c_300_250_16777215_10_images_63515.jpg

تركمن سسي - با وجود آغاز فصل برداشت غلات شامل گندم و جو و نیز دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس، خبری از استقرار خودروهای آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری این شهر برای اطفای حریق های احتمالی در مزارع همچون سال های گذشته نیست.

به گزارش تركمن سسي به نقل از ایرنا، در سال گذشته و همزمان با آغاز فصل برداشت غلات در گنبدکاووس سه ایستگاه موقت از سوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری این شهر برای اطفای حریق های احتمالی در مزارع برپا شده بود، اما امسال و تاکنون خبری از این ایستگاه ها نیست.
برداشت غلات گندم، جو و دانه روغنی کلزا از حدود یک هفته قبل در گنبدکاووس بویژه از مناطق شمالی آن آغاز شده است و به گفته رحمت الله غیادی رئیس اداره تولیدات گیاهی مسئولان جهادکشاورزی این شهرستان امسال درسطح 113 هزار هکتار گندم، 19 هزار هکتار جو و 3500 هکتار دانه روغنی کلزا کشت شده و پیش بینی می شود 260 تا 280 هزار تن گندم، 22 هزار تن جو و 6 هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شود.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گنبدکاووس در گفت و گو با ایرنا علت برپا نشدن ایستگاه های موقت آتش نشانی برای اطفای آتش سوزی های احتمالی در مزارع منطقه را خرابی سه دستگاه خودروی سنگین این سازمان اعلام کرد.
سیدسجاد حسینی اظهار داشت: خرابی خودروها و نداشتن اعتبار برای تعمیر آنان از چندماه قبل به فرمانداری ویژه و مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس اعلام شده و آخرین بار نیز دو هفته قبل در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان که رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان، نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس، فرماندار ویژه و مدیر جهادکشاورزی این شهرستان حضور داشتند، اعلام شد.
وی گفت: در آن جلسه رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان قول داد تا از محل اعتبارات سازمانی مبلغی را برای تعمیر خودروهای آتش نشانی گنبدکاووس اختصاص دهد که هنوز این وعده، عملی نشده است.
حسینی اضافه کرد: علت خرابی خودروها استفاده از آن ها درمزارع بایت اطفای حریق در سال های گذشته بوده و اکنون برای تعمیر این خوردوها (موتوری، لاستیک و پمپ آب ) حداقل به 300 تا 400 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
وی تصریح کرد: سازمان آتش نشانی گنبدکاووس به دلیل مشکلات مالی، اعتباری برای تعمیر این خودروها ندارد و شورای کشاورزی باید دراین خصوص به این نهاد کمک کند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گنبدکاووس یادآور شد: درسال گذشته و دریک ماه فصل برداشت غلات از 28اردیبهشت تا 28 خرداد، این سازمان با برپایی سه ایستگاه آتش نشانی در مجموع 120 ماموریت اطفای حریق در مزارع انجام داد.
حسینی گفت: بخش قابل توجهی از ماموریت های این سازمان درفصل برداشت سال قبل مربوط به اطفای حریق های جزیی بقایای درو محصولات، کاه و کلش مزارع و یا انبار کاه و نیز علف های هرز نزدیک مزارع بود.
وی افزود: تیم های اطفای حریق آتش نشانی گنبدکاووس سال گذشته هر روز از ساعت هفت صبح تا 21 شب مشغول فعالیت بودند و حتی به یک فقره آتش سوزی در یک دامداری شهر همجوار نیز خدمات دادند.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: اصولا حضور خودروهای آتش نشانی شهرداری درخارج شهر مجاز نیست مگر در شرایط بحرانی که باید حضور یابند.
احمد دستمرد افزود: در بحث اطفای حریق های احتمالی مزارع غلات در فصل برداشت نیز با توجه به خرابی خودروهای آتش نشانی شهردای گنبد، دو دستگاه خودروی آتش نشانی موجود در مرکز دهستان های 'آق آباد' و 'باغلی مرامه' آماده باش هستند.
وی اضافه کرد: برای تعمیر خودروهای آتش نشانی شهرداری نیز قول مساعد ازسوی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان داده شد، که این موضوع درحال پیگیری است.
دستمرد ابراز امیدواری کرد: با تخصیص اعتبار مورد نیاز، خودروهای آتش نشانی شهرداری نیز تعمیر و برای اطفای حریق های احتمالی به دو خودروی فعلی، اضافه شوند.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا با ابراز گله مندی از فرافکنی سازمان آتش نشانی این شهر گفت: وظیفه جهادکشاورزی تولید محصول است و تامین ماشین آتش نشانی برعهده این نهاد نیست.
غلامعلی نورا افزود: درجلسه شورای کشاورزی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان برای مساعدت اعلام کرد در صورت تخصیص اعتبارات سال جاری بخشی از آن به تعمیر خودروهای آتش نشانی گنبدکاووس اختصاص یابد.
نورا با بیان اینکه موضوع تعمیر خودروهای آتش نشانی از طرف فرمانداری درحال پیگیری است، اضافه کرد: دو خودروی فعلی آتش نشانی در دهستان های باغلی مرامه و آق آباد که قدیمی و در سال های گذشته نیز فعال بودند، جوابگوی وسعت شهرستان و مزارع آن نیست.
وی تصریح کرد: وجود خودروی آتش نشانی با توجه به افزایش دمای هوا و سرعت گرفتن برداشت محصول و نیز آتش زدن کاه و کلش ازسوی برخی کشاورزان برای آماده کردن زمین جهت کشت تابستانه (شالی) ضروری است و مسئولان گنبدکاووس بایستی برای آن چاره اندیشی نمایند.
گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت و پنج هزارو 27 کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین شهرستان استان گلستان از نظر گستره جغرافیایی محسوب می شود.
این شهرستان با دارا بودن 160 هزار هکتار اراضی زراعی که بیشتر آن نیز به کشت غلات اختصاص می یابد، از قطب های مهم تولید غلات بویژه گندم در گلستان و کشور است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر