c_300_250_16777215_10_images_662864.jpeg

ترکمن سسی-اسفندیارقرنجیک:«فعلا ماه رمضونه نمیتونم بهت پول درصدی بدم. برو بعد از عیدفطر بیا هرچقدر بخوای با سود 10% بهت میدم».

 

عجب! به جمله بالاخوب بیندیشید. تأمّل کنید. چه نتیجه ای می گیرید؟ آیا ایمان و اعتقادات درونی مربوط به دوره و زمان خاصی است؟ 

چند روز پیش یکی از دوستانم از من مقداری پول خواست. منم چون قرض و قسط و بدهی زیاد داشتم نتوانستم کار او را راه بیندازم. او سراغ مردی رفته بودکه در نزول خوری شهره عام و خاص بود. آن مرد نزول خور در کمال تعجب به دوستم گفته بود که فعلا ماه رمضان است و پول نزول نمیدهم.بعد از عیدفطر بیا.جالب است که حرمت ماه رمضان حفظ می شود.

 

ولی سئوال اینجاست؛آن مرد نزول خور که به حرمت ماه مبارک وحتی ترس از خدا از دادن پول نزول خودداری میکند چرا در روزها و ماه های دیگر ازخدا نمی ترسد؟! سئوالات زیادی برای آدم پیش می آید. آیا در ماه های دیگر، گناه کردن آزاد است و ایرادی ندارد؟ آیا در ماه های دیگر، آدمی کمتر از خدا می ترسد؟(معاذالله)آیا در ماههای غیر از ماه مبارک رمضان، پول نزول به کسی دادن، جایز است؟ و ده ها سئوال دیگر.

 

بیاییم از فعل حرام برحذر باشیم. چرا با وجودی که از وضعیت مالی مطلوبی هم برخوردار هستیم، دوست داریم با مقداری سود، به دیگران پول قرض بدهیم؟ مطمئن باشید که این مبلغ سود،روزی خرج دارو و بیمارستان خواهد شد. بدتر از آن ممکن است بلای خانمانسوز دیگری بر سرما نازل شود.

 

درست است که امروز حسابی سود میکنیم و ممکن است تا مدتها سود کنیم ولذت ببریم اما یقین بدانیم که روزی این لذتها به ذلت ها و تلخی ها تبدیل خواهد شدو به جای آن همه سود، زیان سخت و جبران ناپذیری خواهیم دید.اما همان طور که درقرآن کریم آمده، اگر به نیازمندان پول قرض الحسنه بدهیم، به یقین سودی که از این بابت به ما می رسد به مراتب شیرین تر از سود نزول و لذت بخش تر از سود ربا خواهدبود. 

 

بیاییم به اعمال خود رسیدگی کنیم. به حساب های مالی و ایمانی خود رسیدگی کنیم. رسول الله محمدمصطفی(ص) فرموده است: حاسبوا انفسکم قبل أن تحاسبوا.((به حساب خود برسید قبل از این که به حساب شما برسند))

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر