c_300_250_16777215_10_images_65120.jpg

ترکمن سسی- با کمبود شدید آب ، محصول کشت شده ذرت در کنار سد گلستان گنبدکاووس در خطر نابودی است.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، کشاورزان گنبدی که در نزدیکی سد گلستان اقدام به کشت ذرت کرده اند نسبت به عدم آبرسانی از این سد به شدت اعتراض دارند، گلایه ای که در یک سو بی اعتنایی برخی از مسئولین امر قرار دارد و از سویی دیگر خسارت بالایی که این کشاورزان متحمل می شوند.بر اساس برآوردهای اولیه کشاورزان در صورت خشک شدن محصول ذرت آنها بالغ بر ده میلیارد تومان خسارت به آنها وارد می شود، کشاورزانی که بیشتر از اهالی روستاهای آق آباد،حاجی قوشان و چای قوشان هستند.

چند تن از کشاورزان در تماس با سایت ترکمن سسی ضمن اظهار نگرانی از وضعیت موجود خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند، پیام های یکی از این کشاورزان عزیز با کمی ویرایش در سایت منتشر می شود تا مخاطبان و مسئولین متوجه نگرانی و اعتراض این عزیزان زحمت کش شوند.

متن ارسالی این کشاورز عزیز به سایت ترکمن سسی به شرح زیر است:

چرا وقتی آب نیست شرکتهای سدگلستان با کشاورزان قرارداد اب منعقد می کنند و اداره آبیاری نیز جواز بستن قرارداد را صادر میکند؟ قراردادی درسطح٣٠٠٠هکتار ذرت علوفه ای که اکنون نیز پمپاژ سد گلستان هوا کشیده و خسارت بالغ بر١٠٠میلیارد ریالی در انتظار کشاورزان ذرت کار است.

در مخزن سد بوستان آب هست ولی به دلیل اینکه بخش خصوصی در حال پرورش ماهی است، اجازه استفاده را به کشاورزان نمی دهند تا الان نیز بیشتراز30%ذرت کشاورزها خشک شده است.

در مخزن سد گلستان نیز آب کافی هست،ولی  نزدیکی  پمپاژ نیست و پانصدمتر با پمپاژ فاشله دارد. طبق بررسی ها یک میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره شده است که اگر کانالی تا پمپاژ حفر شود می توان آب را تا پمپ ها هدایت کرد.

چند تا راننده بیل زنجیری سد را بررسی کردند،آنها نیز به دلیل گل و لای اظهار می کنند حفرکانال مشکل است واگر هم ممکن باشد قصد ندارند ریسک کنند.

اگر مسئولین پیگیر باشند یا شخصی دلسوزپیدا شود که حاضر باشد با بیل زنجیری خود کانالی برای سد حفرنماید لاقل یک مرحله میتوانیم به ذرت های خود آبرسانی کنیم.

چهار تا مدیرعامل شرکت تعاونی داریم که فقط مدیرعامل گلستان دو (دایان) پیگیری های لازم را می کند وبقیه نیز که ذرت کشت نکردند،اصلا پیگیر نیستند.

فقط مهندس آغیل پیگیری می کند و حتی در جلسه ای نیز اعلام کرد که به هر نحوی شده،یکی راه پیدا میکند که کانال حفرشود و هزینه آنرا شرکت گلستان دو متحمل خواهد شد.


کارشناسی که در یک گزارش میزان آب مورد نیاز برای محصولات تابستانه را محاسبه می کند، سه ماه گذشته کجا بوده است؟اگر واقعا محاسبه آب مورد نیاز برای محصولات اینگونه ساده است،چرا اجازه کشت 2700 هکتار محصول آبی را صادر کرده اند؟

آقایان با سواد و عزیز قصد اهانت به هیچ کس را ندارم فقط میزان آب ذخیره شده پشت سد که از قبل مشخص بود( حداکثر با درصد خطای یک میلیون متر)،میزان بارش تابستانه کشور نیز تا چندین ماه تقریبا مشخص بود(با درصد خطای کم)، حالا شما با کدام فکر و تصور اجازه کشت چندین برابر توان آبدهی را صادر کرده اید؟


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر