c_300_250_16777215_10_images_64281.jpg
ترکمن سسی – عبدالغفار رادمهر ،فعال سیاسی اجتماعی ترکمن و دبیر مجمع همدلان توسعه گلستان در گفتگو با خبرنگار ما از حضور و نقش آفرینی تركمن ها در عرصه های سیاسی اجتماعی ، انتظارات و خواسته های قانونی و نقش نخبگان ترکمن در توسعه منطقه ای و ملی سخن می گوید.

 

رادمهر : قوم ترکمن همواره یاور نظام بوده و در همه عرصه ها حضور فعال داشته است

عبدالغفار رادمهر ، کاندیدای انتخابات مجلس دهم از حوزه گرگان و آق قلا ، در خصوص کمیت و کیفیت حضور و مشارکت قوم ترکمن در عرصه های سیاسی و اجتماعی به ویژه در انتخابات اخیر می گوید :

" بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، قوم ترکمن همواره در خدمت نظام و یاور نظام بوده اند و از آرمانهای نظام دفاع کرده‌اند و در انتخابات سراسری در تمام دوره ها، پیوسته با حضور حداکثری مشارکت می کنند و با این حضور در سرنوشت سیاسی و اجتماعی (چه در سطح منطقه ای و چه در سطح ملی) مشارکت فعال دارند تا در آینده سهمی برای خود داشته باشند و در پی اظهار وجود سیاسی، به دنبال مطالبات قانونی قومی و منطقه ای و ملی خود نیز هستند و می خواهند تا در سطح خرد و کلان استانی و کشوری، مشارکت و همکاری بهینه از خود بروز دهند.همچنانکه پیوسته در طول دوره ها ، در عرصه های سیاسی تأثیرگذار بوده اند.

در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نیز، ترکمن ها، با مشارکت چشمگیری، هم برای تثبیت پایه های نظام مردمی و مقدس جمهوری اسلامی و هم برای پیروزی دولت اعتدال (تدبیر و امید) برای انتخاب مجدد دکتر حسن روحانی، نقش مهم و به سزایی را ایفا نمودند.
در واقع، ترکمن صحرا با رأی ۸۰ درصدی به دکتر روحانی، رأی اول کشور را کسب نموده است. ( که استان های سیستان و بلوچستان و کردستان رتبه های دوم، سوم را به دست آورده اند.) بنابراین، می توانیم صراحتا اعلام نماییم که ترکمن صحرا، مهد اصلاح طلبی و اعتدال در استان و بلکه کشور نیز می باشد."


رادمهر : قوم ترکمن خواسته ها و مطالبات خود را از جمله استفاده از ظرفیت های شایستگان ترکمن در مدیریت ها در بستر قانونی مطرح می کنند و انتظار دارند به آنها جواب مثبت داده شود


دبیر مجمع همدلان توسعه گلستان درباره حقوق ، انتظارات و خواسته های قانونی قوم ترکمن به عنوان یکی از اقوام مسلمان در جمهوری اسلامی ایران می گوید:

"ایران اسلامی از اقوام مختلف شکل گرفته که یک فرصت بسیار خوب برای کشور است ،و ترکمن ها نیز به دنبال حضور حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری، همانند ادوار قبل ، همواره به دنبال تغییر ، بهبودی و اصلاح وضعیت موجود بوده اند. ما نیز مثل بقیه شهروندان جامعه خواسته هایی داریم و انها را در بستر قانونی مطرح می کنیم و برای اینکه افراد متخصص و کارشناسان توانمند و فعالین عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما، مانند سایر هموطنان در جامعه دیده شوند، قوم ترکمن طبیعتا از حاکمیت و دولتمردان انتظار دارند که در قبال این نقش آفرینی های ما در راستای تقویت نظام ،به خواسته های ما در بستر قانونی جواب مثبتی داده شود.
در واقع، خواسته های قوم ترکمن، یک خواسته منطقی و معقول و در چارچوب قانون اساسی است و با توجه به ترکیب جمعیتی در استان و بر اساس شایستگی ها که شعار اصلی دولت اعتدال بوده ( که ملت ایران از هر قوم و نژاد فقط بر ملاک شایسته سالاری بر مناصب مدیریتی قرار می گیرند.) ان شا ءالله این مسأله به منصه ی ظهور برسد!
نمونه ای دیگر از مطالبات اساسی ما اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی ( تدریس و آموزش زبان مادری در مدارس و دانشگاه ها) و اصول دیگر حقوق ملت از فصل سوم قانون اساسی، سرمایه گذاری اقتصادی در منطقه ترکمن صحرا و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای، جهت ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و مردم بوده است.
همچنین، سه شغل اساسی و مهم که در ترکمن صحرا از دیرباز فعال و معیشت مردم به آن وابسته بوده است؛ کشاورزی، دامداری و صنایع دستی ( قالی و قالیچه) ترکمن ها بوده است. ( که متأسفانه آنطور که باید و شاید به این مشاغل، اهمیت و بها داده نشده یا اصلأ به این امر رسیدگی نمی گردد."

 

رادمهر : نخبگان و روشنفکران ترکمن صحرا باید به دنبال منافع جمعی منطقه باشند نه منافع فردی و شخصی


این فعال سیاسی اجتماعی ترکمن در خصوص نقش آفرینی و تاثیر نخبگان سیاسی اجتماعی و فرهیختگان ترکمن در پیگیری و تحقق خواسته های قانونی گفت :

" نخبگان و روشنفکران ترکمن، اگر خواستار مطالبات قومی خود هستند، بایستی در یک نشست مشترک، دور یک میز، تحت عنوان یک تشکل سیاسی واحد، با هم مشکلات منطقه ای و ملی را بررسی نموده و با توجه به ساختارها و نهادهای موجود در جامعه و بر اساس موازین قانونی و در چارچوب مقررات نظام مقدس جمهوری اسلامی، مطالبات قوم خود را تعریف نموده و با، ید واحد و با رایزنی با مقامات دولتی در مرکز (تهران) به پیگیری خواسته ها و مطالبات ترکمن ها بپردازند. لازمهٔ این کار، اولأ ؛ این است که نخبگان و روشنفکران ترکمن صحرا باید به دنبال منافع جمعی منطقه باشند نه منافع فردی و شخصی.
مطمئنأ، اگر به منافع جمعی دست یابند، خود به خود به دنبالش منافع فردی عاید آنان خواهد شد. در ثانی؛ نخبگان ما هنوز یکدیگر را باور نکرده اند و این بزرگترین مشکل و مانعی است در سر راه رسیدن به مطالبات و خواسته ها که با عدم باور به همدیگر، آن وحدت و یکدلی که باید بین روشنفکران ما نمود داشته باشد، وجود ندارد.
به همین خاطر، هیچوقت نتوانستیم آنطور که بایسته و شایسته است به مطالبات و خواسته های خود برسیم، چون این تشتت آرا بین نخبگان برای بیان شفاف خواسته ها، مانعی بزرگ می باشد و تا زمانی که تحت عنوان یک تشکل سیاسی و یا یک نهاد مدنی واحد، پیگیر مطالبات قانونی خود نباشیم، باز در رسیدن به خواسته های خود به مشکل بر می خوریم. شاید به صورت مقطعی به چند مورد از خواسته ها برسیم، اما، قصد ما این است که در یک چارچوب مشخص و با یک نگاه عمیق به مطالبات تعریف شده، و با یک اصول و موازین تعیین شده می خواهیم به نتیجه برسیم و از برکات نظام جمهوری اسلامی بیش از پیش بهره مند شویم.
بنابراین، در این خصوص، برای رسیدن به آمال و آرزوهای ترکمن ها، نخبگان ما آستین های خود را بالا بزنند و یکبار برای همیشه تصمیم بگیرند تا در این گذار تاریخی، از خود چه چیزی می خواهند برای آیندگان به یادگار بگذارند.
در اینجا، به عنوان دبیر مجمع همدلان توسعه گلستان (جبهه متحد همدلان صحرا) از همه نخبگان و روشنفکران ترکمن صحرا درخواست می نمایم که بیاییم در خصوص پیگیری مطالبات ترکمن ها، با یک فراخوان عمومی با حضور همه فعالین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، نمایندگان ادوار مجلس و نمایندگان فعلی مجلس، مدیران باتجربه و بازنشسته در ادارات مختلف، روحانیون برجسته و شاخص و جوانان متخصص و کارشناس در مشاغل مختلف و بانوان فعال در عرصه های گوناگون و اساتید دانشگاه و نمایندگان پزشکان متخصص و گروه های مختلف دیگر که مدعی در این امور هستند، دست به دست هم دهیم تا در مسیر توسعه پایدار در منطقه به گام های برداشته شده قبلی، توانی مضاعف دهیم."

c_300_250_16777215_10_images_64282.jpg

 

رادمهر : در راستای پیگیری رشد و توسعه منطقه ، لزوم مشارکت فعال تر قشر روحانیون ترکمن در عرصه های سیاسی -اجتماعی احساس می شود

عبدالغفار رادمهر حضور اقشار مختلف مردمی قوم ترکمن اعم از بازاری و دانشگاهی و روحانیون در عرصه های مختلف و در مسیر توسعه منطقه را اینگونه ارزیابی می کند:

"ورود در عرصه های اجتماعی و گام برداشتن در مسیر توسعه برای سازندگی و آبادانی یک منطقه، یک کشور مختص گروه خاصی نیست و باید تمام گروه های مردمی در تمام اصناف و نهاد ها و ساختارهای جامعه از جمله بازاری، دانشگاهی و روحانیون برای اظهار وجود خود در اجتماع، بایستی در عرصه های گوناگون حضور داشته باشند. چون هر قشری از جامعه، تأثیرگذاری خاص خود را دارد که متأسفانه باید عرض کنم که برخلاف قشر دانشگاهی و حتی بازاری ترکمن صحرا، قشر روحانیون برای ورود در عرصه سیاست و اجتماع آنطور که در جامعه انتظار می رود تا به حال نخواسته اند یا نتوانسته اند نقش چشمگیری ایفا نمایند، اما در بعد مذهبی آن، روحانیون ما فعال هستند که عدم ورود آنان در سیاست، آن هم در نظام مقدس جمهوری اسلامی که روحانیون در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های آن نقش ویژه و مشارکت فعال دارند، قابل توجیه نیست و باید همگام با روشنفکران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ترکمن صحرا، روحانیون ما، در عرصه های سیاسی منطقه ، حضور پررنگتری داشته باشند تا با همفکری با دیگر اقشار مردم، در مسیر رشد و توسعه تدریجی در ابعاد مختلف به جامعه کمک نمایند."

رادمهر : جوانان احساس هویت ، احساس وحدت و ارزش را در خود تقویت کنند


رادمهر عنوان یک فعال سیاسی و اجتماعی درباره ظرفیت ها و نقش آفرینی جوانان در جامعه می گوید :

" جوانان امروزی، به علت استفاده از تکنولوژی به روز و فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی، نسبت به رخدادهای جامعه آگاه هستند، به واسطهٔ وظیفه تاریخی و اجتماعی که ایجاب می کند، که جوانان برای آیندهٔ خود حتما دارای رؤیا و هدف باشند.
آیا امروز زمان آن نیست که وقت خود را صرف اقدامات تجملی نکنیم؟
آیا وقت آن نرسیده است که وعده های واقعی عدالت اجتماعی را لمس نماییم؟
آیا انسان به عنوان یک موجود اجتماعی، می تواند این مسیر زندگی را به تنهایی بپیماید؟
مطمئنأ، خیر.
خطاب من امروز با شماست؛ دوستان من، جوانان عزیز،
نگذارید که در درهٔ ناامیدی غوطه ور شوید. اگر چه، در این مسیر پرفراز و نشیب زندگی با دشواری های امروز و فردا روبرو خواهیم شد، اما، بیاییم برای ادامه طی طریق در مسیر زندگی، یک رؤیا را در سر بپرورانیم، رؤیایی که بتواند ما را به سرمنزل مقصود رهنمون سازد.
رؤیای ما، باید این باشد که در انتهای مسیر، همه ابنای بشر بتوانند با هم به تماشای منظره ای بنشینند که در آن همهٔ آدمها، شاد و خرم، سالم و تندرست، در جشن و سرور و عبادت خالق هستی به سر می برند.
چگونه می توانیم چنین رؤیایی را در سر بپرورانیم؟
بایستی به اصل هویت خویش بیندیشیم. در واقع، "هویت" شما است که در هر لحظه تعیین می کند که تو، که باشی، چه بکنی، چه بخواهی، کجا بروی، چه بگویی، چه واکنشی نشان بدهی و ...
در حقیقت، احساس هویت را در خود تقویت نمایید، مانند ؛ احساس وحدت، احساس همسازی، احساس تعلق، احساس ارزش، احساس استقلال و احساس اعتماد سازمان یافته بر محور اراده ی موجود.
همچنین به عناصر هویت ساز بها دهیم. مثل: سرزمین، زبان و ادبیات، دین و آئین و مناسک و دولت.
در ضمن، اکثر نابسامانی های اجتماعی جامعه از نابسامانی فکری نشأت می گیرند، بنابراین، باید به افکارمان سر و سامان دهیم و با یک تصویر ذهنی آگاهتر و روشن تر و مثبت آنرا بیارائیم تا رؤیایی که دوست داریم، تحقق پیدا کند.
پس، بیاییم رؤیای خود را به زبان ساده بنویسیم و دورنمای آن را ترسیم نماییم."

رادمهر :هویت ترکمن بودن، هویت ایرانی بودن، هویت مسلمان بودن و مهمتر از همه، از انسان بودن و انسانیت نمی گذرم.
و سخن آخر آقاي رادمهر :

"در آخر، می خواهم بگویم که "خویش را باور کنید"
چون مصداق شعر مرحوم مجتبی کاشانی:
هیچ کس جز تو نخواهد آمد.
هیچ کس بر در این خانه نخواهد کوبید.
شعلهٔ روشن این خانه، تو باید باشی.
چشمهٔ جاری این دشت، تو باید باشی.
سرو آزادهٔ این باغ تو باید باشی.
باور کن که هیچکس چون تو نخواهد رویید.
البته، شاید با خود بگویید که همهٔ این رؤیا ها، زمانی در تو پرورش خواهند یافت که غم نان نیز بگذارد. اما، من می گویم که اگر غم نان نیز داشته باشم، از هویت خود نمی گذرم. هویت ترکمن بودن، هویت ایرانی بودن، هویت مسلمان بودن و مهمتر از همه، از انسان بودن و انسانیت نیز نمی گذرم. "

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر