c_300_250_16777215_10_images_00000000000000000000000000000000000000000000000197.jpg

ترکمن سسی-پلیس ترکیه سردبیر ارشد روزنامۀ جمهوریت را همراه با شماری از کارکنان این روزنامۀ مخالف دولت، پس از حمله به خانه‌هایشان بازداشت کرده‌است.

 

پایگاه اطلاع‌رسانی روزنامۀ جمهوریت روز دوشنبه گزارش داد مراد صابونچی، سردبیر ارشد،و گورای اوز و آیدین انگین،ستون‌نویس‌های این روزنامه بازداشت شده‌اند.

 

بیانیۀ دفتر دادستانی استانبول حاکی است،این افراد به اتهام ارتباط داشتن با سازمان فتح‌الله گولن،روحانی مخالف رجب طیب اردوغان،رئیس‌جمهور ترکیه،و پیکارجویان کُرد بازداشت شده‌اند.

 

مقامات ترکیه، گولن را که در سال‌های گذشته در تبعیدی خودخواسته در امریکا زندگی می‌کند، عامل اصلی کودتای نافرجام اخیر در ترکیه می‌دانند.

 

 بر اساس بیانیۀ پلیس،«اسنادی» وجود دارد که نشان می‌دهد اندکی پیش از کودتای نافرجام 26 تیر، این مظنونان مطالبی را به منظور مشروع جلوه‌دادن کودتا منتشر کرده‌بودند.

 

گزارش‌ها حاکی است 13 قرار بازداشت نیز برای کارکنان این روزنامه،از جمله برای موسی کارتم،کاریکاتوریست جمهوریت،صادر شده‌است.

 

سرکوب کارکنان روزنامۀ جمهوریت در حالی صورت می‌گیرد که دولت ترکیه در ماه‌های اخیر برخی از رسانه‌ها،از جمله خبرگزاری دجله و روزنامه اوزگور گوندم، را توقیف کرده‌است.

 

وضع فوق‌العاده،که اولین بار چند روز بعد از کودتا برقرار شد،پیش از این در ماه جاری میلادی (اکتبر) به مدت 12 هفتۀ دیگر تمدید شد.

 

دولت آنکارا بعد از کودتای نافرجام تیر ماه، با آغاز عملیات گسترده علیه هواداران جنبش گولن،ده‌ها هزار نفر از نیروهای نظامی،پلیس،قضات،اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت یا از کار تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده‌است.

 

در این سرکوب‌ها،دست‌کم 160 رسانه تعطیل و بیش از 37 هزار نفر دستگیر شده‌اند.

 

در کودتای اخیر در ترکیه،گروهی از نیروهای ارتش با هدف سرنگونی دولت، به عملیات نظامی در استانبول و آنکارا پرداختند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی ناکام ماند.

 

در جریان این کودتا دست‌کم 246 نفر کشته و بیش از 2100 نفر زخمی شدند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر