c_300_250_16777215_10_images_68005.jpg

ترکمن سسی - معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس از ساماندهی و زیباسازی دو بازارچه مرزی اینچه برون این شهرستان به نام های 'بنیاد علوی و تیرپارک' با مشارکت ادارات و نهادهای متولی و بخش خصوصی تا پایان سال جاری خبر داد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالقدیر کریمی روز چهارشنبه درجلسه کمیته امنیت و عمران مرز با موضوع ساماندهی دو بازارچه مرزی این شهرستان گفت: به دلیل کم توجهی متولیان این دو بازارچه درسال های گذشته، اکنون این دو مکان وضعیت اسف باری دارند.
وی تعداد غرفه های این دو بازارچه را 220 و غرفه های فعال آن را 140 غرفه اعلام کرد و افزود: ساماندهی و رونق مجدد این دو مکان، دستور استاندار گلستان است که باید تا پایان امسال انجام شود.
کریمی اضافه کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت، گمرکات، منابع طبیعی، مرزبانی و بنیاد املاک علوی گلستان و نیز بخشداری داشلی برون و شهرداری اینچه برون باید برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز و ساماندهی و رونق مجدد این بازارچه ها اقدامات جهادی انجام دهند.
وی از تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی دو بازارچه و رفع مشکلات آن خبر داد و تصریح کرد: گام نخست در این حوزه پیگیری واگذاری مدیریت بازارچه تیرپارک به شهرداری اینچه برون و کنار گذاشتن اختلافات دو اداره کل منابع طبیعی و بنیاد علوی گلستان درخصوص مالکیت زمین 258 هکتاری اطراف بازارچه است. به گزارش ایرنا، علی شکریان مدیرکل اموال و املاک استان گلستان نیز در این جلسه به اختلاف چند ساله این اداره کل با منابع طبیعی درخصوص زمین 258 هکتاری متعلق به بنیاد اشاره کرد و گفت: درصورت رفع این اختلاف، این اداره کل آمادگی ایجاد زیرساخت های لازم از جمله درحوزه گردشگری، احداث فضاهای مذهبی و مسکونی، پارکینگ و هتل را دارد.
به گزارش ایرنا، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز دراین جلسه با اشاره به مشکلات دو بازارچه مرزی اینچه برون، گفت: وضعیت این دو بازارچه در شان مردم این منطقه، استان و کشور نیست و باید اقدامات زیربنایی همچون دیگر بازراچه های مرزی کشور درا اینچه برون نیز انجام شود.
درویش علی حسن زاده افزود: جمهوری اسلامی در چهار نقطه مرزی با کشور ترکمنستان بازارچه مرزی دارد که تنها بازارچه مرزی اینچه برون به دلایل مختلف ازجمله عدم همگرایی بین مسئولان استانی و محلی، وضعیت خوبی ندارد.
وی اضافه کرد: با اینکه حجم تجارت چمدانی ایران با ترکمنستان از طریق مرز اینچه برون در سال گذشته افزون بر چهار میلیون دلار بوده اما به دلیل برخی سیاست های کشور همسایه و نیز برخی سیاست های داخلی از جمله ممنوعیت واردات کالا توسط اتباع ترکمنستانی تنها در دو ماهه اول امسال درمقایسه با سال قبل 38 درصد کاهش تجارت چمدانی داشته ایم.
حسن زاده بابیان اینکه سال گذشته 68 هزارو 300 تبعه ترکمنستانی درقالب تجارت چمدانی از طریق مرز و گمرک اینچه برون وارد کشور شدند، گفت: بسیاری از این اتباع در قبال کالایی که وارد کشور ما می کنند و حتی بیشتر از میزان واردات خود، کالای ایرانی خریداری و به کشور خود می برند.
وی تصریح کرد: اگر خواهان رونق مجدد دو بازارچه مرزی اینچه برون هستیم باید نسبت به برخی سیاست های داخلی از جمله ورود و خروج مسافران کشور همسایه تجدید نظر نماییم.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه همچنین فرمانده مرزبانی اترک گلستان، شهردار اینچه برون و بخشدار داشلی برون نیز در سخنانی جداگانه بر لزوم ایجاد زیرساخت های لازم در دو بازارچه مرزی و رفع برخی محدودیت های ترددی دو کشور تاکید کردند و آن را عاملی برای ماندگاری مرزنشینان در مناطق مرزی این استان دانستند.
شهرستان مرزی گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر