c_300_250_16777215_10_images_205205.jpg

ترکمن سسی-مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ثبت مجموعه سواركاری گنبدكاووس به شماره 31449در فهرست آثار ملی كشور خبر داد و گفت: این مكان ورزشی از بهترین و قدیمی ترین مجموعه های سواركاری است.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از ایرنا،ابراهیم كریمی اعلام كرد: این مكان ورزشی بعلت استقبال بی شمار دوستداران و طرفداران اسبدوانی در سال 1340 با هدف برگزاری كورس اسبدوانی و تولید و پرورش اسب های نژاد تركمن پایه گذاری و در سال 1352 ساخته شد و همواره میزبان مسابقات در كورس های مختلف بوده است.

استان گلستان و بویژه گنبدكاووس از قدیمی ترین شهرها در برگزاری مسابقات اسبدوانی در كشور به شمار می رود كه در سال های اخیر بندر تركمن و آق قلا نیز به جمع برگزار كنندگان مسابقات اسبدوانی كشور اضافه شدند.

پرورش اسب و برگزاری مسابقات سواركاری دراستان گلستان بویژه دربین تركمن ها سابقه طولانی دارد و اسب اصیل قوم تركمن دارای آوازه ای بین المللی است.

مدیركل میراث فرهنگی گلستان با بیان اینكه مجموعه سواركاری گنبدكاووس بیست و یكم فروردین امسال در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید، افزود: از نظر ویژگی معماری نیز این بنا در منطقه خاص بوده و اولین مجموعه سواركاری در كل استان گلستان می باشد.

به گفته وی نوع ساختار بنا مطابق اولین سازه های بتنی ورزشی است كه پاسخگوی تمامی نیازهای مربوط به دوره نیز بوده است.

وی اضافه كرد: این مجموعه دارای 120 هكتار زمین كشاورزی، پاركینگ، فضای سبز، پیست اسبدوانی به مساحت تقریبی 30 هكتار، سوئیت، ویلا، اصطبل زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شنا می باشد.

كریمی ادامه داد: این مجموعه سواركاری در فصل بهار و پاییز میزبان كورس های اسبدوانی بوده و دوستداران بسیاری از گوشه و كنار كشور را به خود جذب می كند.

وی با بیان اینكه مجموعه سواركاری گنبدكاووس همواره میزبان رقابت های اسبدوانی بوده است، اضافه كرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مجموعه با تصویب شورای انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار شد و از سه سال قبل با همگی اموال منقول و غیر منقول به شركت تجهیز و نگهداری اماكن ورزشی سازمان تربیت بدنی واگذار و فدراسیون سواركاری نیز آن را برای مدت نامعلومی از شركت تجهیز اجاره نموده است.

مدیر كل میراث فرهنگی گلستان افزود: بنای مورد ثبت از لحاظ معماری در منطقه شاخص است ،این بنا با سازه ای بتنی در ارتفاع حدود 13 متر با حجمی مكعب مستطیل احداث شده است. كشیدگی این حجم در جهت شمالی جنوبی بوده و میدان مسابقات نیز در جبهه شرقی آن قرار دارد.

وی گفت كه بنا بصورت 3 طبقه است كه در طبقه همكف دو بخش نیمه باز با كاربری فضای پیش بینی مسابقات دارد، این فضای وسیع در دو طرف بخش اصلی و مركزی بنا قرار دارد.

به گفته وی بخش مركزی بنا كه بعنوان هسته اصلی كاربرد دارد در این طبقه بصورت كاملا محصور با كاربری فضای اداری، فضای پیش بینی، اتاق چابكسواران، نمازخانه، آموزشی، رختكن و سایر بخش های مربوط به چابكسواران می باشد.

هم اینك رقابت های اسبدوانی به جز گنبدكاووس در برخی فصول در شهرهای آق قلا و بندرتركمن نیز برگزار می شود.

گنبدكاووس در شرق استان گلستان واقع است.
استان گلستان یك میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد كه از اقوام مختلف و از جمله هموطنان تركمن هستند.

دیدگاه‌ها  

+6 #1 سوال 1395-02-06 20:44
قمار کردن ربطی به اسبدوانی نداره فردی که میخواد قمار کنه راهشو پیدا میکنه.خیلیا هستن میان فقط برای تماشا و دیدن اسبهای زیبا...اگه به خاطر قمار باید تعطیل بشه که همه ورزشها تعطیلن...مگه با فوتبال و والیبال و بقیه ورزشها قمار نمیکنن؟!
نقل قول کردن
+3 #2 ابراهیم 1395-02-13 09:42
سلام . قمارباز روی زوج یا فرد بودن شماره ی ماشین در حال حرکت هم شرط بندی می کند . پس باید راه ها را هم ببندیم؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر