c_300_250_16777215_10_images_66998.jpg

ترکمن سسی- مراسم بزرگداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد شاعر شهیر ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آق توقای مراوه تپه برگزار شد.


سیدعباس صالحی در این مراسم گفت: مختومقلی در شعرش از درد مردم سخن می‌گفت و به همین علت مختومقلی زبان مردم شد و زبان مردم باقی ماند.
وی با بیان اینکه مختومقلی شاعر مردمی بود و به درباری ‌ها تعلق نداشت، افزود: مختومقلی پایبند و وابسته به قدرت زمانه نبود، او از جان و دل مردم برخاست و به مردم وفادار ماند.صالحی ادامه داد: اگر بعد از نزدیک به ۳۰۰سال مردم اینجا بر مزار او گرد آمده اند و به نیکی از او یاد می‌کنند به علت محبت مختومقلی به مردم و پیامبر و اهل بیت(ع) با زبان شعر است و مختومقلی فراغی در محبت به پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) سهم خاصی دارد.
وزیر فرهنگ وارشاد  اسلامی با تاکید بر اینکه مختومقلی فقط شاعر مراوه تپه نیست افزود: مختومقلی شاعر ترکمن و حتی شاعر ایران هم نیست، او شاعر انسان و انسانیت است و پس از حدود سه قرن از تابش این ستاره ادبی امروز بیش از دیروز برای انسان و جهانیان نمایانده می‌شود.
وی ادامه داد: در ایران که سرزمین و گهواره شعر و شاعری است، شاعران بسیاری آمده و رفته اند، اما تنها شاعران محدودی در افق ذهن مردم ماندند و مختومقلی یکی از آن شاعران است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عارف بودن را از دیگر ویژگی‌های مختومقلی فراغی بیان کرد و گفت: او با فرهنگ دینی جامعه پیوند عمیقی داشت و شعر او مانند شعر مولوی و حافظ تفسیر معارف دین بوده است.در این مراسم پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لوح ثبتی آثار ملموس ترکمن رونمایی شد.این اثر‌ها شامل قایق سنتی ترکمن، آیین مذهبی یا رمضان و عید قربان، لاله خوانی ترکمن، فن ساخت آلاچیق ترکمن، آداب تهیه دو قوزلیق و بقچه عروس هستند.این بیستمین سال برگزاری مراسم نکوداشت شاعر ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی بود که در آرامگاهش در آق توقای مراوه تپه برگزار شد.مختومقلی فراغی شاعر مشهور و بلندآوازه ایرانی قوم ترکمن در سال۱۱۵۳ هجری قمری در روستای «حاجی قوشان» از توابع شهرستان گنبد کاووس چشم به جهان گشود. / روزنامه اطلاعات
 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر