c_300_250_16777215_10_images_948_371_orig.jpg

ترکمن سسی-مدیرکل راه آهن شمال شرق 2 گفت: طبق توافق انجام شده و با ایجاد زیرساخت های لازم سالانه دو میلیون و 400 هزار تن نفت کوره کشور ترکمنستان از طریق پایانه ریلی اینچه برون گلستان به بندرعباس ترانزیت می شود.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از ایرنا محمدرضا قربانی اظهار داشت: فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز ترانزیت این محموله از طریق پایانه ریلی اینچه برون از امروز آغاز و در مدت 12 روز به پایان می رسد.

وی گفت: عمده ایجاد زیرساخت برای آغاز جابجایی نفت کوره ورودی از کشور ترکمنستان به پایانه ریلی اینچه برون، ساخت سه خط به طول سه هزار و 800 متر به منظور انجام عملیات مانور، تخلیه و بارگیری این محموله در پایانه مرزی است.

به گفته وی طبق اعلام مقامات ترکمنستان، مرحله نخست محموله نفت کوره به مقدار 150 هزار تن در چند مرحله به ایستگاه راه آهن اینچه برون منتقل و پس از انتقال به واگن های ایرانی، به مقصد بندرعباس ترانزیت خواهد شد.

وی در خصوص مزایای اجرای طرح مزبور، توضیح داد: با عملیاتی شدن این طرح حمل هر تن محموله ترانزیت نفت کوره ضمن ایجاد درآمد ارزی برای کشور، صرفه جویی افزون بر 4 برابری حمل ونقل جاده ای را همراه دارد.

راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان که آذر ماه سال 93 با جضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون استان گلستان افتتاح شد، نقش به سزایی در توسعه بازرگانی استان گلستان دارد.

شهر مرزی اینچه برون به سبب استقرار پایانه و گمرک و بازارچه مرزی در آن و ترانزیت کالا بین ایران و کشورهای آسیای میانه دارای اهمیت راهبردی است. این خط آهن به عنوان کریدور ریلی شمال - جنوب از شهر 'اوزن' در قزاقستان تا 'قزل قایا' در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر 'برکت' در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است.

طول این راه آهن افزون بر 920 کیلومتر می باشد که از این میزان حدود 85 کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.

این خط ریلی که درمرحله نخست ظرفیت ترانزیت دو تا سه میلیون تن و درمراحل بعدی تا 12 میلیون تن را دارد، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آب های آزاد خلیج فارس متصل می کند.

طبق گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، از ابتدای امسال 36 هزار و 900 تن کالا از طریق این خط آهن از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان وارد گلستان شده است.

براساس این گزارش بیشترین واردات کالا از طریق مرز اینچه برون و راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان، ماشین آلات (کالای واسطه ای) و غله بوده است. آمار واردات کالا از طریق مرز اینچه برون در سال گذشته 12 هزار تن بوده است.

استان مرزی گلستان با یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت در شمال ایران قرار دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با سمنان همسایه است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر