c_300_250_16777215_10_images_139402131714359155227484.jpg

ترکمن سسی-مراسم بزگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن در روستای آق تقه مراوه تپه برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن در روزهای سی ام و سی و یکم اردیبهشت ماه در روستای آق تقه مراوه تپه با حضور مردم و مسئولین برگزار گردید.

 

ساعت سیزده روز پنج شنبه تقریبا جمعیت دو هزار نفری در مکان برگزاری مراسم مردمی مشاهده می شد و جمعیت در حال افزایش بود،گرمی هوا مشکلات عدیده ای برای حاضران در پی داشت.

 

تقریبا ساعت 14:30 بارش باران همراه با وزش باد شدید باعث واژگونی چند چادر شد که هنگام بارش باران و وزیدن باد تمام حاضران در چادرهای خویش بودند.

 

ساعت 15 مردم برای تماشای مسابقات کشتی سنتی ترکمن(گورش) و والیبال در محوطه برگزاری مسابقات شروع به تجمع کردند و ساعت 16 مسابقات شروع شد و تا عصر ادامه داشت.

 

نشست ادبی چادر گمیشان در ساعت 18:30 برگزار و ساعت 20:30 به پایان رسید و بعد از استراحت حاضران،تقریبا ادامه نشست از ساعت 21 از سر گرفته شد،در این نشست درباره ی مختومقلی فراغی،شخصیت شناسی،زبان شناسی،شرح حال شاعر،وقایع عصر شاعر به بحث و گفتگو پرداخته شد.

این نشست ادبی برای چهارمین سال در چادر گمیشان برگزار می شود.

 

برنامه ی چادرهای مردمی تقریبا از ساعت 21 شب شروع شد،آق قلا،گمیشان،بندرترکمن،گنبدکاووس،کلاله،مراوه تپه،چای قوشان بزرگ و برخی تجمع های خودجوش بدون چادر به اجرای برنامه ی ساز و آواز ترکمنی (بخشی) پرداختند.

 

چادر گنبدکاووس به دلیل مکان نامناسب و دوری از دیگر چادرها با استقبال سال گذشته روبرو نشد و تقریبا یک سوم حاضران به نسبت جمعیت سال گذشته در این چادر حضور داشتند.

 

چادر بندر ترکمن اجرای گرم و باشکوهی از دید جمعیت حاضر داشت که جمعیت قابل توجهی در این چادر نظاره گر هنرنمایی باخشی های ترکمن بود.

 

اجرای برنامه چای قوشان بزرگ که به صورت کلاسیک برگزار گردید با استقبال پرشور جمعیت حاضر روبرو شد و تقریبا بیشترین جمعیت را در بین دیگر چادرها و نشست ها به خود اختصاص داده بود.

 

در محوطه ی مزار مختومقلی فراغی نیز برنامه ای با مجری گری عاشر محمد رئوفی برگزار شد که ساعت 10:25 دقیقه به پایان رسید،وقتی با تنی چند از جمعیت حاضر به گفتگو پرداختیم از اجرای این برنامه رضایت نسبی داشتند،چند نفر نیز سراغی از جمشید آقچه لی هنرمند محبوب ترکمن صحرا می گرفتند.

 

ساعت 12:30 شب مزار مختومقلی پذیرای زائرانی بود که برای فاتحه خوانی بر سر مزار مختومقلی فراغی و پدرش دولت محمد آزادی آمده بودند و اجرای برنامه های بخشی های ترکمنی در این ساعت گرمتر شده بود.

 

ساعت 3 بامداد برنامه ها در حال اتمام خود بود و تقریبا تا ساعت 4 بامداد تمام برنامه ها به پایان رسید.

 

تقریبا ساعت 9:30 دقیقه دو تن از نمایندگان ترکمن،رامین نورقلی پور منتخب مردم غرب استان و شهرام کوسه غراوی منتخب مردم شرق استان برای حضور در مراسم مختومقلی فراغی آمدند و خبری از قره جه طیار دیگر نماینده ترکمن نبود.

 

ساعت ده صبح روز جمعه برنامه ها پس از ورود محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و حسن صادقلو استاندار گلستان که با هلی کوپتر به مراسم آمدند شروع شد و استقبال باشکوهی از طرف جمعیت حاضر از آنان گردید.

 

نوبخت و صادقلو قبل از حضور در مراسم بزگداشت مختومقلی فراغی با حضور در مزار شاعر،فاتحه ای برای وی خواندند،فاتحه خوانی که با ثبت تصاویر آن توسط جمعیت حاضر همراه بود.

 

اسماعیل تاجی قره جه در سخنانی با اشاره به محرومیت های منطقه خواستار پیگیری و توجه بیشتر به منطقه محروم داشلی برون از طرف مسئولین شد.

 

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان پیام آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان را قرائت کرد،آیت الله نورمفیدی به دلیل شرکت در اجلاس خبرگان رهبری نتوانسته بود در مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شرکت کند،فضیلت چند بیت شعر نیز به ترکمنی خواند.(شرح پیام آیت الله نورمفیدی در خبری جداگانه در سایت ترکمن سسی کار شده است)

 

در این مراسم نوبخت و صادقلو به ایراد سخنرانی پرداختند که شرح آن روز گذشته در سایت انتشار یافت.

 

در این مراسم موسیقی زنده ترکمنی اجرا گردید و شعر ترکمنی خوانده شد.

 

لباس ترکمنی که به نوبخت هدیه داده شده بود،توسط استاندار گلستان بر تن وی شد و قالیچه ای ترکمنی به رسم مهمان نوازی ترکمنها تقدیم خانم نوبخت شد.

 

در پایان مراسم از کتاب اشعار مختومقلی فراغی که به زبان فارسی ترجمه شده بود رونمایی شد.

 

 

*مشکل سرویس بهداشتی و آنتن دهی گوشی های همراه تا حد زیادی حل شده بود، فرماندار مراوه تپه در گفتگویی با خبرنگار سایت ترکمن سسی گفت:برای این منظور 24 سرویس بهداشتی ساخته یا بهسازی شد،دکل آنتن حاضر در مکان نیز توانایی پوشش دهی 600 مکالمه در ثانیه را دارد،علاوه بر آن دکل های همت آباد و قره گل تقویت شده بود.

 

*فرماندار مراوه تپه از شروع مسجد سازی در آینده ای نزدیک خبر داد.

 

*فرماندار مراوه تپه از دائمی شدن کمیته بندی جهت برگزاری بهتر مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی خبر داد.

 

*وزش باد شدید و گرمای هوا باعث کمتر شدن سطح کیفی برنامه ها شد.

 

*به نسبت سال گذشته جمعیت کمتری در مراسم حضور داشتند و به گفته ی تنی چند از فعالان تعداد جمعیت هر سال کمتر از سال قبل بنظر می رسد و این مسئله نیاز به موشکافی و بررسی دارد.

 

*جمعا یازمرادف هنرمند ترکمنستانی مهمان ویژه چادرهای مردمی بود و به تماشای هنرنمایی بخشی های ترکمن پرداخت.

 

خبرنگار:عبدالمناف آق ارکاکلی

دیدگاه‌ها  

+5 #1 بهرام گمیشان 1395-03-01 21:03
فصل برداشت محصول وکورس اسبدوانی دوری آ قتوقای وبرنامه های تکراری ومشابه هرسال میتواند دلیل کاهش جمعیت بشمار آ ید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر