c_300_250_16777215_10_images_63510.jpg

ترکمن سسی - مدیر کل دامپزشکی استان گلستان گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان گلستان مشاهده نشده است.

به گزارش ترکمن سسی ، دکتر محمود رضا وفایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها، تب خون ‌ریزی‌ دهنده‌ کریمه ‌کنگو که یک بیماری مشترک بین دام و انسان است، دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذابحین، کارگران کشتارگاه‌ ها، قصابها و کلیه افراد مرتبط با دام را تهدید می کند.

وی افزود: تب خون ‌ریزی‌ دهنده‌ کریمه ‌کنگو یک بیماری حاد تب‌ دار و خون‌ ریزی‌ دهنده است که ویروس این بیماری از طریق گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست به بدن انسان منتقل می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان گلستان ادامه داد: این بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده نیز وجود دارد.

وفایی به افراد شاغل و یا در ارتباط با دامداری‌ها توصیه کرد: بعد از انجام کار روزانه، دست‌ها، وسایل و البسه کار را شستشو و ضدعفونی کنند، سعی کنند هنگام خرد کردن گوشت یا آلایش خوراکی از دستکش استفاده کنند، از تماس با خون و ترشحات دام کشتار شده پرهیز کنند، سمپاشی دامها و جایگاههای دامی بطور مستمر انجام دهند و از جداسازی و له کردن کنه های موجود روی بدن دامها خودداری کنند.

وی تاکید کرد: در کشتارگاه های دام در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و یا بروز علایم بیماری شامل تب بالا، دردهای عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان گلستان تصریح کرد: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از طریق لاشه دام، باید دام را بعد از ذبح بهداشتی حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال (صفر تا چهار درجه) نگهداری و سپس مصرف کرد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر