c_300_250_16777215_10_images_67029.jpg

ترکمن سسی- غولان آخوند ایشان عالم و عارف ترکمن که در مدارس علوم دینی خیوه و بخارا تحصیل کرده است ، شرح زندگی کوتاه وی را استاد حاج عبدالجبار آخوند نیک نهاد به ترکمنی نوشته که ترجمه فارسی آن را با اندکی تلخیص می خوانید.

از طایفه کسه (kese) از ایل آتابای ، عالمی مولف کتب و عارفی صاحب کرامت است. دختر وی "ایمسه گل" همسر پدر بزرگ مادرم است. این عالم و عارف بزرگ اطراف شهر قزل آروات ( یا قزل رباط ، شهر مرزی در جنوب ترکمنستان در نواحی نزدیک مرزی ایران) زندگی کرده و همانجا از دنیا رفته است. احتمالا مزار وی در مکانی با نام "جان آخر" قرار دارد.
مرحوم آنه مراد آخوند تکه از علمای قدیم ترکمن ترکمن صحرا ، ابوی حاج نورمحمد آخوند نوری زاد (اما جمعه فقید اهل سنت گنبدکاووس) از شاگردان غولان آخوند ایشان بوده است.
وی برای تحصیل علوم دینی به شهر خیوه رفته است و استاد وی در شهر خیوه هر وقت به مکانی می رفت تا کلنگ احداث مسجدی را بر زمین بزند، غولان آخوند ایشان را برای تعیین قبله به همراه خود به آن مکان می برد.
وقتی برخی افراد یا شاگردان وی سوال می کردند چرا هر وقت برای احداث مسجدی می روی برای تعیین قبله غولان آخوند را همراه خود می بری ؟ استاد گفته بود: غولان جان، به اینها کعبه را نشان بده. . می گفت: میان دو انگشت مرا نگاه کنید، بدین ترتیب کعبه شریف را به آنها نشان داده بود. و از این روی عالمی با کرامت بود.
گفته می شود مسجدی نیز درشهر خیوه به نام "مسجد غولان آخوند ایشان "نامگذاری شده است.
حاجی نورآخوند گوگ فرزند حاج طای گوگ از روستای قلندرآباد داشلیق که کتاب تالیفی وی را خوانده بود ، وی را عارفی بزرگ و عالمی با کرامت تعریف می کرد.
غولان آخوند ایشان در یکی از کتاب های خود آورده است : شب 16 ماه محرم در سال هجری قمری 1303  در منطقه زلزله عظیمی پیدا شد و برخی اراضی شکاف برداشت و آب از آن جاری شد و برخی خانه ها را آب برد و برخی اموال و احشام را زمین بلعید و برخی ناپدید شدند و علامات زیادی پیدا شد .....اگر به این نوشته توجه شود زمان و دوران زندگی غولان آخوند ایشان کاملا آشکار است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر