c_300_250_16777215_10_images_61412.jpg
ترکمن سسی- گنبدکاووس به عنوان یکی از ظرفیت‌های عظیم کشور برای توسعه مناسبات بین‌المللی با منطقه قفقاز و آسیای میانه، در صورت توجه مسؤولان می‌تواند نقش مهمی را در معادلات سیاسی و اقتصادی ایفا کند.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی،آسیای میانه و منطقه قفقاز که شامل روسیه و چندین کشور استقلال‌یافته از شوروی سابق است همواره به عنوان یکی از مناطق استراتژیک و حساس در تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مطرح بوده است و افزایش و کاهش ارتیاط یا این منطقه توانسته است آثار مثبت یا منفی خود را در مسیر توسعه کشور نمایان کند.
استان گلستان به عنوان استانی مرزی در شمال شرق کشور و خصوصا شهرستان گنبدکاووس به عنوان شهرستانی که بیشترین مرز خاکی را در کشور با ترکمنستان داشته و با توجه به ارتباط مستقیم ریلی و جاده ای با منطقه آسیای مرکزی همواره در تعاملات ایران اسلامی با کشورهای آسیتی میانه در کانون توجهات بوده‌اند.
اما در سال‌های اخیر با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر گنبدکاووس برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه قفقاز و آسیای میانه، متاسفانه به دلیل برخی رفتارهای گاها یک طرفه سیاسی و اقتصادی نامناسب از سوی ترکمنستان و عدم تلاش‌های دیپلماتیک مقتضی از سوی کشورمان امکان بروز توانمندی‌ها و تعامل فیمابین این شهرستان و شهرهای ترکمنستان مهیا نشده است.
سفیر اسبق ایران در ترکمنستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در گرگان، با اشاره به این که روابط تجاری ایران با ترکمنستان در چند سال اخیر کمی با تنش و اختلال مواجه شده بود، اظهار کرد: در ماه‌های جاری چندین نشست در سطوح بالای وزارت خارجه و به ویژه قائم مقام وزرای امور خارجه دو کشور در تهران برگزار شد که امیدواریم نتایج اجرایی خوبی را به همراه داشته باشد.
محمدرضا فرقانی با بیان اینکه ایران پنجمین شریک تجاری و اقتصادی ترکمنستان است، افزود: جمهوری اسلامی ایران بعد از کشورهای روسیه، چین، اوکراین و ترکیه پنجمین کشوری است که از نظر سطح مبادلات تجاری با ترکمنستان در صدر میزان تعامل قرار دارد و اگر فضای تعاملات سیاسی به شکل مطلوبی رقم بخورد قطعا این میزان افزایش چشمگیری را خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه اگر مذاکرات و نشست‌های اخیر نتیجه عملی مثبتی داشته باشد گنبدکاووس باید به عنوان شاه‌راه اصلی اتصال ایران به ترکمنستان نقش مهم خود را ایفا کند، اضافه کرد: مسؤولان و رسانه‌های محلی و استانی باید با تبیین جایگاه گنبدکاووس در منطقه و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن مسؤولان کشوری را مجاب کنند تا توجه بیشتری به این شهرستان محوری و کلیدی در شمال شرق کشور معطوف شود.
سفیر اسبق ایران در ترکمنستان با اشاره به حضور ترکمن‌های عزیز بسیاری در شهرستان گنبدکاووس که جمعیت آنها از نیمی از افراد این شهرستان می‌گذرد، ادامه داد: این ظرفیت عظیم برای برقراری ارتباطات تنگاتنگ فرهنگی و اجتماعی می‌تواند بسیار مهم و اساسی باشد و در آینده به گسترش روابط تجاری ایران و ترکمنستان به واسطه گنبدکاووس و استان گلستان کمک کند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در گرگان، با اشاره به اینکه برای برقراری ارتباط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز باید ابتدا دوستی و مودت را بین کشورها و ملت‌ها ایجاد کرد، گفت: فرمان رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی درون‌زا بودن و برون‌نگر بودن اقتصاد است که پس از ایجاد دوستی با ملل منطقه می‌توان تولید درونی را با خیالی راحت صادر کرد.
اراز جان شمالی با بیان این‌که کشورهای آسیای میانه منبع صادرات گندم برای تبدیل به آرد و فرآوری وارد کردن مجدد محصول نهایی هستند، تصریح کرد: استان گلستان بالغ بر 32 کارخانه آرد را در خود جای داده است که اگر بتوانیم مناسبات تجاری را با این منطقه گسترش دهیم این ظرفیت عظیم به ویژه در شهرستان گنبدکاووس که امروز با یک سوم ظرفیت در حال کار کردن است می‌تواند با تمام قوا و سود‌دهی و اشتغال‌زایی بی‌نظیر کار کنند.
وی چانه‌زنی دیپلماتیک را یکی از ابزارهای مهم کمک‌کننده به اقتصاد و روابط تجاری میان کشورها دانست و اضافه کرد: اگر قدرت دیپلماسی به کمک تجارت در استان گلستان بیاید، ما آن‌قدر توانمندی و ظرفیت داریم که دیپلمات‌های خود را با دست پُر روانه میدان مذاکره و چانه‌زنی دیپلماتیک کنیم و تردیدی نداریم با توجه به این پتانسیل عظیم در استان گلستان و به ویژه در گنبدکاووس می‌توانیم به یکی از قطب‌های مهم تجاری در کشور تبدیل شویم.
معاون سابق برنامه‌ریزی وزارت رفاه و تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در گرگان، با بیان اینکه گنبدکاووس یکی از شهرستان‌هایی است که به دلیل دارا بودن بیش‌ترین مرز مشترک با کشور ترکمنستان می‌تواند مرکز ثقل تجاری ارتباطات ایران و ترکمنستان باشد، افزود: باید با شناخت نیازهای کشور ترکمنستان در حوزه صنعت و تجارت و با یک برنامه‌ریزی مدرن و حساب شده در اندیشه افزایش ارتباطات اقتصادی با این کشور باشیم.
احمد حاج علی‌نژاد وسعت مرز گنبدکاووس با کشور ترکمنستان را یک فرصت عظیم دانست و گفت: اگر بتوانیم با درک درستی از میزان توانمندی‌های گنبدکاووس در حوزه صنعت و تجارت برسیم بدون تردید ایفای نقش اساسی در منطقه آسیای میانه و قفقاز موضوع دور از دسترسی برای تجار گنبدی نخواهد بود.
وی استان گلستان را یکی از استان‌هایی دانست که با توجه به تنوع قومیت و مذاهب نمونه کوچکی از ایران اسلامی است و خاطرنشان کرد: گنبدکاووس نیز مدل کوچکی از استان گلستان است و با توجه به ظرفیت‌های مختلف تاریخی، تجاری، صنعتی، فرهنگی و حتی هنری می‌تواند به یکی از محورهای گسترش توسعه روابط میان ایران و کشورهای منطقه آسیای میانه تبدیل شود./ خبرگزاری فارس

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر