c_300_250_16777215_10_images_00000000000000000000000000000000000000000000000098.jpeg

ترکمن سسی-انتخابات شورای شهر چند ماه دیگر برگزار می شود و هفته های داغ مباحث انتخاباتی را در پیش داریم.

 

جریان های انتخاباتی ترکمنهای گنبدکاووس مشغول ترسیم رفتار و اهداف خویش در انتخابات آتی شورای شهر هستند.انتخاب اعضای شورای شهر به حدی برای فعالان سیاسی و اجتماعی ترکمن مهم است که تقریبا انتخاب رئیس جمهور زیر سایه آن قرار می گیرد.

 

تنها تشکل فعال در انتخابات گنبدکاووس در دو انتخابات گذشته(شورای شهر چهارم و مجلس شورای اسلامی دهم)یاشولی های انتخاباتی بودند.

 

این تشکل را بر خلاف نام آن ریش سفیدان ترکمن تشکیل نمی دهند،بلکه اعضای آن از فعالان سیاسی،اجتماعی،ادبی و فرهنگی ترکمن تشکیل شده اند،به جرات می توان گفت در این تشکل بزرگان ریش سفید طوایف ترکمن کمترین نقش را دارند و افراد نامبرده بدنه اصلی را تشکیل می دهند،برای درک این موضوع کافی است به اسامی یاشولی های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم و تصاویر یاشولی های انتخاباتی در جلسات آنها نگاهی سطحی انداخت.

 

یاشولی های انتخاباتی هم اکنون دچار انشقاق و اختلافات شدید در میان خویش شده اند،اختلافاتی که آنها را عملا به سه دسته تقسیم کرده است.

 

گروه اول را یاشولی های انتخاباتی سنتی تشکیل می دهند که در نظر آنها دو گروه دیگر باید انصراف بدهند و به یاشولی های انتخاباتی سنتی ملحق شوند که این سخن آنان باعث ایجاد بحث های صریح و مجادلات بین طرفین می شود،چرا که دو گروه دیگر اعتقاد راسخ دارند تک صدایی عامل اصلی فساد در جامعه است.

گروه یاشولی های انتخاباتی سنتی از اکنون به دنبال چینش اعضای انتخاب شده توسط خویش هستند،همان عملی که در دوره چهارم از آنها سرزد و تقریبا به گفته افراد مطلع و آگاه حاضر در بین یاشولی های انتخاباتی سنتی،چهل روز قبل از رای گیری نهایی میان یاشولی های انتخاباتی هشت نفر اصلی مشخص شده بودند،همان رفتاری که در دور دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و تا به امروز به این درخواست که اسامی رای دهندگان در تالار بابایی گنبدکاووس را رسانه ای کنید،هیچ واکنشی جز فرار نشان نداده اند،چرا که در صورت رسانه ای شدن اسامی ابعاد اعمال یاشولی های انتخاباتی سنتی فاش خواهد شد.

 

از سویی دیگر یاشولی های انتخاباتی سنتی به دنبال حذف تمام اعضای شورای شهر فعلی هستند که در صورت تحقق این امر به دو نکته اساسی خواهیم رسید،اولا یاشولی های انتخاباتی در دور گذشته از راهیابی هر یازده نفر منتخب خود به عنوان پیروزی بزرگ یاد کردند،با این گفته و عمل آنان،سخن و رفتار چهار سال گذشته یاشولی های انتخاباتی سنتی زیر سوال خواهد رفت چرا که در پشت پرده با اعضای شورای شهر فعلی در چهار سال گذشته لابی هایی صورت گرفته و ما شاهد عوام فریبی بوده ایم که در این دوره اعضای شورای شهر فعلی باید انصراف بدهند،یا اینکه عملکرد شورای شهر فعلی از دید آنان رضایت بخش نیست که در این حالت نیر انتخاب چهار سال گذشته آنان اشتباه بوده و جواب اعتماد مردم را نداده اند،ولیکن اکثر فعالان سیاسی و انتخاباتی گنبدکاووس حذف هر یازده نفر شورای شهر فعلی توسط یاشولی های انتخاباتی سنتی را ناشی از نکته ای دیگر می دانند و آن ایستادگی اعضای شورای شهر فعلی برابر خواسته ها و دخالت های برخی یاشولی های سنتی انتخاباتی در کار شورای شهر است.

 

در طیف دیگر یاشولی های سنتی انتخاباتی در گنبدکاووس قصد دارند در انتخابات آتی شورای شهر به گونه ای عمل کنند تا دورنمایی نیز از انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی برای خویش ترسیم کنند،در واقعیت امر این افراد علاوه بر کسب کرسی های شورای شهر پنجم گوشه چشمی نیز به مجلس یازدهم دارند و انتخابات شورای شهر آتی فرصت مناسبی جهت کسب مشروعیت بیشتر آنان است.

 

البته نباید غافل بمانیم در حال حاضر افرادی که بر روی تشکیل گروه یاشولی های انتخاباتی سنتی تاکید می کنند همان یاشولی نماهایی هستند که انتخابات را راهی برای رسیدن به منافع شخصی خویش قرار داده اند.

 

گروه دیگری از یاشولی های انتخاباتی گنبدکاووس اعتقاد دارند،روش سنتی دیگر جوابی نخواهد داد چرا که افراد شاخص آن وارد باندبازی و سهم خواهی شده اند که اوج آن بعد از انتخاب(منتخب یاشولی های انتخاباتی) قره جه طیار در انتخابات مجلس دهم بود،جاییکه اغلب یاشولی نماها به دنبال منافع مالی و شخصی خویش بودند،البته نباید از امتیاز گیری یاشولی نماها از اعضای شورای شهر غافل بمانیم که فریاد اعضای شورای شهر از این دخالت ها سر به فلک کشید.

 

این گروه اعتقاد راسخ دارد،تشکیل گروهی دیگر برای جلوگیری از فساد اجتماعی و تبانی در انتخابات لازم است از سویی دیگر این گروه قصد ایجاد اختلاف و دودستگی در منطقه را ندارد ولیکن رفتار یاشولی های سنتی انتخاباتی و نخبه کشی های عیان آنان باعث آن شده است تا خود وارد عمل بشوند.

 

اوایل شروع کار این گروه،اعضای آن را کاندیداهای ادواری و جوانان تشکیل می دادند ولیکن توانسته اند برخی از افراد حاضر در جمع یاشولی های انتخاباتی سنتی را سمت خود جذب کنند،افرادی که در انتخابات مجلس دهم سکوت اختیار کردند یا از رفتار خویش پشیمان هستند،این افراد قصد دارند در تریبون های انتخاباتی شورای شهر افشاگری هایی از رفتارهای یاشولی نماهای انتخاباتی گنبدکاووس انجام دهند.

 

برخلاف یاشولی های انتخاباتی سنتی که سخت در تکاپو هستند و حتی اسامی برخی افراد به عنوان منتخب آنان،تقریبا شش ماه قبل از انتخابات به گوش می رسد،این گروه فعلا تحرک خاصی از خود نشان نداده اند.

 

برخی از افراد این گروه اعتقاد دارند یاشولی نماها قصد تکرار ترفند قبلی خود را دارند،در انتخابات شورای شهر چهارم جلسات یاشولی های انتخاباتی سنتی سه ماه قبل از انتخابات برگزار شد و این گروه در روزهای داغ منتهی به روز رای گیری گفتند که وقت و زمان ما اندک بود،انشاالله در آینده بهتر کار می کنیم و مردم را از اختلاف و عدم راهیابی ترکمنها به شورای شهر دچار هراس کردند،در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی نیز مردم را از عدم راهیابی یک ترکمن ترساندند و گفتند که می دانیم اشتباهات کم نبوده است ولیکن چاره ای جز انتخاب یک ترکمن ولو با اشتباهات فاحش نداشتیم،اگر دقت شود در هر انتخابات مردم را از عدم راهیابی ترکمنها ترساندند و با شعارهای عوام فریبانه و برنامه ریزی شده در مدت زمان اندک نقشه خود را طرح ریزی کردند تا کسی نتواند جلوی نقشه آنها را بگیرد،در حالیکه برخی از افراد روشن بین بنا به دلایلی بشدت اصرار بر حضور چهار غیرترکمن در لیست دور قبل شورای شهر داشتند که با الفاظی شدیدالحن با آنها برخورد شد.

 

گروه سوم نیز که در حال حاضر به نسبت دو گروه فوق کم سر و صدا تر هستند،اعتقاد دارند که اعضای فعلی شورای شهر کارنامه قابل قبولی در طول چهار سال گذشته از خود برجای گذاشتند و برای تکمیل پروژه های نیمه تمام باید چهار سال دیگر به اعضای شورای شهر فعلی مهلت داده شود.

به این گروه نیز حملات شدیدی از سوی یاشولی های انتخاباتی سنتی می شود چرا که آنان قصد حذف تمامی اعضای شورای شهر فعلی را دارند.

 

با توجه به سه گروه اصلی فوق و برخی از جریان های انفرادی و جمعی دیگر در گنبدکاووس باید منتظر مباحث داغ انتخاباتی و سیاسی باشیم،کمااینکه نباید فراموش کنیم یاشولی های سنتی تنها گروهی هستند که قصد حذف دو گروه دیگر را دارند و گروه های دیگر تا به الان سخنی از برچیدن گروه های دیگر به میان نیاورده اند از سویی دیگر برخی افراد احتمال می دهند تحت بعضی شرایط سه گروه با یکدیگر به توافق برسند اما یاشولی های سنتی اصرار دارند تا گروه های دیگر زیر سایه آنان قرار بگیرند که این موضع آنان اتحاد را سخت تر می کند.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر