c_300_250_16777215_10_images_62130.jpg

ترکمن سسی - فرماندار شهرستان مراوه تپه گفت : به استاندار گلستان پیشنهاد دادیم مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی دو هفته زودتر از موعد برگزار گردد و در همین راستا مقرر است در هفته آتی جلسه ای داسته باشیم تا درباره تاریخ قطعی برگزاری اعلام نظر گردد.


اسمعیل تاجی ،فرماندار شهرستان مراوه تپه در حاشیه یک محفل ادبی در شهر گنبدکاووس گفت : با توجه به برگزاری انتخابات در روز 29 اردیبهشت و حسب درخواست های مردمی و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه آق توقای ، به استاندار گلستان پیشنهاد دادیم مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی دو هفته زودتر از موعد همیشگی برگزار گردد و در همین راستا مقرر است در هفته آتی جلسه ای داسته باشیم تا درباره تاریخ قطعی برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی اعلام نظر گردد.


وی ادامه داد: البته پس از قطعی شدن زمان برگزاری مراسم ،طی جلسه ای که با فعالان فرهنگی و اهل ادب ترکمن صحرا خواهیم داشت درباره محتوا و نحوه برگزاری مراسم گفتگو می کنیم و پیشنهادات این دوستان را حتما مد نظر قرار خواهیم داد، به ویژه اینکه تاکید استاندار محترم نیز بر همین مبناست.


فرماندار شهرستان مراوه تپه خاطر نشان کرد :مراسم بزرگداشت مختومقلی صرفا برای مردم ترکمن نیست بلکه این مراسم اهمیت ملی دارد  و برگزاری آبرومندانه این مراسم برای نظام،مردم استان و به ویژه مردم ترکمن صحرا مایه اعتبار و عزت است.لذا سعی ما بر این است این همایش را با مشارکت فعال فعالان فرهنگی ،ادبی هدفدار پیش ببریم.تا دوستداران و مردم عاشق مختومقلی پس از مراسم با سوغات معنوی ، آموزش و ارتقای فرهنگی و دستان پر به خانه برگردند.


اسمعیل تاجی یاد آور شد : با حضور دکتر نوبخت در مراسم سال پیش مبلغ 500 میلیون تومان جهت بهسازی آرامگاه مختومقلی فراغی از محل اعتبارات ویژه درخواست کرده بودیم خوشبختانه حدود 10 روز پیش نامه دستور ایشان برای تامین اعتبار این مبلغ رسیده و  این مبلغ تخصیص یافته است و با مذاکراتی که با کریمی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان داشتیم قرار شد از اولین روزهای امسال در خصوص بهسازی آرامگاه مختومقلی فراغی اقدام های عملی انجام شود.


وی خاطر نشان کرد به منظور رفاه حال شرکت کنندگان در مراسم، امسال احداث مسجدی در حال اقدام است و پبش بینی می شود تا روز مراسم مهیا گردد و سعی بر آن است تا در جوار آرامگاه آن عارف بزرگ صدای دلنشین اذان هر روز پنج نوبت طنین انداز باشد و شرکت کنندگان مراسم نیز در نماز جماعت حضور یابند. امکانات برق برای چادرهای گروهای هنری شهرهای مختلف نیز در حال تدارک است و همچنین منبع آبی نیز مهیا شده است.


فرماندار مراوه تپه با اشاره به اینکه در سال پیش حدود 40 هزار نفر در این مراسم بزرگ شرکت داشته اند، افزود : امسال انتظار است مشتاقان بیشتری نیز در آق توقای حضور یابند و برای روز مراسم رسمی 2500 صندلی تدارک و مهیا شده است. بهرحال مسولین و فعالان فرهنگ و ادب با مشارکت هم مراسمی در شان و شخصیت آن عارف و شاعر بزرگ داشته باشیم.


تاجی قرجه در ادامه از همه هنرمندان و شاعران و ادیبان ترکمن خواست تا در کنار مردم تا پایان مراسم رسمی حضور داشته باشند.


وی با اشاره به اینکه چادر فرهنگی گمیشان ،به عنوان یکی از چادرهای فرهنگی حاضر در شب شعر و ادب قبل از مراسم رسمی در سال گذشته ،برنامه های خوبی داشته است ، افزود : از مدیران چادر های فرهنگی انتظار است تا در برنامه های خود ایده ها و نظرات مختومقلی را برای مردم تبیین کنند و در کنار سایر برنامه های خود برنامه های در خور شان و منزلت شخصیت بزرگ مختوقلی را بگنجانند و همانگونه که درباره ساز و موسیقی حساس هستند در مورد معرفی ابعاد شخصیت عمیق مختومقلی نیز حساس باشند . اشعار مختومقلی سرشار از آموزه های فرهنگی مضامين اجتماعی، دينی و عرفانی و وحدت آفرین است ،آن را  برای مردم بیان کنند.


فرماندار مراوه تپه در خصوص برخی دغدغه های مربوط به حاشیه های پیش آمده و مشاهده انجام برخی منکرات در کنار مزار مختومقلی در گذشته نیز گفت : در جریان این موارد هستیم و این موارد دغدغه علمای دینی ما هم هست و حق هم دارند .در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز این مباحث مطرح و بررسی شده و ما امسال برخی از اشعار مختومقلی فراغی را که به زبان صریح و شیوایی این منکرات را نهی کرده با زبان اصلی و با ترجمه به صورت بنر تهیه کرده و در اطراف محل برگزاری مراسم در دید عموم استفاده خواهیم کرد.


وی تصریح کرد :البته ما حصاری در محدوده مزارکشیدیم که مراسم رسمی در آنجا اجرا می شود و در مراسم اصلی ساز و تار نخواهیم داشت. ضرورتی ندارد در مراسم مختومقلی که در جوار مزار ایشان برگزار می شود حتما ساز و نوا باشد و بدون آن نیز می توان مراسم خوبی برگزار کرد.


فرماندار مراوه تپه اظهار کرد :در مراسم امسال نیز مطابق روال سال پیش از چند چهره برجسته فرهنگی و ادبی تجلیل به عمل خوهد آمد.


وی گفت دکتر صادقلو  استاندار گلستان ارادت ویژه ای به مختومقلی دارد و در طی سه سال گذشته بیش از 7 بار سر مزار برای فاتحه خوانی و ابراز ارادت حضور یافته است.


اسمعیل تاجی تاکید نمود :از لحاظ مسولین دولتی هیچگونه محدودیتی برای نحوه برگزاری مراسم نیست،ولی از فرهنگ دوستان و فعالان فرهنگی انتظار داریم با مسولیت پذیری دربرگزاری مراسمی آبرومندانه و در شان شخصیت بزرگ مختومقلی تلاش بکنند.از شرکت کنندگان در مراسم نیز تقاضا داریم به ویژه در این مکان مقدس شونات را مراعات فرمایند. و ما هم وظیفه داریم در حد توان در ارایه امکانات برگزاری مراسم در کنار مردم فرهنگ دوست و اهل فرهنگ و ادب باشیم.


گفتنی است فرماندار مراوه تپه در شب اولین روز سال نو در گنبدکاووس در محفل ادبی به مبزبانی حاج نورقلیچ فداکار نویسنده صاحب نام گنبدی حضور یافته بود و در حاشیه این نشست فعالان فرهنگی و ادبی حاضر در آن محفل سوالاتی را پیرامون مراسم مختومقلی فراغی مطرح نمودند که فرماندار محترم به سوالات آنان پاسخ داد.
پایگاه خبری ترکمن سسی - نورمحمد دانشمند



نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر