c_300_250_16777215_10_images_000----------------.jpg

 

 

 

ترکمن سسی-شیخ التفسیر مولانا محمد حسین گرگیج از علمای شاخص اهل سنت و مردمی کشور محسوب می شود.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، شیخ التفسیر مولانا محمد حسین گرگیج از علمای اهل سنت بلوچ گلستان است که امامت نماز جمعه اهل تسنن آزادشهر را برعهده دارد، ایشان مدیر و موسس حوزه علمیه فاروقیه گالیکش هستند، عالمی که اهل سنت کشور وی را به خوبی می شناسند و به ایشان احترام خاصی قائل هستند.

 

به اتفاق دوستان برای دیدار این عالم فرزانه به منزل ایشان رفتیم،استقبال گرمی از ما کرد و ما را به حضور پذیرفت، پای سفره پربرکت و سخنان حکیمانه ایشان نشستیم، سخنوری و تسلط بالای وی به مسائل مذهبی، اجتماعی و سیاسی اهل سنت ایران ما را شگفت زده کرد، و به فرموده خودش وقتش را وقف مردم کرده است و همواره مهمان نوازی دارد و معتقد است مهمان باعث برکت در خانه اش می شود.

 

مولانا محمد حسین گرگیج در دیدار با خبرنگار ترکمن سسی، با اشاره به رفتارهای غیرشرعی و غیر انسانی برخی از گروه های تندرو و تروریستی گفت: در مذهب امام ابوحنیفه(رح) و مطابق روایتی در باب قبله از صحیح امام بخاری(رح) کشتن اهل قبله اعم از اهل سنت یا اهل تشیع مردود است و ما اینگونه اعمال را رد می کنیم، ما ریختن خون احدی را از هر دین،مذهب،قومیت و ملیت باشد جایز نمی دانیم.

 

شیخ التفسیر گرگیج تصریح کرد: از نظر ما غیرمسلمانی که با پاسپورت وارد خاک کشور ما شده است، در امان کشور اسلامی است که در اسلام به اینگونه افراد مستامن گفته می شود یا اگر حتی یک سرباز از کشور مسلمان به یک سردار بالا مقام کشور غیر مسلمان امان بدهد وی در امان است چرا که پیمان مسلمین یکی است و اسلام دین صلح است.

 

امام جمعه اهل سنت آزادشهر گفت: در اسلام هیچ کسی حق تجاوز و تعارض به کسی را ندارد و نمی توان به تفتیش عقاید برخواست و اشخاص را به صرف داشتن عقیده ای خاص مورد مواخذه قرار داد، ما اعتقاد داریم هر کسی که رو به قبله بایستاد و نماز بخواند مسلمان است و اگر غیرمسلمان است ذمی به شمار می رود و از حقوق مساوی با مسلمانان برخوردار است، طبق آیه 109 سوره انعام نباید به بت های مشرکین اهانت کرد چرا که آنها برایشان مقدس هستند، اگر امروز ما به مقدسات آنها اهانت کنیم فردا آنها به مقدسات ما اهانت می کنند.

 

مولانا گرگیج با اشاره به فعالیت های کشورهای فرامنطقه ای در میان کشورهای مسلمان علی الخصوص خاورمیانه و پیامدهای آن تاکید کرد: کشورهای فرامنطقه ای به دلیل منافع خود علی الخصوص منابع طبیعی پا به منطقه می گذارند در حالیکه منابع خدادادی منطقه ارث پدری آنها نیست، حضور این کشورها در منطقه باعث نابودی سه چیز می شود، اولا نیروهای انسانی مسلمانان علی الخصوص نیروهای نخبه و علمی که آینده منطقه و مسلمانان را می سازند کشته می شوند و به قتل می رسند، کشته شدن نیروهای متعهد و متخصص مسلمان عاقبتی جز آینده ای نامعلوم برای منطقه ندارد، در ثانی این کشورها سلاح های از رده خارج خود را که سال های سال در انبارها خاک می خورند به فروش می رسانند و در آخر نیز به وسیله این جنگ ها و اختلاف میان کشورهای مسلمان منابع طبیعی و خدادادی این کشورها را به یغما می برند.

 

مولوی گرگیج بیان کرد: ما مخالف اشغالگری،افراط و تفریط هستیم، چه اسرائیل اشغالگری کند یا کشور دیگر برای ما تفاوتی ندارد، ما حق تجاوز به کسی قائل نیستیم و آنرا رد می کنیم.

 

مولوی گرگیج گفت: در عرصه بین الملل نیز این فشارها بر روی کشورهای مسلمان وارد می شود علت اصلی این است که این کشورها با یکدیگر متحد نیستند، هم اکنون در سازمان ملل متحد حق وتو ترمز ظالمانه ای است که در اختیار 5 کشور قرار دارد و تامین کننده منافع آنان است، چرا یک کشور مسلمان حق وتو ندارد؟یا این حق به کشوری اسلامی داده نمی شود؟این نکته بر می گردد به عدم اتحاد سران کشورهای اسلامی که خود منشا بسیاری از مشکلات و جنگ ها در منطقه است.

 

شیخ التفسیر گرگیج افزود: ما شاهد وضعیت اسفناک کشورهای اسلامی منطقه هستیم، در کشور اسلامی به زنان و دختران مسلمان تجاوز می شود، پیام آن زن مسلمان که در زندان ابوغریب می گفت:ای مسلمانان غیرت شما کجاست؟من حامله هستم در حالیکه نمی دانم پدر بچه داخل شکم من انگلیسی است یا آمریکایی هست، نشانگر بسیاری از مصائب فعلی دنیای اسلام است، نشانگر دخالت های کشورهای فرامنطقه ای و فعالیت گروه های تروریستی و تکفیری است و نشان دهنده اختلاف میان سران کشورهای اسلامی منطقه است.

 

مولانا گرگیج اذعان کرد: حمایت کشورهایی مثل روسیه و آمریکا برای پیشرفت اسلام نیست، اشتباه سیاستمداران روس و تخریب چچن اکنون یقه آنان را گرفته است، باعث شد مسلمانان چچن به گروه های افراطی ملحق شوند و اکنون این افراد تهدیدی برای امنیت ملی روسیه و جهان هستند اگر با مسامحه با اهالی چچن رفتار می شد اکنون روسیه تهدیدات امنیتی از جانب این افراد نداشت.

 

امام جمعه اهل سنت آزادشهر گفت: سرپرستی ائتلاف علیه داعش با کشور آمریکا است، اگر کمی تفکر کنیم می فهمیم که کشورهایی مثل آمریکا و روسیه چرا در منطقه حضور دارند و منافع آنان در چه مواردی نهفته است، اگر مسلمانان منافع این کشورها را قطع کنند حتی برای یک روز در منطقه حضور نخواهند داشت و شاهد هزینه های میلیاردی آنان نخواهیم بود.

 

مولانا گرگیج بیان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی در جواب به اینکه گفته شد شما حامی تروریست هستید، سخن خوبی گفت که شما علت تروریست را پیدا کنید، سخن ما هم همین است چه عواملی باعث می شود گل نوشکفته 18 ساله مسلمان به بدن خود بمب بچسباند و در نقش یک هنرپیشه خود را در میان یهودی های اسرائیلی منفجر کند؟ وی دیده است با مادرش،خواهرش،خانواده اش و دوستانش چه رفتاری شده است و ناچار هنگامیکه صبرش لبریز می شود دست به این اعمال می زند، البته ما موافق اینگونه اعمال و عملیات انتحاری نیستیم ولیکن به برخی از مدعیان حقوق بشر می گوییم علت تروریست و عملیات انتحاری را جستجو کنید.

 

مدیر و موسس حوزه علمیه اهل سنت فاروقیه گالیکش درباره حضور پرشور اهل سنت ایران در انتخابات 29 اردیبهشت گفت: برخی از دوستان ما گفتند در اعتراض به برخی از رفتارها و کمبودها باید انتخابات را تحریم کنیم که ما شدیدا مخالفت نمودیم و تحریم انتخابات را رد کردیم چرا که مسائل اختلافی در کشورهای دیگر جواب نداده است و در کشور ما نیز جواب نمی دهد.

 

امام جمعه اهل سنت آزادشهر تاکید کرد: وضعیت اهل سنت ایران در انتخابات مثل مسلمانان هند است، اگر جامعه مسلمانان هند از یک کاندیدا یا حزب حمایت کنند پیروزی نیز با آن کاندیدا یا حزب است و حمایت اهل سنت ایران نیز برگ برنده ای بزرگ برای کاندیداها است و اگر اهل سنت از کسی حمایت کند پیروزی با وی همراه می شود، پس حضور اهل سنت در انتخابات منت بزرگی بر سر کاندیداهای پیروز و احزاب آنها است تا بیشتر به فکر مطالبات قانونی آنان باشند و از سویی دیگر باعث پرشور تر شدن انتخابات و بالاتر رفتن وجهه نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی می شوند.

 

شیخ التفسیر گرگیج افزود: اهل سنت ایران با گفتمان جلو می رود و با گلوله سخن خود را نمی گوید، اهل سنت ایران هرکجا خدمتی ببیند تشکر می کند و اگر کاستی یا کمبودی مشاهده کند تذکر می دهد، تشکر و تذکر ما در فضایی برادرانه و منطقی است.

 

مولانا گرگیج خطاب به روحانی گفت: جناب دکتر حسن روحانی که با آرای مردم دوباره به سمت ریاست جمهوری ایران رسید، منتصب نیست بلکه منتخب مردم است، از وی انتظار می رود بیشتر به خواسته ها و مشکلات مردم علی الخصوص جامعه اهل سنت ایران توجه کند و به دغدغه های آنان نگاه ویژه ای داشته باشد.

 

مولانا گرگیج با اشاره به نقش رسانه ها در جامعه گفت: به رسانه ها توصیه می کنم، از بیان مسائل تفرقه انگیز خودداری کنند، مردم را به سمت اتحاد،اتفاق و انسجام سوق دهند و به یکدیگر احترام بگذارند، باید با منطق قرآن جلو بروند و به دیگران توهین نکنند، من اعتقاد دارم در شرایط فعلی جامعه اطلاع رسانی خوب و به موقع همانند جهاد است.

 

مولوی گرگیج درباره سوال خبرنگار ترکمن سسی مبنی بر صحت تهدید ایشان توسط گروه داعش پاسخ داد: به طور مستقیم سخنی خطاب به من بیان نشد ولیکن در فضای مجازی چنین بحثی منتشر گردید، امکان دارد نشر این تهدید در فضای مجازی کار داعش باشد یا دیگران در آن نقش داشته باشند،امکان دارد سناریو یا دروغ باشد اما نکته ای به خود من از طرف داعش بیان نشد، نیروهای امنیتی و انتظامی نزد من آمدند و گفتند اگر محافظ می خواهید برایتان محافظ می گذاریم که من جواب دادم نیازی به محافظ ندارم و چون گذشته مشغول کارهای خودم هستم و تا الان مشکلی برایم پیش نیامده است.

 

مولوی گرگیج در پایان سخنانش با سردبیر ترکمن سسی گفت: من جوانانی را که برای قومیت و مذهب خویش تلاش می کنند صمیمانه دوست دارم، جوانانی که با اعتدال گرایی تلاش می کنند قومیت و مذهب خود را معرفی کنند نزد من بسیار قابل احترام هستند، چرا که در جهت حفظ هویت خویش تلاش می کنند، بالفرض مثال من ترکمنها را با لباس سنتی می شناسم و بانوان شما را با لباس های زیبای سنتی ترکمنی و حجاب کامل می توانم بشناسم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر