c_300_250_16777215_10_images_60972.jpg
ترکمن سسی- رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: طرح تجهیز 12 هزار هکتار از زمین های حاشیه رودخانه اترک در محدوده روستاهای کرند و آق تقه از توابع شهرستان های مرزی گنبدکاووس و مراوه تپه از اواخر سال گذشته آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی مختار مهاجر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: برای اجرای این طرح و با پیگیری دفتر رهبر معظم انقلاب 160 میلیارد ریال اعتبار اولیه از محل صندوق ذخیره ملی اختصاص یافت.
به گفته وی در اجرای این طرح هم اکنون کار آبرسانی در سطح یک هزار هکتار زمین های آق تقه مراوه تپه و انتقال آب در سطح 300 هکتار آن در دست اجراست.
وی افزود: همچنین کار آبرسانی و انتقال آب به 700 هکتار از زمین های کرند گنبدکاووس که تا سه هزار هکتار قابل افزایش است، در دست اجراست.
مهاجر گفت: آب رسانی و انتقال آب به صورت پمپاژ در سطح 5 هزار و 200 هکتار از زمین های مستعد قابل توسعه کشاورزی در حاشیه رودخانه مرزی اترک دارای حق آبه از سوی جهادکشاورزی پیگیری و انجام خواهد شد.
وی افزود: با بهره برداری از سد چایلی در شهرستان مراوه تپه طرح تجهیز زمین های کشاورزی حاشیه اترک به سامانه انتقال آب گسترش خواهد یافت.
ساخت سد خاکی چایلی با حجم مفید 248 میلیون مترمکعب در 20 کیلومتری غرب مراوه تپه با هدف تامین آب کشاورزی توسط شرکت سهامی آب منطقه ای گلستان و با اعتبار هفت هزار و 500 میلیارد ریال در دست اجراست که با بهره برداری از آن به 11 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه آب رسانی می شود.
رییس جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: برای اجرای طرح انتقال آب به 12 هزار هکتار زمین های کشاورزی حاشیه اترک در مدت 5 سال دو هزار و 770 میلیارد ریال اعتبار از محل ساماندهی آب های مرزی در نظر گرفته شده است.
به گفته مهاجر؛ با اتمام این طرح تولید محصول گندم و جو در این منطقه مرزی گلستان از 600 تا 700 کیلوگرم در هر هکتار به 3 تا 3/5 تن در واحد سطح می رسد که ارزش افزوده خوبی برای کشاورزان منطقه ایجاد می شود.
گنبدکاووس و مراوه تپه با 400 هزار نفر جمعیت از جمله شهرستان های مرزی گلستان است و درآمد مردم آنها بیشتر از طریق دامپروری و کشاورزی تامین می شود.
بخشی از رودخانه مرزی اترک نیز در محدوده این شهرستانها قرار دارد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر