c_300_250_16777215_10_images_603040.jpg

ترکمن سسی- اوکتای قلیچ تقانی: نیروی انتظامی عامل برقراری امنیت درون جامعه است ولیکن گاهی اوقات برخی رفتارهای کارکنان نیروی انتظامی با شهروندان تداعی کننده ی سو استفاده برخی از کارکنان نیروی انتظامی از پست و مقام خویش است.

بی شک با اشتباه جزئی از نظام یک مجموعه نمی توان تمام آن نظام را زیر سوال برد اما حساسیت بر روی برخی نهادهای دولتی نزد عامه ی مردم بالا است.

شب گذشته شاهد رفتار غیر معمول و غیر قانونی یکی از کارکنان نیروی انتظامی آق قلا بودم که بیشتر از هر چیزی مایه تاسف من شد.

در یکی از خیابان های شهر آق قلا به همراه یکی از دوستان، درون خودروی سواری خویش مشغول گفتگو بودیم که کادر نیروی انتظامی آق قلا نوبت شیفت شب نزد ما آمد، شماره تلفن همراه من و دوستم را به همراه نام ما یادداشت کرد،ما نیز بنا بر وظیفه ی شهروندی خویش با دوستان همکاری کردیم،در آخر سوالی که مرا به خود مشغول ساخته بود پرسیدم که چرا شماره و نام را یادداشت کردید؟

جواب سوال برایم غیر قابل درک بود نه به عنوان مدیر یک سایت استانی بلکه به عنوان شهروند که با جواب توهین آمیزی مواجه شدیم.

انتظار ما اینگونه بود که بشنویم تمام این اقدامات به دلیل امنیت شما است و نیروی انتظامی دوست مردم است که سعی در برقراری امنیت درون جامعه دارد.

جواب اینگونه بود که از نظر من شما سارق و دزد هستید مگر آنکه خلاف آن ثابت شود،اگر امشب در این مکان دزدی شود شما مقصر هستید.

درباره ی جواب فوق باید گفت: طبق قانون اصل بر برائت است و هیچ کس را نمی توان محکوم به امری غیرقانونی نمود مگر خلاف آن ثابت شود.

این جواب بیشتر از آنکه جنبه ی خدمت داشته باشد جنبه ی تحقیر،توهین و سو استفاده از مقام و لباس را دارد که در اینگونه موارد نیز قانونگذار بر حسب مورد تدابیری اندیشیده است.

از سویی دیگر حضور ما در آن مکان حتی در صورت وقوع سرقت دال بر سارق بودن نمی تواند باشد.

وظیفه ی نیروی انتظامی صدور حکم نیست بلکه بر عکس دستگیری متهمان است و حکم در دادگاه توسط قاضی شرع و قانون صادر می شود نه توسط یک شیفت شب.

مردم ما هنگام مشاهده نیروی انتظامی باید حس آرامش به آنها دست بدهد نه حالت عکس.

یاد دارم روزهای گذشته نیروی انتظامی شهرستان آق قلا چگونه در موضوع سرقت از طلافروشی با موفقیت به وظیفه ی خویش عمل کرد. بهرحال باید جلوی برخی رفتارهای غیر معقول در درون نیروی انتظامی ایستادگی شود تا این رفتارها کمتر تسری پیدا کند.

دیدگاه‌ها  

+3 #1 محمد 1394-09-26 18:55
به فرموده مقام معظم رهبری وظیفه نیروی انتظامی حفظ ارزش هاست.انتظار این است مسئولان و مدیران پرتلاش نیروی انتظامی جهت حفظ آبرو و ارزش شهروندان مراقب برخی سوء استفاده های احتمالی باشند.ما امنیت کشوری مان را مدیون تمامی خدمات شبانه روزی پرسنل زحمتکش نیروی انتظامی هستیم.
نقل قول کردن
+2 #2 سلام 1394-09-27 00:34
سلام، من در یک استان دیگر ساکن هستم،و اینجا برخورد نیروی انتظامی بسیار محترمانه است.به نظرمن این مساله بر می گردد به عدم آشنایی مردم به حقوق شهروندی و عدم مطالبه و پیگیری حق توسط ما ترکمنها است.اگر مردم حق خود را مطالبه کنند. این کار تکرار نخواهد شد.
نقل قول کردن
+1 #3 محمد 1394-09-27 23:52
جالبه چند سال پیش با من هم همین برخورد در بندرترکمن شد و وقتی از مامور نیروی انتظامی دلیلش رو پرسیدم، همین جواب " از نظر من شما سارق و دزد هستید مگر آنکه خلاف آن ثابت شود،اگر امشب در این مکان دزدی شود شما مقصر هستید" داده شد!!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر