c_300_250_16777215_10_images_000000000000000000000000000000000000000000000000w1.jpg

ترکمن سسی-آوارگی مسلمانان یکی از بزرگترین عواقب ظهور گروه هایی چون طالبان در آسیای میانه و داعش در خاورمیانه است.

 

فیض الله تورک اغلو،جوان اهل سنت از ایالت فاریاب افغانستان است،جوان 19 ساله ترکمن که علیرغم تمام جوانی اش کلمات را دلنشین بیان می کند و لب به سخن که می گشاید از دردهایی که مسلمانان کشیده اند می گوید،از رنج های مردم ترکمن در افغانستان ناگفته های زیادی دارد و با بغض مهر سکوت خویش می شکند.

 

وی دیار و خانه خویش را رها کرد تا اسیر پیشنهاد طالبان نشود،هنگامی که دست رد به سینه طالبان زد و پیشنهاد آنها را نپذیرفت تهدید به مرگ شد و تحت فشار آنها از وطن خویش فرار کرد.

 

این جوان ترکمن افغانستانی که تعصب خاصی بر روی مسلمانان و ترکمن بودن خویش دارد هنگامی که سایت ترکمن سسی با وی تماس گرفت در صربستان بسر می برد،وقتی صدایش را شنیدم لهجه ی خاصی داشت ولیکن می شد گفته هایش را فهمید،علیرغم تمام قطع و وصل شدن های گوشی های دو طرف و میزان کیفیت پایین تماس ها با صبر و حوصله با ما سخن گفت و با دلی آکنده از اندوه به استقبال سوالات ما آمد.

 

کشورهای ترکیه،یونان و مقدونیه را پشت سر گذاشته و در ادامه راه به صربستان رسیده است،هنگام ترک دیار تنها بوده ولیکن در ترکیه با 50 تن دیگر به مسیر سخت خویش ادامه داده است.

 

از تماس ترکمن سسی استقبال می کند و حرف های دلش را با اندوه و امیدواری به آینده به زبان می آورد.

 

متن زیر گزیده ای از مصاحبه سایت ترکمن سسی با این پناهنده مسلمان است.(به دلیل قطعی مکرر در تماس و حضور این جوان مسلمان در کمپ پناهندگان به هنگام پاسخگویی،بخشی از متن ها بعد از مکالمه یک ساعته ما با وی از طریق وایبر برای ما با ادبیات ایشان ارسال شده است.)

 

خود را اینگونه معرفی می کند:من فیض الله تورک اوغلو محصل طب(پزشکی ) دانشگاه دولتی بلخ واز شاخ قیصار استان فاریاب افغانستان هستم.اما اکنون در اروپا پناهنده شده ام و فعلا در صربستان به سر می برم.

 

ترکمن سسی:چه عاملی باعث شد خانه و کاشانه خویش را رها کنید و پناهنده کشورهای اروپایی شوید؟

 

تورک اغلو:نا امنی عامل هجرتم شد،من در حال تحصیل بودم،زمان فراغت های تحصیلی ام به روستای زادگاهم میرفتم که طالبان آنجا را زیر سلطه داشت و هم اکنون نیز دارد.

 

ازمن دعوت کردند تا به صفوف شان به عنوان سخنگوی شهرستانی و استانی ملحق شوم،مرا تحت فشار گذاشتند تا قبول کنم ولیکن من میگفتم چرا کارهای شما را نمی توان با اسلام تطبیق داد؟آنها نمی دانستند که هوای دنیا در سر من نیست،و نمی توانند مرا فریب بدهند.

از ترس طالبان مردم منطقه ی من (فاریاب)در افعانستان،به طالبان مولوی صیب می گویند درحالیکه سطح علمی اسلامی شان مشخص است،کارهای طالبان مطابق با اسلام نیست و از دین و جهاد برای منافع خود سو استفاده می کنند.

 

بعد از رد پیشنهاد آنها مرا تهدید به مرگ کردند،گاهی اوقات به قشلاق می رفتم و سرگردان بودم،تا اینکه روزی تصمیم گرفتم از دست آنان فرار کنم.

 

روزی از روزهای  سال 2015 طالبان یا درنده ها موفق به حاکمیت شدند،در آنروز من بیرون از خانه بودم،چند قدمی ما مسجدی بنام حاجی امین الله ترکمن بود،درآنجا حضور داشتند،فرمانده نظامی والسوالی(شهرستان) قیصار تعیین شده طالبان نیز حضور داشت.

ناگهان یکی از آنها صدایم کرد تورک اوغلو بیا،من به هزار ترس رفتم،دیدم که همصنفی دورهء ابتدایی مکتب ام بنام حاجی گل بود،من میدانستم که در قاطعی طالب هاست برمن گفت چطوراست؟من در جواب گفتم الحمدالله.

از من خواست چند صحیفهء (صفحه)فیس بوک به دوستان اش سازم،من که چاره نداشتم قبول کردم وساختم ناگهان فرماندهء چیچکتویی طالبان آمد،دیدم طرف چرک پایش را یکسال نشسته و آبی به آن نخورده است،اگر مسلمان واقعی در روز دو وقت نماز فرض الهی را ادا کند چرکی نخواهد شد،مدت ها بود آبی به پایش نخورده بود.حال این افراد ادعای اسلام می کنند و جوانان ترکمن و افغانستان را شست و شوی مغذی می دهند،اینها که یک سطر از قرآن نخواندند به جوانان ترکمن و افغان درس اسلام و جهاد می دهند.

 

طالبان یک گروه کوچک تروریستی است که حامیانش ابر قدرت ها وهمسایه های جامعه ماست،بجز خرابی ودر تاریک نگه داشتن ملت افغانستان چیزی دیگر ندارند ونخواهند داشت،طالبان اجیر شده برخی کشورها هستند و به اهداف آنها جامه عمل می پوشانند.

یک عده ملیت ها هم هستند که از تک تازی حاکمان فاشیست به ستوه آمدند،زیر نام طالبان در مناطق مختلف شمال جامعه(افغانستان) حاکمیت دارند.در واقعیت امر پلان آقایان جهانی ایست،و حاکمیت تنها نگران نظام مملکت است.

 

ترکمن سسی:طالبان چه وعده هایی به شما داد؟

 

تورک اغلو:آنها بخش رهبریت نظامی منطقه ترکمن تبار شاخ ودرآمد های پولی بین من و ملاظاهر را وعده دادند،ملا ظاهر کسی است که رهبریت گروه نظامی منطقه شاخ و آمر محبس را بر عهده دارد.

 

ترکمن سسی:بنظر مردم افغانستان در آمد طالبان از کجا تامین می شود؟

 

تورک اغلو:دقیقا معلوم است پاکستان و مناطقی که زیر دست طالبان است.

 

ترکمن سسی:آیا داعش در منطقه شما فعالیت دارد؟نظر مردم و ترکمنهای افغانستان درباره ی گروه هایی مثل طالبان و داعش چیست؟

 

تورک اغلو:داعش و طالبان بدون رقابت نیستند اما حمایت کننده هر دو یکیست،و این حمایت حاکی از آنست که در افغانستان حضور دارند،اما تا الان دولت افغانستان درباره حضور داعش در شمال کشور اظهار نظر ننموده است،هر چند درباره حضور آنان در ایالت فاریاب و بدخشان گمانه زنی هایی هست.

 

داعشیان خود ظاهرا فعالیت دارند و در واقع آنها بازیگرانی بیش نیستند،زیر نام اتحاد فلان و غیره،بخاطر فروش اسلحه ومنافع خود،ممالک اسلامی و ملت مسلمانش را از بین میبرند و باعث ریختن خون بی گناهان زیادی می شوند و مسلمانان زیادی را آواره و بی پناه می کنند.

در ثانی داعشی ها درنده های قرن اند و برخلاف آنچه که اسلام میگویند عمل می کنند،آنها افرادی بی دین اند که به نام دولت اسلامی ظهور کردند،آنها فقط به دنبال منافع خود وبدنامی اسلام هستند.

داعش و طالبان مثل صحنه منفی یک فیلم هستند که گرداننده اصلی کس دیگری است،از دید من طالبان و داعش مزدور و عامل سیاهی جامعه هستند.

 

 

ترکمن سسی:چرا برخی از جوانان مسلمان به داعش یا طالبان می پیوندند؟

 

تورک اغلو:عامل اصلی پیوستن مسلمانان آسیا به داعش دولتمردان این کشورها هستند،مثلا چین چهل میلیون تورک اویغور را محروم از نعمت های خداوندی کرده است،حقوق انسانی مثل تدریس به زبان مادری، فرهنگ ودست به تجارت آزاد زدن را از آنها گرفته،برخلاف آنچه دراسلام آمده چینیان مسلمان اجازه بیشتر از 2اولاد ندارند.

در کشورهای آسیا میانه اوزبکستان وتاجیکستان ابتدایی ترین چیز اجازه اذان دادن با بلند گو را ندارندچه برسد به دیگر کانون های اسلامی،درحالیکه بیشترین جمعیت این کشورها را مسلمان تشکیل می دهند.

پس همین نکات عقده ای شده است تا به داعش ملحق شوند.

از سران کشورهای اروپایی بعید نیست،خود برخی از این نیروها را در قالب تروریست به این کشورها اعزام کنند،تا باعث جنگ افروزی بیشتر در خاورمیانه شوند یا مانع از آرام تر شدن اوضاع منطقه شوند.

 

ترکمن سسی:رفتار مردم اروپا با شما چطور است؟

 

تورک اغلو:مردمان اروپا نسبتا خوب هستند،اما دولتمردان شان رفتار شایسته ای ندارند،مثلا ما مهاجرین سوری،افغانی و چندتایی نیز ایرانی بودیم،روزی یک از جوانان افغان در دریاچه ای که کنار کمپ بود غرق شد،با تلاش مهاجرین نجات نیافت،مهاجران به کمپ و پلیس مراجعه کردند،پلیس به دریاچه رفت و خبری از آنان نشد،24 ساعت گذشت مهاجران باز مراجعه کردند،پلیس میگفت:ما از پایتخت درخواست وسیله ی جستجو کردیم.

 خلاصه بعد از گذشت هفت روز گفتند جان خویش را از دست داده است،چند نفر جسد نامراد جوان را دیدند(خیلی جوان بود و در جوانی از دنیا رفت)،بازهم جسد را تسلیم ما نکردند تا اینکه خود اروپایی ها بدون کفن،دفن کردند و خبر دادند که ما جسد ایشان را دفن کردیم،این اتفاق تلخ در یونان استان لاریسا روستای ماندرا،کمپ کوچیرو رخ داد.

 

ترکمن سسی:رفتار رسانه های اروپایی در برخورد با شما چگونه است؟

 

تورک اغلو:تا به حال چند رسانه اروپایی از من و دوستانم مصاحبه گرفته اند اما آنها سخنان ما را تحریف کرده و مطابق اهداف خود حرف های ما را منتشر می کنند،آنها در بازتاب وضعیت ما دروغ می گویند و نمی توان به آنها اعتماد کرد،گویا برخی از بانوان مهاجرین مسلمان اقدام به تن فروشی می کنند که این عمل را به همه آنها نسبت می دهند،در حالیکه مردان کهنسال اروپایی به مذکرهای جوان مهاجرین پیشنهاد می کنند در قبال پرداخت پول به آنها تن به کاری دور از حیا و عفت اسلامی دهند،چرا دومی را رسانه ای نمی کنند،همه می دانیم هیچ بانوی مسلمانی هزاران کیلومتر را از خانه و عزیزان خویش سپری نمی کند تا تن فروشی کند،این دردی است که من هر روز و هر ساعت با گوشت،خون و پوست خودم لمس می کنم و درد می کشم.

 

این جوان مسلمان که مدت هاست از دیار خویش دور افتاده،از دوستانی که با او هستند می گوید به او می گوییم سلام ما را نیز به برادران و خواهر دینی مان برسان،می خندد و می گوید انشاالله.

 

او از اسلامی ناب می گوید،از روستایی که در آن بزرگ شده،از جوانان افغان،از غیرت دینی ترکمنها تعریف می کند و می گوید:من دلم با مسلمانان است،با مردم سوریه،عراق و ترکمنهای این کشورها،برای این کشورها اشک می ریزم.

 

او از آرزوهایش می گوید،از دوری وطن و رنج آن سخن ها دارد،دلش برای دیارخویش تنگ شده،حرف های زیادی دارد و دلش نمی خواهد گوشی را قطع کند،گویا منتظر تماس ما بوده است،گویا هم صحبتی می خواسته تا سفره دل بگشاید.

 

مصاحبه که تمام می شود به او می گویم که تصویری از خود بفرست،می گوید عکسم را از فلش مموری به کامپیوتر میریزم و میفرستم،اما چند لحظه بعد با صدای عجیبی می گوید،مسئولین کمپ کامپیوتر را ندادند،گفتند فردا بیا،اروپایی اند دیگر چه می شود کرد؟کامپیوتر و کمپ مال آنهاست،مسیر ما با شهر هم دور است و نمی توانم تصاویر مناسب یک رسانه ارسال کنم.

 

آری اروپایی اند و نمی شود کاری کرد،باز سوالی تکراری می پرسم،چرا گروه هایی که بنام اسلام ظهور کردند و شعارشان بازگشت به دوران طلایی اسلامی یا زندگی راحت تر مسلمانان بود باعث آوارگی هزاران مسلمان در کشورهای غیر اسلامی شده اند؟

 

بار دیگر با حسرت جواب می دهد،طالبان و داعش نقش بازیگران فیلم های منفی را ایفا می کنند ولیکن کارگردانان پشت صحنه هستند،طالبان و داعش تبلیغات را بنام اسلام انجام می دهند اما من هر روز شاهد درد کشیدن پناهندگان مسلمان هستم.

 

با خنده ای مکالمه ما به پایان می رسد،مکالمه با جوان مسلمان که در صربستان بسر می برد،جوانی که مقصدش فرانسه است،جوانی که عاشق مسلمانان و ترکمن هاست،جوانی که یکی از هزاران آواره مسلمان در اروپا به شمار می رود،جوانی که آوارگی خود را نتیجه نا امنی و طالبان می داند،جوانی که علیرغم تمام سختی هایی که کشیده می خندد و امیدوار است،آرزو می کند هرچه زودتر منطقه به آرامش و امنیت برسد و نکاتی دیگر که قلم در بیان آن عاجز است چرا که این جوان اهل سنت ترکمن،نام طالبان و داعش را در رسانه ها نشنیده است،بلکه بر عکس با تمام وجودش این گروه ها را لمس کرده و هر روز با مسلمان آواره در اروپا زندگی می کند.

 

 

مصاحبه از برهان الدین فاتح(اختصاصی بخش مذهبی سایت ترکمن سسی)

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

+8 #1 عبدالمنان 1395-07-25 20:58
هم داعش هم طالبان کار خود امریکا و غربیها است. تا از اسلام چهره خشن به نمایش بگذارند.تا قبل از اینکه این گروههای تندرو ساخته و پرورده امریکا ظاهر بشوند. سالیانه صدها نفر در غرب مسلمان میشدند. اما الان وضعیت فرق کرده ...
رسانه ها و مطبوعات امریکا و غرب با پوشش دادن خشونتهای این گروههای ساخته خود از اسلام چهره خشن نمایش میدهند.
نقل قول کردن
+2 #2 جبارجان 1395-08-02 13:57
ترکمن سسی عزیز چقدر زیبا وارد مسائل میشوی چه مصاحبه زیبا وتأثیر گذاری بود خیلی وقت بود که خیلی موشکافانه گروههای تندرو و فلسفه به وجود آمدنشان را دنبال میکردم اما اگر این گروهها تا این حد تند هستند که برای رسیدن به اهدافشان حتی باعث آوارگی اهل سنت میشوند برایشان اسمی نمیتوان گذاشت بجز مار خوش خط و خال و دیو دوسر در صورتیکه در ابتدای اسلام مسلمانان وقتی جایی را تصرف میکردند اینقدر رفتارشان با مردم مناطق تحت تصرفشان خوب بود و اینقدر اخلاق اسلامی را زیبا به اجرا در می آوردند که مردم خودشان میگفتند اگر اسلام این است پس ما نیز مسلمان میشویم و شهادتین میگفتند اما در مورد اینها(طالبان و داعش و...) نمیدانم چه بگویم‌ امثال آقای ترک اوغلو دیگر نه از برادران مسلملن اهل تشیع هستند و نه مسیحی و غیره آنها مسلمان اهل سنت هستند و فکر میکنم به گفته آقای ترک اوغلو ارتباط اینها با دول غربی و سرویسهای جاسوسیشان بی دلیل هم نباشد به هرحال بازهم تشکر از مصاحبه زیبایتان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر