c_300_250_16777215_10_images_kazemi.t.m.jpg

ترکمن سسی- تاج محمدکاظمی یکی از اصحاب رسانه استان به انتقاد استاندار گلستان در مورد عملکرد برخی از خبرنگاران استان، طی یاد داشتی در همزیستی نیوز پاسخ داد.

تاج محمد کاظمی می نویسد:
در شورای اداری استان گلستان استاندار محترم در حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از عملکرد برخی از خبرنگاران استان انتقاد کرده  و فرموده اند: "برخی از خبرنگاران هنوز نمی ‎دانند که چگونه و چه سوال داشته باشند و چگونه مطالب را پردازش کنند." (خبرگزاری مهر 9اسفند 95)
نگارنده به عنوان یکی از اصحاب رسانه استان که بخشی از سابقه رسانه ای بیش از سه دهه خود را در این استان سپری کرده است، نظر آقای استاندار محترم را در این خصوص به نکات ذیل جلب می کنم:
·    بنده هم مثل جنابعالی معتقدم که در میان قشر خبرنگاران مانند همه اقشار جامعه از جمله مدیران، افراد نابلد هستند که به هر دلیلی به یک شغلی ورود پیدا می کنند و علاوه بر اینکه خودشان اذیت می شوند به جایگاه آن شغل هم متاسفانه خدشه وارد می کنند. کم نیستند مدیرانی که از حداقل شرایط  تجربی، تخصصی و کارآمدی مرتبط با یک حوزه مدیریتی برخوردار نیستند ولی به عنوان مدیر آن حوزه در سطح بخش، شهرستان، استان و حتی کشور ممکن است در حال خدمت باشند!
·    
·    خبرنگاری که جنابعالی می گویید نحوه سئوال کردن را هم نمی داند، محصول و برآیند سیاست های رسانه ای کشور در طول سال های بعد از انقلاب است که به رغم فریادهای دلسوزانه استادان و متخصصان علوم ارتباطات و صاحبنظران عرصه رسانه در کشور مبنی بر ضرورت تغییر این سیاست ها، هیچوقت گوش شنوایی( نه در مجلس و نه در دولت) پیدا نشد و این صنف هنوز که هنوز است از داشتن یک نظام رسانه ای(مانند نظام پزشکی، نظام مهندسی و .....) محروم است، معلوم است که در فقدان این نظام، هر فردی می تواند چه به عنوان ناشر و چه به عنوان خبرنگار وارد صنف مطبوعات شود و بر سر مطبوعات آن بیاید که تا بحال آمده است.
·    
·    آقای استاندار! دختران و پسران جوانی که امروزه در مصاحبه های مطبوعاتی به عنوان خبرنگار گوش تا گوش میزهای کنفرانس بزرگ و گران قیمت مدیران از جمله جنابعالی را پر می کنند، جوانان پاک طینت تحصیلکرده این مرزو بوم هستند که پدران و مادران شان با هزاران امید، آنها را به دانشگاه فرستاده اند تا فرزندانشان صاحب یک تخصص و یک شغل شوند، آیا ما توانسته ایم به رغم وجود همه این امکانات خدادادی و این همه ظرفیت ها در کشور برای این جوانان، شغل ایجاد کنیم؟
·    
·    بسیاری از همان خبرنگارانی که جنابعالی آنها را متهم به ضعیف بودن در حرفه خبرنگاری می کنید، فارغ التحصیلان دانشگاه های بزرگ کشور در رشته های فنی، مهندسی، علوم پایه و .... هستند که دست روزگار و سیاست های غلط اشتغال، آنها را مجبور به ورود به عرصه مطبوعات کرده است! اگر برای این جوانان، شغل مرتبط با تخصص شان سراغ دارید، لطفا معطل نکنید، آنها را در مشاغل مرتبط بکار بگیرید، آنگاه ببینید آنها بلدند درخصوص تخصص خودشان سئوال کنند یا نه!
·    
·    خبرنگاری یک حرفه کاملا تخصصی است و بر خلاف اکثر حرفه های تخصصی دیگر، استقلال و بی طرفی در ذات آن نهفته است، استقلال یک خبرنگار نیز با توانمندی مادی و معنوی او رابطه مستقیم دارد، خبرنگاری که در رسانه های دولتی یا حکومتی با حداقل حقوق مشغول کاراست یا خبرنگاری که تداوم حیات شغلش مشروط به رپورتاژها و آگهی های دولتی است، آیا می تواند مستقل باشد و به رسالت اصلی خبرنگاری یعنی تنویر افکار عمومی هم پایبند باشد؟
·    
·    آقای استاندار! لطفا میزان حقوق و درآمد خبرنگاران را در برخی از کشورها ملاحظه فرمایید: حقوق یک خبرنگار در آمریکا ماهانه حدود 4600دلار(17میلیون تومان) در آلمان ماهانه  3600یورو(15میلیون تومان)) و در قطر(بخش انگلیسی شبکه الجزیره) ماهانه 5000دلار (18میلیون تومان).(منبع: سایت pay scales)
·    
·    حالا جناب آقای استاندار! متوسط حقوق و درآمد خبرنگاران ایرانی شاغل در روزنامه ها و خبرگزاری های بزرگ دولتی و حکومتی را هم اگر ماهانه  2میلیون و 500هزار تومان درنظر بگیریم، چیزی حدود 650دلار می شود! که البته این رقم  در رسانه های بخش خصوصی بسیار پایین است و اکثر خبرنگاران مطبوعات محلی در استان ها از جمله استان گلستان هم که اصلا حقوق ثابت ندارند و به پورسانت رپورتاژها و آگهی ها قناعت می کنند!
·    
·    مقایسه این رقم ها واقعیات تلخی را پیش روی ما می گذارد، نقطه عطف این واقعیات چیزی نیست جز اینکه حرفه خبرنگاری در ایران، دیرزمانی است که غریب افتاده است، خبرنگاری که دغدغه اش تامین نیازهای اولیه زندگی خود و خانواده اش باشد، آیا با آن گزارشگر سی ان ان آمریکا که سالی 12.5میلیون دلار( ماهی حدود 4میلیارد تومان) درآمد دارد، قابل مقایسه است؟!! اگر دنبال خبرنگارانی حرفه ای و کاربلد مانند این گزارشگر آمریکایی هستیم که به قول شما بتوانند سئوال های خوب بکنند و پردازش خبری خوب داشته باشند، آن طرف قضیه را هم لطفا نگاه بکنید! به خبرنگار ایرانی هم حقوق بالا و ارزش والا بدهید، کار حرفه ای و فاخر هم از او تحویل بگیرید.
·            
·    آقای استاندار! اگر انشاءلله شاهد روزی باشیم که میزان درآمد خبرنگاران ما با حداقل این میزان در کشورهای توسعه یافته برابری کند، مطمئن باشید، نه تنها جنابعالی با سئوال های کاملا حرفه ای و تخصصی آنها مواجه خواهید شد، بلکه گمانم با سنت های فعلی حاکم نیز باید خداحافظی کنید، چرا که دیگر خبرنگاران برای مصاحبه سراغ جنابعالی نخواهند آمد، بلکه مشاوران شما باید از خبرنگاران وقت مصاحبه بگیرند!


دیدگاه‌ها  

0 #1 آل جلیل 1395-12-15 21:20
تشکر از استاد کاظمی که جان کلام و حلقه مفقوده مدیران ارشد استان با مردم و خبرنگاران را بیان نمودند...دست مریزاد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر