c_300_250_16777215_10_images_66525.jpg

تركمن سسي- رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آق قلا، گفت: برای نخستین بار در گلستان پروژه هلالی آبگیر در مراتع شمال آق قلا اجرا می شود.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، «رضا اورمز» در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی (15 لغایت 21 اسفند) با بیان مطلب فوق، افزود: برای این طرح که در قالب 75 هکتار از اراضی شمال شهرستان عملیاتی می شود 45 میلیون تومان اعتبار اخذ شده است.
به گفته وی؛ این پروژ با هدف ذخیره، جمع آوری و نفوذ آب در داخل این هلالی های به شکل نیم دایره به قطر 3 متر و عمق 50 سانتی متر به صورت پایلوت استان در آق قلا انجام می شود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آق قلابا اشاره به طرح بوته کاری در مراتع شهرستان، اظهار کرد: با توجه به کاهش 15 درصد بارندگی نسبت به سال گذشته، افزایش دما، نزدیکی به دریای خزر، شوری خاک و افت منابع آب های زیرزمینیکشت گونه های بومی و مقاوم به خشکی وشوری در دستور کار است.
وی، ادامه داد: امسال 250 هکتار عملیات بوته کاری با اعتبار بالغ بر 250 میلیون تومان با هدف مقابله با ریزگردها، تغذیه سفره های زیرزمینی، افزایش تولید علوفه و نفوذ آب در خاک کشت شده است.
به گفته وی؛ مراتع شهرستان به لحاظ مرتعداری در درجات 2 و 3 قرار دارند و با اجرای طرح بوته کاری شاهد ارتقاء درجه گونه های مرتعی خواهیم بود.
این مقام مسئول شهرستان آق قلا از حفر کانال حفاظتی مراتع سطح شهرستان خبر داد و گفت: این کانال ها به طول 5/12 کیلومتر با اعتبار بالغ بر 25 میلیون تومان در روستاهای بدراق ملا، حاجی قره، شورحیات، قربان آباد، قره داغلی، سقریلقی و اونق یلقی انجام شده است.
وی، افزود: هدف از اجرای این طرح بر اساس نقشه اجرای منابع طبیعی جلوگیری از تصرفات افراد در مراتع بوده است.
به گفته وی؛ 25 درصد ارزش مراتع علوفه ای و 75 درصد آن غیر علوه ای است و ارزش زیست محیطی و اکوتوریستی نیز دارد.
اورمز با اعلام اینکه سایت آموزشی و ترویجی در محل مرتع گوبک لی شهرستان ایجاد شده است، تصریح کرد: این سایت به صورت پایلوت استانی در 2 هزار و 200 مترمربع با کشت 15 گونه گیاه مرتعی انتخاب شده است.
وی، ادامه داد: فعالیت این سایت که حصارکشی شده 80 درصد جواب داده است و در این محل می توان کلاس های آموزشی برای مرتعداران و جامعه هدف برگزار کرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آق قلابا یادآوری اینکه در سال گذشته حدود 16 کیلومتر از حاشیه جاده های شهرستان گونه چنار و سنجد تلخ کشت شده است، بیان کرد: امسال در قالب این طرح در مسیر آق قلا گرگان و بوستان سقر یلقی 60 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی، افزود: امسال در راستای ترویج فرهنگ درختکاری 35 هزار نهال از سوی منابع طبیعی شهرستان بین مردم، دهیاری ها، ادارات و شهرداری توزیع شده است.
به گفته وی؛ در 3 سال گذشته در 35 هکتار از بوستان های روستایی با مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد، نهال کاری صورت گرفته است.
اورمز با بیان اینکه پروژه مدیریت چرا در سطح 60 هزار هکتار از زمین های مرتعی شهرستان اجرا می شود، ابراز کرد:این طرح با هدف کاهش فشار بر منابع طبیعی با 144 بهره بردار با 25 هزار واحد دامی در حال اجرا است.
وی، ادامه داد: از 195 هزار هکتار از وسعت شهرستان 75 هزار هکتار از منابع طبیعی آق قلا مورد بهره برداری قرار می گیرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آق قلا، خاطر نشان کرد: با نگاه پیشگیرانه 2 بار در ماه کشیک و بازدید از مراتع روستایی انجام می شود و با این وجود 15 مورد تخلف صورت گرفته که ابتدا به افراد متخطی تذکر داده می شود و در صورت عمل نشدن به رفع تصرفاقدام قانونی اعمال می شود.



نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر