c_300_250_16777215_10_images_67052.jpg

ترکمن سسی- مشکلات کم آبی در سال های اخیر ،موضوع کشت یا عدم کشت برنج را به یکی از مباحث مورد توجه کشاورزان در استان گلستان تبدیل کرده و امروز خبری با تیتر"کشت‌ برنج در گلستان ممنوع شد" منتشر شد.


در این خبر که در یکی از خبرگزاری های استانی منتشر شد به نقل از معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است: بر اساس رویکرد جدید این وزارتخانه و برای جلوگیری از اتلاف منابع آبی کشور، کشت برنج فقط در استان های گیلان و مازندران مجاز است.
در این خصوص لازم است نکاتی یاآوری شود:
با وجود قبول مشکل کم آبی در کشور ممانعت قهری کشاورز از کشت محصولی خاص منطقی به نظر نمی رسد ، زیرا که کشاورز با کشت آن محصول امرار معاش می کند و با توجه به اختلاف درآمد کشت جو ، گندم و برنج  که به چند برابر می رسد، این موضوع برای کشاورز شالیکار اصلا خوشایند نیست.
آنچه که در این موضوع در وهله اول به ذهن خطور می کند اینست که سیاستگذاران این حوزه در خصوص موارد اینچنینی تصمیمی منطقی  بگیرند و در مسیری بروند که رضایت و همراهی کشاورز جلب شود تا سیاست های مسولین در این حوزه با مشارکت کشاورزان شالیکار قابلیت اجرایی سهل تری داشته باشد.
با دیدن خبر فوق این سوال مطرح می شود که ضمانت اجرای ممنوعیت اعلام شده که به نظر چالشی و پر دردسر است کدام بخش است؟! به عبارت دیگر آیا مامورانی مراقب کشاورزان شالیکار خواهند بود تا برنج نکارد و یا نحوه اجرا طور دیگری خواهد بود و اساسا این گونه اقدام ها عاقلانه است؟!
بهرحال در عین اینکه دغدغه مسولین با توجه به شرایطی آبی در کشور قابل درک است و اساسا باید کاری برای مدیریت این بحران انجام بدهند ولی رویکرد انتخابی باید بیشتر به سمت محدودیت همراه با آگاهی بخشی و فرهنگ سازی کشت محصولات کم آب بروند نه ممنوعیت قهری کشاورز یا به عبارت دیگر با مد نظر داشتن شان و منزلت کشاورزان شیوه های بهتر از برخورد بخشنامه ای را لحاظ فرمایند.
باید در این زمینه بیشتر کار شود و شرایط را طوری مدیریت کرد که کشاورزان زحمتکش متضرر نباشند و در عین حال مدیریت مصرف آب کشاورزی نیز به صورت منطقی . معقول اعمال شود و قطعا  این کار از مدیران و مسولان لایق برخواهد آمد.
یادداشت مدیر

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر