c_300_250_16777215_10_images_000000000000000000000000000000000000000000000001hm.jpg

ترکمن سسی-کشور افغانستان علیرغم تمام کمبودها و محدودیت هایی که درون خویش دارد از فعالان شاخص سیاسی،اجتماعی و مدنی زیادی برخوردار است.

 

محمد ایوب کریمی از ترکمنهای ساکن کابل افغانستان است،جوان 31 ساله ای که از فعالان شناخته شده ترکمن در افغانستان به شمار می رود.

 

وی علوم هنری را در دانشگاه خوانده و رئیس شرکت تبلیغاتی برلیک یورش افغانستان است،ولیکن وی در کنار فعالیت های هنری و چاپ خانه ای خویش مسئول بخش رسانه ها و ارتباطات در شورای همبستگی اسلامی ترکمن های افغانستان است و به جریان های سیاسی و اجتماعی این کشور تسلط دارد.

 

وی در تماس با سردبیر سایت ترکمن سسی و با اشاره به اخبار درج شده از ترکمنها و ملت افغانستان در این سایت به تشریح وضعیت ترکمنها و گروه های افراطی و انحرافی در خاک افغانستان پرداخت.

 

کریمی درباره فعالیت های اجتماعی و مدنی ترکمنهای افغانستان گفت:ترکمنهای افغانسان هیچ حزب سیاسی نداشته و وابسته به هیچ یک از احزاب سیاسی نمیباشند،فعالیت های اجتماعی ترکمنهای افغانستان در شرایط فعلی به نسبت دیگر اقوام و ملت افغانستان بهتر است،به کارهای اجتماعی و فرهنگی بیشتر می پردازند و دست آورد های قابل توجه و قانع کننده ای نیز برای جامعه خویش دارند.

 

 

کریمی تصریح کرد:بعضی از بزرگان سیاسی افغانستان و اقوام دیگر کشور قصد دارند،ترکمن های افغانستان دائم در عقب ماندگی باشند،چراکه حراس دارند جایگاه آنان با خطر مواجه شود،اینگونه دیدگاه ها باعث می شود با فعالیت فعالان قوم ترکمن مخالفت هایی شود و ممانعت های را ایجاد میکنند،اما ناگفته نماند در نظر بزرگان قوم ترکمن جوانان ترکمنها در افغانستان فعال تر هستند،بخاطر دفاع از حقوق شهروندان ترکمن به مبارزه مدنی و اجتماعی می پردازند و از خودشان فداکاری های زیادی نشان میدهند.

 

این جوان فعال افغانستانی تاکید کرد:بیشترین توجه و هدف ترکمن های افغانستان در حالت کنونی این است که از راه های اجتماعی،فرهنگی و تحصیلات که در دست دارند،رسوم،فرهنگ،دستورات و تاریخ ترکمنها را در داخل کشور با دیگر اقوام مطرح سازند تا همه ملت افغانستان بدانند که قوم ترکمن چگونه بودند و هستند،تا بدانند دوش به دوش سایر اقوام افغانستانی در ساختار کشور سهم داشته از خود صداقت نشان دادند،خود این نکته اصلیت ترکمن ها را بیان میکند. 

 

این فعال مدنی بیان کرد:بدون شک برخی از افراد متعصب و دور از منطق،ظرفیت و اصلیت خود را به دیگران نشان دادند و این عادتها در وجود افراد خائن و پوچ بوده به قوم گرایی میپردازند،این اواخر ژنرال عبدالرشید دوستم نیز مرتکب این اشتباه فاحش شده در حق قوم ترکمن کوتاهی کرد،همه ملت افغانستان می دانند که قوم ترکمن با ژنرال دوستم از ابتدا همکاری کرده،فرزندان خود را در این راه قربانی کردند اما اکنون این کوتاهی آقای دوستم قابل تامل و از نظر ما غیر قابل گذشت است.

 

مسئول بخش رسانه ها و ارتباطات در شورای همبستگی اسلامی ترکمنهای افغانستان با اشاره به فعالیت گروه هایی چون طالبان و داعش در خاک این کشور تاکید کرد:مسئله داعش با سران حکومت و شخصیت های سیاسی کشور در ارتباط است،چرا که برای منافع شخصی خودشان با زندگی ملت افغانستان بازی میکنند و باید و شاید مقابل این گروه تروریستی ایستادگی ندارند.

 

کریمی تصریح کرد:برخی از افراد سیاسی افغانستان غلام کشور های بیگانه شده اند و در مقابل پول و منافع فردی خویش،افراد راهزن و مزدور را اجیر می کنند تا از نام داعش استفاده نموده،در میان اقوام ساکن کشور اختلاف افکنی کنند و آنها را به جان یکدیگر بیاندازند.

 

وی افزود:دیدگاه مردم نسبت به اعمال داعش و نحوه رفتار سران حکومتی دور از حراس نیست،چرا که مردم بی گناه،زنان و کودکان بی دفاع قربانی اعمال وحشت آور داعش هستند،این اواخر هم همه دیدیم که چگونه داعش بیش از 30 نفر غیرنظامی را قتل عام کرد،ارمغان داعش در افغانستان چیزی جز خون ریزی و کشتن بی گناهان نیست.

 

 

کریمی درباره فعالیت های طالبان گفت:این گروه تا حد امکان برخی افراد سیاسی کشور را سمت خود متمایل کرده و در بعضی از شخصیت های ما نفوذ کرده اند،اما از شخصیت های سیاسی ترکمن هیچ کس با طالبان در ارتباط نیست و شخصیت های متنفذ ترکمن هیچگاه به طالبان روی خوش نشان نداده اند،چرا که طالبان در نظر ما گروهی تروریستی و بدور از انسانیت است.

 

کریمی بیان کرد:برخی از ترکمنها که به گروه طالبان ملحق شده اند،تربیت یافته مکتب غلط این گروه هستند که بیشتر آنان کم سن و سال اند و شست و شوی مغذی شده اند،اکثر آنها نیز در خارج از افغانستان تعلیم داده شده اند،اما هستند برخی ها که برای گذران معاش به این گروه تروریست ملحق می شوند که تعداد آنان انگشت شمار است.

 

کریمی درباره جایگاه گروه های افراطی در میان ترکمنها و ملت افغانستان گفت:این گروه ها در دید مردم افغانستان،هیچ جایگاهی ندارند،چون آنان را دشمن قسم خورده این کشور،دشمن اسلام و دشمن مردم افغانستان می دانند،این گروه توسط کشورهای بیگانه و افراد نوکر و خائن حمایت میشوند که نقشه های آنان برای ملت ما عیان است،در یک کلام باید گفت اینگونه گروه ها هیچ گاه به اهداف شوم خود در افغانستان نخواهند رسید.

 

وی در پایان گفت:ملت افغانستان همواره درگیر با گروه های افراطی و تروریستی مثل طالبان و داعش بوده اند،اما مردم ما علیرغم تمام مشقت ها هیچگاه مقابل این گروه ها سرخم نکردند و در میدان های سیاسی،اجتماعی و مدنی و حتی میدان جنگ با آنها مقابله کردند و این راه ما ادامه خواهد داشت تا روزی افغانستانی امن و آباد داشته باشیم.

 

دیدگاه‌ها  

+8 #1 ihnd 1395-08-12 08:27
کریمی دوغونمیزا اوستونلیک آرزو ادیاریس ...الله قوات برسین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر