c_300_250_16777215_10_images_65215.jpg

تركمن سسي- چند روز پیش در حالی آتش‌سوزی در محوطه باستانی گورستان تاریخی خالد نبی (ع) رخ داد كه تعدادی از اهالی روستای گردشگری در دامنه آرامگاه خالد نبی (ع)، به‌ویژه دهیار روستای گچی سو به قصد شركت در یازدهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین، از روستا خارج شده بودند....


چند روز پیش در حالی آتش‌سوزی در محوطه باستانی گورستان تاریخی خالد نبی (ع) رخ داد كه تعدادی از اهالی روستای گردشگری در دامنه آرامگاه خالد نبی (ع)، به‌ویژه دهیار روستای گچی سو به قصد شركت در یازدهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین، از روستا خارج شده بودند. در این آتش‌سوزی 3 هكتار از محوطه باستانی سوخت. «صالح حمید‌زاده» دهیار این روستا و مالك مجموعه بوم‌گردی این منطقه در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: شماره خودروای كه روز حادثه در محوطه خالد نبی (ع)، همزمان با آتش‌سوزی دیده شد، از سوی اهالی ثبت شده و همراه با گفته‌های شاهدان، صورت جلسه شد و  در اختیار مسئولان امر برای پیگیری قانونی قرار گرفت.

روستاییان عامل آتش‌سوزی نبودند
حمیدزاده، سابقه آتش‌سوزی در این منطقه را یك بار و در 7 سال پیش عنوان می‌كند و می‌گوید: این بار، در ابتدا، اهالی در تماس‌های مكرری كه با من می گرفتند از شروع آتش‌سوزی خبر می‌دادند. آتش‌سوزی بسیار سریع شدت گرفت. بعد از نخستین تماس اهالی با من، با متولی آرامگاه تماس گرفتم و او این موضوع را رد کرد، اما دقایقی بعد آن را تأیید كرد. این آتش‌سوزی ازسوی اهالی مهار شد. همان زمان، اهالی متوجه خودروای شدند كه محل حادثه را ترك می‌کرد. در ابتدا این ظن وجود داشت كه افتادن یك ته سیگار بر علفزار خشك، دلیل آتش‌سوزی بوده است. اما بعد از اطلاع از شكستن سنگ قبرها مطمئن شدیم كه تخریب از روی عمد انجام شده است. دهیار گچی سو، اضافه می‌كند: در برخی رسانه‌ها مطالبی عنوان شد كه روستاییان گچی سو را عامل آتش سوزی گورستان و تخریب آن عنوان می‌كرد كه به هیچ وجه صحت ندارد.
او همچنین در مورد این نظریه كه آتش افروزان آشنا به منطقه بوده‌اند، می‌گوید:اما  این سخنان به آن  معنا نیست كه آنها از اهالی روستای ما هستند. روستاییان ما از توسعه گردشگری در روستا كه به واسطه امامزاده خالد نبی(ع) و قبرستان تاریخی شكل گرفته، رضایت دارند و هرگز دست به چنین کاری نمی زنند.

غفلت گردشگران، آتش به راه انداخت
اما مدیركل میراث فرهنگی گلستان، تخریب‌های سنگ مزارها را مربوط به گذشته اعلام می‌كند. « ابراهیم کریمی» می‌گوید: در پی بازدیدی كه هیأت‌امنای این گورستان، یگان‌حفاظت اداره‌كل میراث‌فرهنگی استان و تعدادی از مسئولان اداره‌كل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از این گورستان باستانی داشتند، مشخص شد كه این آتش به بوته‌ها و علف‌های خشك سرایت كرده و 3هزار‌مترمربع از این گورستان آتش گرفته است.
این مسئول ادامه می دهد: بررسی‌های اولیه بیانگر این است كه سنگی به‌واسطه این آتش‌سوزی شكسته نشده، یا كسی به‌قصد، این سنگ‌ها را نشكسته است، چند سنگ‌قبر در این گورستان شكسته‌ شده یا ترك دارد كه مربوط به قبل است و آتش‌سوزی آنها را بیشتر نمایان كرده است.
او با بیان اینكه اداره‌كل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان از حدود 2 سال قبل محوطه این گورستان را فنس‌كشی كرد، می گوید: ما پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم تا یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در این مجموعه به‌صورت شبانه‌روزی مستقر شود، اما اداره‌كل امور موزه‌های سازمان میراث‌فرهنگی این امر را منوط به مشخص شدن مالك و تعیین حریم دانست. دستگاه‌های نظارتی نیز با این موضوع كه این گورستان سایت‌موزه شود، مخالفت می‌كنند و معتقدند در ماهیت آن تغییر ایجاد می‌شود.

افزایش حساسیت ها در مورد گورستان خالدنبی (ع)
حساسیت افكار عمومی بر گورستان باستانی خالدنبی(ع)، حدود چند سال است كه شدت گرفته است. پیش از این، گورستان ارزشمندیاد شده، در سكوت روزگار می‌گذارند. اگرچه امامزاده کنار آن، همواره یكی از مكان‌های مهم زیارتی تركمن‌ها به حساب می‌آید. با این همه یكی از نگرانی‌هایی كه از بدو معرفی این گورستان وجود داشت، تخریب حاصل از گردشگری غیر‌مسئولانه در این مكان بود.
هنوز سناریوی تخریب تعمدی سنگ‌های مزار از سوی مراجع رسمی تایید نشده است و نمی توان با اطمینان گفت که چنین اتفاقی افتاده است، چراكه تخریب سنگ‌هایی در ابعاد بزرگ، نیازمند حمل ادوات تخریب سنگ است.با این حال همزمانی برگزاری جشنواره اقوام با این حادثه می‌تواند جای سؤال‌هایی را باقی بگذارد.

نویسنده: ستاره حجتی خبرنگار -گرگان/همشهري 1396/06/22

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر