c_300_250_16777215_10_images_66801.jpg

ترکمن سسی- استاد حافظ الحاج صالح آخوند حبیب لی در تاریخ 08/06/1357 در خانواده ای مذهبی در روستای آق قایه از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبدکاووس چشم به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی را در این روستا به اتمام رساند.


صالح قاری آخوند حبیب لی، سپس برای فراگیری قرآن کریم خدمت شیخ القرآء اراز گلدی قاری ایشان (شخصیتی که با جان و مال خویش به دین و مردم خدمت کرده است)حاضر شد و با نهادن تاج عمامه بر سر و دعای خیر شیخ القرآء فرا گرفتن قرآن را آغاز نمود.
تجوید و روخوانی قرآن کریم را نزد شیخ القراء اراز گلدی قاری ایشان در مدت  یک و نیم سال فرا گرفت.استاد صالح قاری به گونه ای حضور ذهن بالایی داشت که نزدیکان و اساتید هر وقت از وی که تازه رو خوانی  را به اتمام رسانده بود از جای جای قرآن می پرسیدند بدون وقفه و به درستی به سوالات آنان پاسخ میداد.
از همین روی بعد از دوره روخوانی در طی یکسال و هفت ماه سوره حمد تا سوره ناس را حفظ نمود.در ادامه تقریبا حدود یکسال را نیز برای تثبیت محفوظات قرآنی خود در دارالحفاظ شیخ القرآء ارازگلدی قاری ایشان به تکرار و ممارست سختی پرداخت.( بطور کلی در مدت زمان 4 سال روخوانی ،حفظ و تثبیت قرآن را به اتمام رساند).
سال 1374 هجری شمسی از دارالحفاظ رحمانیه عرب سرنگ با دعای خیر اساتید فارغ التحفیظ شد.این استاد با تکرارهای سخت و اعتماد به نفسی و استعداد ذاتی که داشت در مسابقات منطقه ای، استانی و کشوری  رتبه های برتر را کسب کرده و افتخاری  برای قوم ترکمان گشت.
بعد از تسلط کامل بر قرآن ، برای یافتن معانی قرآن و کسب علوم شرعی 4 سال را در مدرسه ی علوم دینی حنفیه گنبدکاووس واقع در محله سلطان محمد آخوند حبیب لی، از محضر استاد محترم الحاج عبدالجبار آخوند نیک نهاد بهره جست و بعد از آن از محضر اساتید مرحوم الله قلی آخوند نظر زاده و نور محمد آخوند بازیار در حوزه مدرسی کسب فیض نمود.
بعد از وفات اساتید محترم خدمت استاد الحاج بردی آخوند همایونی در همان مدرسه به تحصیل ادامه داد و در کنار تحصیل استاد نور محمد آخوند بازیار ، صالح قاری جوان را بعنوان مدرس قرآن حوزه علمیه مدرسی گنبد معرفی کرده و دارالقرآنی را تشکیل داد.
 زمانی که استاد در آن حوزه علمیه (مدرسی گنبد ) مشغول تعلیم و تعلم بود 5 نفر از شاگران استاد صالح قاری موفق به حفظ کامل قرآن مجید شدند و در سال 1391 که استاد صالح قاری موفق به اتمام تحصیلات علوم دینی گشت این 5 حافظ  قرآن را نیز به همراه خودشان فارغ التحفیظ نموده و موفق به اخذ دعای خیر اساتید گشت.
 ازآن زمان به بعد هم روستایی های استاد حافظ صالح آخوند حبیب لی با توجه به استعداد و درایت بالای او وحمایت استاد عبدالحلیم آخوند آبچر و مردم خیر و متدین روستای آق قایه در سال 1392 دارالتحفیظ رحمانیه آق قایه را پایه گذاری کرد که از آن زمان تاکنون در تربیت خافظان قرآنی در خال فعالیت است.
سال 1393 اولین گروه حافظان به تعداد 15 نفر و در سال 1395 دومین گروه حافظان به تعداد 22 نفر از قرآن آموزان این دارالتخفیظ نزد استاد موفق به حفظ کامل قرآن شدند و اکنون نیز این مرکز قرآنی با کمک مردم خیر و دلسوز منطقه و روستای آق قایه با بیش از 120 نفر قران آموز به قوت به کار خود ادامه می دهد.
تا کنون به لطف خدا بیش از 500 نفر رشته روخوانی و روان خوانی و بیش از 40 نفر رشته حفظ کامل قرآن کریم را نزد استاد صالح قاری حبیب لی در این دارالتخفیظ به اتمام رسانده اند.
این دارالتحفیظ آمادگی دارد علاقه مندان به یادگیری و حفظ قرآن کریم را پذیرش نماید. بخش مکتب تابستانه قرآن کریم در ایام تعطیلات تابستانی و فراغت دانش آموران فعال بوده و آماده آموزش نو نهالان و نوجوانان قرآن آموز می باشد.

c_300_250_16777215_10_images_35741.jpg

برگرفته از کانال حبیب لی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر