c_300_250_16777215_10_images_0000000000000000000000000000000000000000000000002c.jpg

ترکمن سسی-پیش از آغاز فصل کشت کلزا،جهادکشاورزی و خدمات کشاورزی شهرستانها از تبلیغات بسیاری برای ترغیب نمودن کشاورزان به کشت کلزا اقدام نمودند.

 

تبلیغات رنگینی مثل قیمت بالای خرید تضمینی،ارقام مقاوم به سرما و گرمای شدید و مهمتر بیمه رایگان تمام اراضی که با خدمات قرارداد کشت کلزا منعقد نمایند.

 

همه این مسائل را در کنار خرج بالای آماه سازی زمین (شخم زدن)قیمت بالای بذرهای گواهی شده (میانگین کیلویی 15 هزار تومان)،کودهای مورد استفاده در کشت (حداقل 100 هزار تومان در هکتار) و هزینه کاشت را اگر همانند تکه های پازلی در کنار هم بچینیم،اهمیت برنامه ریزی و مدیریت این فضا برای مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی را گوشزد مینماید.

 

این میزان تبلیغات نیز در شرایطی صورت گرفت که بلافاصله پس از کشت کلزا توسط کشاورزان سرمای بی سابقه به تمام جوانه های کلزا خسارت وارد نمود و آیا مسئولین ارشد که در سطوح بالای تصمیم گیری قرار دارند پیش بینی این شرایط جوی را ننموده اند.

آیا کشاورزی ما همچنان از علم هواشناسی بی بهره است؟جایگاه خود را در کشاورزی کجا میدانیم؟به سبک 50 سال پیش و سنتی و یا همپای کشورهای توسعه یافته صنعتی؟ و این در حالی است که هنگامیکه کشاورزان برای دریافت خسارت به دفاتر معرفی شده بیمه محصولات کشاورزی مراجعه مینمایند از آنها وجه بیمه را اخذ مینمایند و این یعنی اینکه ما برای ترغیب کشاورز به کشت کلزا به او دروغ گفته ایم.

 

الان در شهرستان کلاله برای دریافت خسارت سرمازدگی کلزا هکتاری ده هزار و نهصد تومان باید پول بیمه پرداخت بکنید تا کارشناس بیمه زمینهای شما را در لیست بررسی قرار دهد.با وجود این تناقض ها چه کسی پاسخگو است؟

 

سرمایه هایی که از جیب کشاورز صرفا به دلیل برخی پنهانکاری ها صورت میپذیرد.این بی اعتمادی ها و پنهانکاری ها قطعا به بخش کشاورزی بعنوان محور توسعه پایدار آسیبهای جبران ناپذیری خواهد زد.

 

کمی روراست باشیم و تکلیف خودمان را با خودمان روشن کنیم.

 

ارسالی از طرف مخاطبان

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر