c_300_250_16777215_10_images_000000000000000000000000000000000000000000000000a1.jpg

ترکمن سسی-مدرک دکترای مقامات قرآنی از سوی دانشکده مطالعات قرآنی وابسته به دانشگاه بین‌المللی آزاد تمدن اسلامی بیروت به استاد «طه عبدالوهاب»، قاری برجسته مصری اعطا شد.

 

استاد «طه عبدالوهاب»، از قاریان برجسته مصری، استاد صوت و لحن و داور بین‌المللی مسابقات قرآن، با بیان این خبر گفت: دانشکده مطالعات قرآنی وابسته به دانشگاه بین‌المللی آزاد تمدن اسلامی بیروت نسخه‌ای الکترونیک از این گواهینامه را که معادل دکترای بین‌المللی است، برای من ارسال کرد.

 

وی افزود: همچنین، قرار است مراسم تجلیلی با هدف اعطای نسخه اصلی این گواهینامه برگزار شود که «فاضل عبدالله» از دوستان من در لبنان در این مراسم حضور می‌یابد و به نمایندگی از من این گواهینامه را دریافت خواهد کرد.

 

استاد طه عبدالوهاب در ادامه تصریح کرد: نسخه الکترونیک این گواهینامه به‌صورت رسمی دیروز، اول مهرماه، از سوی دانشکده مطالعات قرآنی وابسته به دانشگاه بین‌المللی آزاد تمدن اسلامی بیروت برای من ارسال شد و نسخه اصلی این گواهینامه نیز طی روزهای آینده و پس از برگزاری مراسم تجلیل با سفر «فاضل عبدالله» به قاهره به دست من خواهد رسید.

 

این قاری برجسته مصری در ادامه گفت: این گواهینامه یک سند معتبر علمی و معادل یک مدرک دکترای بین‌المللی است و یک مدرک افتخاری محسوب نمی‌شود.

 

وی گفت: هنوز زمان مراسمی که قرار است با هدف تجلیل از من به خاطر نگارش این پژوهش در حوزه مقامات قرآنی برگزار شود، به صورت دقیق مشخص نشده است.

 

 

طه عبدالوهاب در ادامه گفت: همچنین، «حاج عادل محمود خلیل»، از داوران و فعالان قرآنی لبنان در حال فراهم‌آوردن مقدمات برگزاری یک دوره در زمینه آموزش مقامات و الحان قرآنی برای اساتید لبنانی است که قرار است من در این دوره، مباحثی در این زمینه برای اساتید متخصص ارائه دهم.

 

یادآور می‌شود، پژوهش جدید «طه عبدالوهاب»، قاری برجسته مصری، در حوزه مقامات موسیقی قرآن، «لغة‌ جدیدة‌ للنغم القرآنی»(زبانی جدید برای مقامات قرآنی) نام دارد که وی  توانسته است با بهره‌گیری از اشکال هندسی، زبانی تخصصی برای آموزش نغمات و مقامات موسیقی تلاوت قرآن طراحی و آن را جایگزین «نُت»(الفبای موسیقی) کند.

 

طه عبدالوهاب درباره چگونگی نگارش و تدوین این پژوهش گفت: از آن‌جا که حوزه تخصصی من آموزش صوت و لحن قرآن است، چندی پیش از سوی دانشکده مطالعات قرآنی وابسته به دانشگاه بین‌المللی آزاد تمدن اسلامی بیروت دعوت شدم تا دروسی در زمینه آموزش مقامات موسیقی قرآن برای تعدادی از اساتید متخصص این کشور ارائه دهم.

 

وی افزود: سخنرانی‌های من در زمینه آموزش مقامات موسیقی قرائت قرآن به مدت دو هفته و بیش از ۴۰ ساعت به طول انجامید که در نهایت مباحث علمی ارائه‌شده در این سخنرانی‌ها، به شدت مورد توجه این اساتید قرار گرفت و از من خواستند که این ایده‌های جدید را به صورت مکتوب عرضه کنم.

 

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن گفت: از آنجا که دانشکده مطالعات قرآنی وابسته به دانشگاه بین‌المللی آزاد تمدن اسلامی بیروت به هر محقق و مبتکری که در کشورهای اسلامی و عربی بتواند ایده جدید در موضوعات مختلف ارائه دهد، گواهینامه‌ای معادل دکترای بین‌المللی اعطا می‌کند، من نیز نظریات و یافته‌های علمی خود در حوزه صوت و لحن قرآن را گردآوری و آن در قالب یک رساله علمی برای این دانشکده ارسال کردم و اساتید این دانشکده پس از بررسی دقیق و علمی این پژوهش تصمیم گرفتند که این گواهینامه را به من اعطا کنند.

 

طه عبدالوهاب به مباحث علمی این پژوهش پرداخت و گفت: در مقدمه این تحقیق علمی، به بررسی مقوله تفکیک و جداسازی میان واژگان موسیقی با واژگانی که قاریان قرآن در زمینه مقامات و الحان موسیقی قرآن به‌کار می‌برند، پرداخته‌ام.

 

وی گفت: طراحی زبانی جدید برای آموزش نغمات و مقامات موسیقی قرآن با بهره‌گیری از اشکال هندسی به جای الفبای رایج در موسیقی که «نُت یا نوت» گفته می‌شود، از دیگر موضوعات این پژوهش است، این در حالی است که نُت، زبانی بین‌المللی و واحد برای آموزش موسیقی در جهان است، اما تاکنون زبان تخصصی و جایگزین برای آموزش مقامات و الحان موسیقی قرآن کریم به قاریان وجود نداشته است.

 

منبع:ایکنا

c_300_250_16777215_10_images_000000000000000000000000000000000000000000000000b1.jpg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر