c_300_250_16777215_10_images_68652.jpg

ترکمن سسی- یکی دو سال است که ذخیره آب سد مخزنی گلستان یک در حوالی روستای عرب سرنگ این موقع از سال خشک می شود و کشاورزان اطراف دچار کم آبی می شوند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترکمن سسی ، علاوه بر وضعیت نامساعد سد گلستان یک که از رود گرگان و دو نهر آب ورودی کوچکتر تغذیه می شود ، سد گلستان دو در نواحی شرقی تر این منطقه که تنها از یک منبع ورودی آب تغیه می کند نیز حال و روز خوشی ندارد و ضرورت توجه جدی مسئولین امر را می طلبد.
البته در چند سال گذشته به دلیل بارش های کم مشکل کم آبی در اکثر نقاط ایران فراگیر بوده ولی آن بخش از این مشکل که مربوط به عوامل غیر طبیعی است ، اهمیت مدیریت مصرف آب کشاورزی را دو چندان نشان می دهد.
شهروندی با تاکید بر لایروبی سدها و مدیریت بهینه در خصوص این مشکل می گوید: مشکل سد اول لایروبی و دوم مدیریت آب مصرف آب است که چندین سال است که به آن توجهی نمی شود .
وی ادامه می دهد: در حالیکه مهندسین چینی برای لایروی بستر محل جمع آوری و ذخیره آب سدها صرفا با دریافت تنها گل و لای حاصل از آن اعلام آمادگی نموده اند ولی از طرف مسئولین ذیربط مخالفت شده است و این در حالی است که  نوع و نحوه استفاده از گل و لای استحصالی از این عملیات لایروبی برای انان نامشخص است و آگاه نیستند که گل و لای بستر سدها برای کشاورزی و پرورش گل و گیاه کاربرد دارد.
شهروند دیگری نیز با اشاره به مصرف بیش از حد آب توسط کشاورزان چنین اظهار نظر می کند: در اطراف سدهای استان ما آنقدر موتورهای آب غول پیکر کار گذاشته اند که آب سدها به هر میزان هم که باشد به اتمام خواهد رسید. ما می بینیم روستاهای مستقر در اطراف سدها در فصولی از سال حتی در تامین آب شرب خود نیز دچار مشکل هستند اما متاسفانه می بینیم بدون توجه به عواقب منفی آن دیوانه وار از آب سدها برای کشت شالی در زمین های اطراف استفاده می کنند.در واقع دیگر چاه‎های مجاز و غیرمجاز ظرفیت و تحمل برداشت این مقدار آب زیاد را ندارند و این موضوع در آینده می تواند باعث نشست زمین و مشکلات بسیاری بشود.
این شهروند ادامه می دهد: برداشت بسیار اسفناک از آب سدها در شرایط کنونی خیلی نگران کننده است.متاسفانه برخی از کشاورزان منطقه فقط به فکر درآمد بیشتر از زمین های اطراف هستند و اگر به همین روال پیش برویم هر سال از ذخیره آب‌ زیرزمینی ما چنان کم می شود که دیگر نه آبی برای نوشیدن خواهد بود و نه برای کشت و کشاو.رزی !
در نهایت در کنار نیاز کشور برای فرهنگ سازی استفاده از آب انتظار است کشاورزان با مدیریت مصرف آب کشاورزی و مسئولین با برنامه ریزی و اندیشیدن راهکارهای مناسب نگذارند بیش از این گلستان به سمت خشکسالی شتاب بگیرد.
تصاویر زیر ظهر پنج شنبه در اولین روز شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است.


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر