c_300_250_16777215_10_images_64201.jpg

ترکمن سسی - یک فعال محیط‌ زیست اظهار کرد: اگر پس روی آب خلیج گرگان با این روال ادامه یابد، پیامدهای جدی محیط‌زیستی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ترکمن سسی به نقل از ایسنا-منطقه گلستان، مهندس دری بیکی در گفتگوی خبری سیمای مرکز استان گلستان با اشاره به اینکه دلایل مختلفی را می توان برای پس روی آب خلیج گرگان مطرح کرد، گفت: بخش عمده ای از این دلایل باید کارشناسی شود، در این راستا باید گزارش فنی توسط سازمان های مربوطه از جمله محیط‌زیست تهیه شود.

وی کاهش سطح آب دریای خزر را یکی از دلایل پس روی خلیج گرگان عنوان کرد و افزود: این امر توسط محققان روسی و بین المللی تایید شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات، افزایش شدید رسوب گذاری در داخل خلیج گرگان است، تصریح کرد: راههای منتهی به خلیج گرگان دارای رسوب گذاری بسیار شدید است. در بالادست مراتع و جنگل ها از بین رفته و حجم زیادی از رسوبات وارد خلیج گرگان شده است.

دری بیکی بیان کرد: بخش عمده ای از آلاینده های شهرها و روستاهای حاشیه خلیج گرگان در استان های گلستان و مازندران به صورت مستقیم وارد خلیج گرگان می شود که با توجه پس روی آب خلیج باعث مشکلاتی شده است.

این فعال محیط‌ زیست گلستانی در ادامه با اشاره به پدیده فیزیکی پیش روی و پس روی آب دریای خزر، اظهار کرد: با توجه به پیش بینی های مرکز ملی تحقیقات دریای خزر ممکن است در سال های آینده پیش روی آب دریا را داشته باشیم.

وی به پیامدهای پس روی آب خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: این موضوع جدا از مشکلات طبیعی برای ماهیان این خلیج از جمله ماهیان خاویاری و همچنین تنوع زیستی خلیج ایجاد می کند، مسائل حقوقی را هم در این مسئله داریم.

دری بیکی اضافه کرد: تالاب بین المللی میانکاله، خلیج گرگان و آب بندان زاغمرز به عنوان مجموعه ای که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده، جزو تالاب های بین المللی محسوب می شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به دیگر پیامدهای پس روی آب این خلیج، عنوان کرد: شرکت های تعاونی صیادی و قایقرانی را در مناطق روستایی و شهری اطراف این خلیج داریم که وابسته به این خلیج هستند. همچنین گروه های بسیار دیگری از جمله واحدهای گردشگری نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق این خلیج امرار معاش می کنند که همه اینها دچار مشکل می شوند.

وی در پایان پیشنهاد کرد که دستگاه های متولی گروه فنی در سطح استانی و کشوری تشکیل دهند و راهکاری علمی را با در نظر گرفتن وضعیت اضطراری این منطقه ارائه کنند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر