c_300_250_16777215_10_images_82040165-70660272.jpg

ترکمن سسی-بارش شديد باران شامگاه شنبه و روز يكشنبه درمناطق مختلف گلستان و ورود روان آبهاي حاصل از آن در غرب استان به رودخانه قره سو، خساراتي به روستاهاي حاشيه اين رودخانه در حوزه بندرتركمن وارد كرد.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از ايرنا در اين خصوص عبدالحكيم فيروزي فرماندار بندرتركمن با حضور در روستاهاي آسيب ديده از بارش هاي اخير، دستورات فوري جهت رفع مشكلات حاصل از سيلاب و آبگرفتگي معابر و اراضي كشاورزي در اين مناطق را صادر كرد.

 

در اين بازديد كه با همراهي معاون فرماندار، بخشداران و رئيس راه و شهرسازي شهرستان از روستاهاي اسلام‌تپه، گاميشلي‌نزار، خمرآباد، محمدآباد، قره‌تپه و نيازآباد انجام شد، همچنين اعلام گرديد كه ميزان دقيق خسارت هاي وارد شده از سوي كارشناسان دستگاه هاي ذيربط در حال بررسي و برآورد است.

 

براثر اين بارش هاي شديد، زباله و پسماند هاي شناور در سطح آب كه به سبب جريانات آبي از مناطق بالادستي منتقل شده بود، در دهنه پل ها دپو و موجب گرفتگي آن و طغيان آب در معابر روستايي و بخشي از اراضي كشاورزي اين روستاها شد.

 

شاخه اصلي اين رودخانه از ارتفاع 2900 متري كوه‌هاي اسب چر، سوس و قزيمان سرچشمه مي‌گيرد و بعد از پيمودن مسير طولاني و پيوستن چشمه‌سارها و شاخه‌هاي فرعي به نام رودخانه باغشاه و كمي پايين‌تر به نام گرماب دشت سرانجام با ساير شاخه‌هاي فرعي، قره سو را تشكيل مي‌دهد.

 

طول آن 160 كيلومتر و در جنوب استان گلستان با جهت شرقي- غربي جريان دارد، از مهم‌ترين شاخه‌هاي آن مي‌توان به گرماب دشت، چهل چهار آب، شصت كلا، فسن رود ، النگ دره، نوشن و زيارت اشاره نمود، اين رودخانه بعد از پيمودن چند دهستان بين بندر تركمن و بندر گز در كنار روستاي قره سو به خليج گرگان مي‌ريزد.

 

اين رود از يك سو مهم‌ترين منبع تغذيه‌كننده خليج گرگان بوده و از سوي ديگر يكي از مراكز عمده تكثير انواع ماهيان استخواني نظير ماهي كلمه، ماهي سفيد، سيم، كپور و كفال مي‌باشد.

 

همچنين به منظور تأمين آب آشاميدني شهر گرگان و آبياري زمين‌هاي كشاورزي، سد كوثر بر روي رود گرماب دشت، از شاخه‌هاي اصلي قره سو احداث شده است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر