: در ذیل این ستاد ۹ کمیته ایجاد شده که به تمام فرمانداری‎ها و دستگاه‎های اجرایی ابلاغ شده است.

نذیری افزود: هرساله وضعیت اعزام زائران به کربلا مثبت گزارش شد اما با توجه به شرایطی که در عربستان برای حجاج بیت‎الله‎الحرام در منا اتفاق افتاد و بی‎کفایتی آل‎سعود را نشان داد وضعیت حساس‎تر شده است.

وی با بیان اینکه در استان گلستان هفت هزار ویزا صادر شده است، خاطر نشان کرد: چهار هزار و ۲۲۰ نفر از زائران عتبات عالیات به مرز مهران اعزام شدند و ناوگان نیز ظرفیت اعزام ۱۳ هزار نفر دارند لذا برای عزیمت زائران مشکلی نداریم.

نذیری از زائران خواست که حتما برای حضور در کربلای معلی و مراسم اربعین حسینی از طریق حج و زیارت ثبت‎نام کنند و از اعزام انفرادی به شدت بپرهیزند.

یازده دستگاه دولتی متولی ساماندهی کودکان خیابانی هستند

معاون اجتماعی بهزیستی گلستان گفت: ۱۱ دستگاه دولتی متولی ساماندهی کودکان خیابانی هستند که تنها دو دستگاه در کنار بهزیستی پای کار هستند. محمد رنجی اظهار کرد: طرح ساماندهی کودکان کار در سال ۸۴ تدوین شده است ولی در استان ما تنها نیروی انتظامی و دادگستری در کنار بهزیستی پای کار هستند.

وی افزود: به عنوان نمونه بهداشت و درمان یکی از دستگاه های متولی در این زمینه است که می تواند در زمینه درمان اعتیاد این کودکان اقدام کند ولی تاکنون برنام های در این خصوص ارائه نشده است.

وی با اشاره به کودکان خیابانی گفت: دو گروه کودک خیابانی در استان وجود دارد که یکی از آن ها کودکانی هستند که در خیابان کارهای کاذب مانند آدامس فروشی و گل فروشی انجام می دهند و گروه دیگر کودکانی هستند که شغل های ثابت تری دارند و معیشت خانوار خود را تامین می کنند.

رنجی با بیان اینکه کودکان خیابانی عموما به کودکان زیر ۱۸ سال اطلاق می شود، گفت: دراستان دو مرکز نگهداری کودکان کار وجود دارد که یک از آن ها شبانه روزی و دیگری مرکز روزانه است که در مرکز روزانه بیشتر کودکان بد سرپرست نگهداری می شوند.

شناسایی ۱۸۴ کودک کار در استان

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۱۸۴ کودک کار در استان شناسایی شد که در این مراکز نگهداری شدند و از جمله اقدامات بهزستی گلستان توانمند سازی و آموزش این کودکان بود که بتوانند از آسیب هایی که در جامعه وجود دارد خود را مصون نگه دارند.

معاون اجتماعی بهزیستی گلستان در ادامه با بیان این که بیشتر کودکان کار معلولیت جسمی دارند، گفت: خلاهای قانونی نگهداری از کودکان معتاد و بیمار، وجود اطفال و کودکان دارای سرپرست بد که به دلیل تسامح و تساهل رها شده اند و دستگاه قضا هم حکم به نگهداری آنان توسط خانواده می دهد و بی توجهی به ابعاد روانی و اجتماعی کودکان کار بالای ۱۸ سال که طبق قانون از بهزیستی ترخیص می شوند از جمله مشکلات و چالش های حوزه کودکان کار است.

وی تصریح کرد: برخی ز این کودکان دچار اختلالات خاص و روان پریشی هستند که مرکز نگهداری خاصی هم برای این کودکان وجود ندارد و آن ها در جامعه رها و سرگردان هستند که می تواند آسیب های زاید را هم برای خود کودکان و هم برای جامعه به همراه داشته باشد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر