c_300_250_16777215_10_images_00000000000000000000000000000000000000000000000144.jpg

ترکمن سسی-افغانستان کشوری است که رنج روزهای سخت جنگ و دردهای پناهندگان آن در گوش عالم پیچیده است.

 

ترکمنهای اهل سنت افغانستان در کنار سایر قومیت های این کشور همواره شاهد مظلومیت های مدرن و نقض های گوناگون حقوق بین الملل و حقوق بشر بوده اند.

 

حاجی انور رحیمی رئیس سابق شورای ولایتی بلخ از ترکمنهای آگاه به مسائل افغانستان است،هنگامی که از طرف سایت ترکمن سسی با وی تماس گرفتیم،از تماس ما بسیار خوشحال شد و به گرمی با ما همکلام گردید.

از میان کلام وی می توان فهمید انسانی آگاه به مسائل سیاسی افغانستان و منطقه است.

 

حاجی انور رحیمی با بیان مشقت های ترکمنهای افغانستان گفت:ترکمنهای افغانستان از سمت چهار گروه شدیدا زیر فشار هستند و رفتارهای ناجوانمردانه زیادی با ما می شود که زندگی را برای ما سخت کرده اند،تا جاییکه می توانم بگویم این رفتارهای ناجوانمردانه در طول سی سال گذشته بی سابقه بوده است.

 

رئیس سابق شورای ایالتی بلخ افزود:گروه طالبان که ماهیتی مشخص دارد از نظر نظامی و اقتصادی ترکمنهای افغانستان را تحت فشار می گذارد،این گروه هر سال دوبار به مناطق ترکمن نشین نیروهایی اعزام می کند و با زور زکات و عشر آنها را می گیرد،حال توانایی پرداخت یا استطاعت مالی برای آنها تفاوتی ندارد و از همه به اجبار مبالغی دریافت می کنند.

 

رحیمی تاکید کرد:از پنج ماه گذشته گروهی با نام اربکی در مناطق ترکمن نشین افغانستان ظهور کردند که با نام هایی چون پلیس مردمی و خیزش مردمی و با شعار مبارزه با طالبان پا به عرصه گذاشتند،گروهی که با حمایت حکومت مرکزی افغانستان شکل گرفت،این گروه نیز رویه اقتصادی طالبان را در پیش گرفته است و با اصولی که تعرف کرده مبالغ زیادی از خانواده های ترکمن به اجبار و تحت هر شرایطی دریافت می کند.

 

وی ادامه داد:دو حزب با نام های جمعیت حزب و جنبش حزب در دو ایالت بلخ و جوزجان با ترفندهای سیاسی ناجوانمردانه ریش سفیدان،نخبه های سیاسی و اجتماعی ترکمن و شخصیت های ما را مجبور به کناره گیری می کنند که این اعمال آنها باعث اعتراض شدید ما است.

 

رحیمی گفت:اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان به وعده های خویش در قبال ترکمنها عمل نکرد و از طرفی با سیاست های خویش قصد ایجاد اختلاف در میان ترکمنها را دارد که این اعمال وی برای ما غیر قابل قبول است و ما از وی گله مند هستیم.

 

رحیمی تصریح کرد:با توجه به مشکلاتی که اشاره شد ما ترکمنها شب و روز در فکر بیرون رفتن از وضعیت فعلی هستیم که تا امروز نتوانستیم چاره ای بیاندیشیم و امیدواریم روزی از این وضعیت اسفناک رها شویم،هم اکنون نیز افراد زیادی از ترکمنهای افغانستان در کشورهای دیگر پناهنده هستند و تقریبا 90 درصد آنها به وطن خویش بر نمی گردند چرا که مشکلات اقتصادی و ناامنی در مناطق ما فریاد می زند.

 

رئیس سابق شورای ایالتی بلخ درباره فعالیت گروه های تروریستی در خاک افغانستان گفت:طالبان در مناطق ترکمن نشین فعالیت شدیدی دارد ولیکن هیچ یک از شخصیت های ترکمن به این گروه ملحق نشده اند و در میان فرماندهان این گروه کسی از ترکمنها را نخواهید دید ولیکن منکر نمی شوم که برخی از ترکمنها به دلیل فقر و تنگ دستی شدید به ناچار برای گذران زندگی بر خلاف عقاید خود به این گروه ملحق می شوند.

 

وی درباره رفتار ترکمنها با گروه های تروریستی همچون داعش در خاک افغانستان تاکید کرد:هیچ احدی از ترکمنهای افغانستان به این گروه ملحق نشده اند و ما مقابل این گروه یا هرگروهی که رفتار مشابه داشته باشد خواهیم ایستاد.

 

وی درباره علل اصلی ظهور داعش در افغانستان گفت:ترکیب جمعیتی افغانستان و عقاید مختلف در آن باعث قوم سالاری(قومیت گرایی) در کشور ما شده است و تمام اقوام در فکر خویش هستند،این شرایط ایده آل گروهی مثل داعش است،از سویی دیگر پشت پرده ظهور داعش در خاک افغانستان کشورهای آمریکا،انگلیس و پاکستان حضور دارند،بازیهای سیاسی سرکردگان جهانی در رابطه با حضور داعش در خاک افغانستان آشکار است.

 

رحیمی افزود:زمانی مجاهدین در افغانستان حضور داشتند و پس از آنها طالبان ظهور کرد،در چند سال گذشته شاهد حضور جندالله در افغانستان بوده ایم و هم اکنون نیز داعش سودای خلافت در افغانستان دارد که غرب به اندازه تاریخ مصرف هر کدام از این گروه ها از آنها بهره می برد و گروه های بعدی را برای منافع خویش استفاده می کند،هم اکنون ما شاهد هستیم از حجم حمایت های غرب نسبت به طالبان و جندالله کاسته شده است و نظر ویژه ای به داعش دارند تا اهداف خویش را در افغانستان و منطقه پیش ببرند،از طرفی دیگر این سه گروه با یکدیگر دشمن هستند و خون ریزی های زیادی می کنند،اعضای گروه های مذکور نیز از اقوامی چون تاجیک ها،ازبک ها و حتی چچن ها تشکیل می شوند،اگر موارد ذکر شده را چون پازل کنار یکدیگر بگذاریم می توانیم به اهداف حضور گروه های تروریستی چون داعش در افغانستان برسیم.

 

وی درباره علل حمایت پاکستان از گروه های افراطی در خاک افغانستان بیان کرد:بخشی از این رفتار غیرقابل قبول،سیاسی و مناقشات پاکستان با افغانستان بر سر خط مرزی دیورند است اما بزرگترین دلیل آن منافع این کشور و دریافت کمک های اقتصادی از کشورهایی چون آمریکا است.

 

وی درباره آینده گروه های افراطی و انحرافی در افغانستان تشریح کرد:همانگونه که قبلا ذکر کردم،ما شاهدیم که حمایت از طالبان و جندالله کمتر شده است و توجه ویژه ای به داعش از سمت سرکردگان جهانی می شود،بنظر من از نظر غرب تاریخ مصرف طالبان رو به تمامی می رود و قصد دارد گروهی دیگر را جایگزین این گروه کند تا منافع آنها را تامین کنند،کمااینکه حمایت از گروه های طالبان و جندالله را هیچ وقت به طور کلی قطع نخواهند کرد تا اختلافات بیشتری در منطقه بیاندازند،از سویی دیگر نباید از اربکی ها غافل ماند.

 

این شخصیت آگاه ترکمن در پایان سخنانش گفت:ترکمنهای افغانستان صدایی ندارند و مظلومیت آنها به گوش کسی نمی رسد،من از تمام کسانیکه در دنیای رسانه حضور دارند می خواهم صدای ما باشند.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر