c_300_250_16777215_10_images_68299.jpg

ترکمن سسی- خشکسالی هم یک از عواملی است که تاثیر زیادی در این امر دارد . ما در یک دوره خشکسالی 30 ساله به سر می بریم که در حال حاضر در 10 سال اول آن قرار داریم .


چند سالی است که کشورمان با مسئله ریزگرد ها سرکار و دارد و هر ازگاهی این مهمان ناخوانده بسیاری از استان های ایران را تحت سیطره خود قرار داده و مشکلاتی را به وجود می آورد.
مجید محمد اسماعیلی،  استاد دانشگاه و کارشناس مسائل زیست محیطی در گفتگو با خبرگزاری تهران پرس در رابطه با مسئله ریزگردها و معضلات آن موضوع اظهار کرد: ریزگرد ها ناشی از مشکلاتی است که بشر در محیط زیست به وجود می آورد. کانون برداشت این ریزگرد ها هم از داخل کشور و هم خارج کشور است . حجم زیاد ریزگردهای غرب و جنوب کشور از کشور عراق وارد می شود . در مرکز ایران نیز کانون برداشت ریزگردها از داخل کشور است . خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها و حتی پسروی دریای خزر از کانون های برداشت گرد و خاک به شمار می آیند.
وی درخصوص راهکار مقابله با مسئله ریزگردها ابراز داشت: تنها راه علاج و درمان قطعی در ایران، کاشت گیاهان مقاوم و سازگار با آن منطقه هستند . اگر بخواهیم کوتاه مدت اثر گذار باشیم روش های جزئی با هزینه های بالا وجود دارد . از این به بعد باید پوشش گیاهی مورد حمایت قرار گرفته و از تخریب آن جلوگیری کرد و چندین برابر سال های گذشته نهال کاری و بوته کاری صورت گیرد. این کار در استان گلستان صورت گرفته و یک کانون برداشت گرد و خاک،280 کیلومتر در عرض 40 کیلومتر  مراتع ترکمن صحرا نهال کاری شده است و جلوی برداشت گرد و خاک و آلودگی هوای شرق ایران که استان خراسان شمالی از جمله آن است،گرفته شده است .
اسماعیلی افزود:حتی خبر هایی از نفت پاشی روی بیابان های عراق شنیده شده که این مسئله نیز  تاثیرگذار نبوده و هزینه های سنگینی در پی داشته است و در کوتاه مدت هم جواب نمی دهد . حتی در جاهایی هم سنگ ریزه ریخته شده و بازهم جواب نداده است.
وی ابراز داشت: قرار است بخشی از صندوق های مالی را برای حل شدن مشکل مردم خوستان در نظر گرفته شود ولی از طرفی هر اقدامی که صورت گیرد دیر جواب خواهد داد و این موضوع شاید یک زمان 10 ساله را به همراه داشته باشد. این پروژه بسیار زمان بر است و بعضی مواقع هم امکان دارد پروژه های اینچنینی جواب دهی 50 درصدی داشته باشند.
وی در پایان اذعان داشت: خشکسالی هم یک از عواملی است که تاثیر زیادی در این امر دارد . ما در یک دوره خشکسالی 30 ساله به سر می بریم که در حال حاضر در 10 سال اول آن قرار داریم . در شمال کشور لکه هایی از جنگل ها خشک شده است که سابقه نداشته است. این خشکسالی ادامه دار خواهد بود و باید برای آن فکر اساسی شود./ نهران پرس

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر