c_300_250_16777215_10_images_65183.jpg

تركمن سسي - محوطه ۱۲ هکتاری گورستان اسرارآمیز خالدنبی با حدود ۶۰۰ سنگ مزار استوانه‌ای، بقعه خالدنبی، بقعه‌‌های عالم‌بابا و چوپان‌عطا، دره‌ای به نام پنج‌شیر، همچنین چشمه خضر دندان و رشته‌تپه ‌ماهورهای خاکی، سرزمین عجایب ایران را در شرق استان در کلاله تشکیل داده است.


به گزارش مهر ، فرم بیضی شکل و کشیدگی در جهت شمالی‌جنوبی و سنگ مزارهای ایستاده و منحصر به فرد مجموعه فرهنگی‌تاریخی خالدنبی سالانه بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی را به قله کوه گوگجه‌داغ که به سرزمین عجایب ایران معروف است و روستای ترکمن‌نشین گچی‌سو می‌کشاند.
هرچند این مجموعه تاریخی و باستان‌شناسی بدون امکانات و زیرساخت‌های گردشگری سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است، مورد بی‌مهری قرار گرفته و در سال‌های گذشته بسیاری از سنگ مزارهای این گورستان اسرارآمیز تخریب شده است.
اوایل شهریورماه آتش‌سوزی بخشی از گورستان ۱۲ هکتاری خالدنبی خبرساز شد و اظهارات ضد و نقیضی درباره آتش‌سوزی و تخریب سنگ مزارها به ویژه در فضای مجازی مطرح شد.

3 هزار متر مربع علف خشک سوخت
با معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره خالدنبی به گفت‌وگو نشستیم. «جاوید ایمانیان» در مورد آتش‌سوزی ماه گذشته در این مجموعه اظهار کرد: طبق صورت‌جلسه تنظیم‌شده، بعد از حضور چند گردشگر در منطقه به دلایل نامعلوم، آتش‌سوزی رخ داد و حدود 3 تا 4 هزار مترمربع از علف‌های خشک سوخت.
وی به ثبت ملی مجموعه، فنس‌کشی و... اشاره کرد و ادامه داد: چگونگی حفاظت از مجموعه که توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شود یا توسط هیأت امنا، و این که نیرویی در آن مستقر شود، جزو مواردی است که در حال رایزنی برای انجام آن هستیم.
وی تأکید کرد: محوطه‌سازی، پاک‌سازی علف‌های هرز و ساماندهی خود محوطه از موضوع‌هایی است که هر سال باید در خالدنبی انجام شود.
ایمانیان با بیان این که مرمت سنگ شکسته‌های خالدنبی نیاز به پژوهش دارد، اضافه کرد: باید ابتدا سنگ‌های شکسته‌شده را جمع کنیم و پژوهش انجام دهیم. اگر امکان داشته باشد، دوباره آن‌ها را نصب می‌کنیم.

مرمت آناستیلوزی گورستان
ایمانیان ادامه داد: نیازمند انجام پژوهش هستیم تا ببینیم امکان مرمت آناستیلوزی در گورستان مانند کاری که در تخت‌جمشید انجام شد، وجود دارد یا نه؛ و در نهایت به سمت ایجاد سایت موزه در این مجوعه می‌رویم.  وی با تأکید بر این که خالدنبی ظرفیت و امکان تبدیل شدن به سایت موزه را دارد، گفت: این مجموعه در گام نخست و قبل از هر کاری نیازمند تعیین حریم (کالبدی و منظری) است و پس از آن باید به سمت ساماندهی، محوطه‌سازی، مرمت و در نهایت ایجاد سایت موزه و احیای آن برویم.
معاون میراث فرهنگی گلستان با تأکید بر این که در حفاظت و احیای این مجموعه چند گروه نقش دارند، یادآور شد: در محوطه‌هایی همچون خالدنبی که کمی از شهر دور هستند، نقش مردم، تشکل‌های مردم‌نهاد، هیأت امنا و انجمن‌های میراث فرهنگی بسزاست؛ هرچند سازمان‌ها و نهادهای دولتی هم در این حوزه نقش‌آفرین هستند.
وی با بیان این که فرمانداری و بخشداری و میراث جزو سازمان‌ها و نهادهای دولتی هستند که باید در این حوزه ورود کنند، گفت: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم میراث فرهنگی به تنهایی محوطه باستانی با این عظمت و فضای نادر و خاص آن را حفاظت کند.
ایمانیان با تأکید بر این که همه مردم و نهادها باید در حفاظت از این مجموعه نقش داشته باشند، متذکر شد: سازمان میراث فرهنگی بر اساس وظایف سازمانی باید برای این مجموعه تعیین حریم کند و مطالعات پژوهشی، ساماندهی و مرمتی آن را انجام دهد.

فنس‌کشی فرضی انجام شده
ایمانیان با بیان این که تا گمانه‌زنی‌ها درباره مجموعه خالدنبی انجام نشود، نمی‌توانیم تعیین حریم گورستان را انجام دهیم، گفت: هر محوطه و تپه باستانی نیاز به گمانه‌زنی دارد تا بتوان عرصه و حریم آن را مشخص کرد.  وی با یادآوری این که تاکنون حتی گمانه‌زنی درباره این مجموعه انجام نشده است، ادامه داد: فنس‌کشی انجام شده در گورستان فرضی است و پیش از حفاظت، مرمت و انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی و تاریخی و همچنین پاک‌سازی باید گمانه‌زنی انجام دهیم.  معاون میراث فرهنگی گلستان اضافه کرد: هم‌اکنون بین ۲۰ تا ۳۰ محوطه باستانی و ۴۰ تا ۵۰ گورستان قدیمی در گلستان داریم؛ اما جدای از مباحث تاریخی، مجموعه خالدنبی به دلیل سنگ قبرها، نمادها و الگوهای آن جزو محوطه‌های باستانی و گورستان‌های خاص استان است.  ایمانیان با تأکید بر این که ساماندهی مجموعه خالدنبی یکی از اولویت‌های میراث فرهنگی گلستان است، تصریح کرد: ثبت ملی، گمانه‌زنی، فنس‌کشی و... سال‌ها قبل باید انجام می‌شد تا از تخریب سنگ مزارها جلوگیری شود و این مجموعه محفوظ بماند.  این مسئول اظهار کرد: پیشنهاد ما برای احیای این مجموعه، تبدیل آن به سایت موزه است تا با امکاناتی که در فضای سایت موزه‌ای فراهم می‌شود، گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر