c_300_250_16777215_10_images_CYMERA_20160220_101338.jpg

ترکمن سسی-بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی در بین کشورهای آسیای مرکزی ازبکستان قوی‌ترین و ترکمنستان ضعیف‌ترین ارتش‌ را در اختیار دارند.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از کاسپین،موسسه گلوبال فایر پاور «Global Firepower»که یک موسسه نظر سنجی در زمینه طبقه‌بندی ارتش‌ها و نیروهای نظامی کشورهای مختلف است، لیست جدید طبقه‌بندی قدرتمندترین ارتش‌های جهان را منتشر کرد.

بنا به اطلاع این پایگاه، قوی‌ترین ارتش در آسیای مرکزی را ازبکستان دارد. این کشور با ۴۲۰ تانک، ۷۱۵ زره پوش، ۶۹ هواپیمای جنگی و ۸۹ هلی‌کوپتر در مقام ۵۴ قرار دارد. همچنین تاجیکستان در مقام ۸۱ قرار دارد و بر این اساس، تاجیکستان دارای ۳۷ تانک، ۴۶ زره پوش، ۲۵ هواپیمای نظامی، ۴ هواپیمای آموزشی، ۲۰ بالگرد و ۶ بالگرد رزمی می‌باشد.

این پایگاه، بودجه نظامی تاجیکستان را ۷۵ میلیون دلار عنوان کرده است. در این رتبه بندی قزاقستان در مقام ۶۶، قرقیزستان ۷۸، ترکمنستان ۹۰ و افغانستان در مقام ۱۰۲ جای گرفته است.

آمریکا، روسیه و چین به ترتیب در این نظر سنجی در رده اول تا سوم قرار دارند و پائین ترین رتبه به سومالی تعلق گرفته است.

لازم به ذکر است که موسسه گلوبال فایر پاور (Global Firepower) لیست سال ۲۰۱۶ خود را بر اساس ۵۰ فاکتور تهیه کرده‌است که از جمله آن‌ها عبارتند از جمعیت، تولید ناخالص داخلی، تعداد نظامیان، تعداد کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها، تعداد هواپیماها و هلی‌کوپترها، تعداد تانک‌ها و نفربرها و شرایط جغرافیایی حاکم بر کشور. موسسه گلوبال فایر پاور یک موسسه بسیار مشهور در زمینه طبقه‌بندی ارتش‌ها و نیروهای نظامی کشورهای مختلف است.

این موسسه هم‌اکنون مرجع بسیاری از تحلیل‌گران نظامی است. رتبه‌بندی این موسسه از قدرتمندترین ارتش‌های جهان هر ساله مباحث فراوانی را در میان تحلیل‌گران سیاسی به راه می‌اندازد.

با وجود انتقادات فراوانی که به این طبقه‌بندی وارد است از جمله لحاظ نکردن قدرت هسته‌ای کشورها و توجه به کمیت و نه کیفیت، اما همچنان می‌توان از آن به عنوان یک مرجع مناسب استفاده کرد.

دیدگاه‌ها  

+3 #1 دانیال 1396-08-07 02:20
تورکمنستان یه کشور بیطرفی است و تسلیحات نظامیشان فقط در حد مبارزه با تروریسم است.
نقل قول کردن
0 #2 سخاوی 1396-08-28 07:53
بحث تروریزم و تروریست در بعضی کشورها ، ماهی گرفتن از آب گل آلود توسط حکام مستبد و دیکتاتور است . ترکمنستان هم یکی از این کشورهاست . تسلیحات در این کشور ، صرفا جهت سرکوب مخالفین حکومت مورد استفاده قرار میگیرد .
نقل قول کردن
0 #3 یوسف گلی نیا 1398-08-24 01:59
ترکمنستان کشور بیطرفی است اما آنچه من در خبرهاخواندم ترکمنستان هم بسوی خریدسامانه دفاعی ازروسیه است تاکنون مقداری ازترکیه،اکراین، کشورهای اروپایی سامانه موشکی تحویل گرفته است تا۲۰۲۰هم روسیه سامانه موشکی نسل جدید تحویل ترکمنستان میدهد.ترکمنستان گاز فراوان و نفت داردودرآینده احتمال دارد یکی ابرقدرتهای منطقه باشد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر