c_300_250_16777215_10_images_68990.jpg

ترکمن سسی- ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس در بعد محلی و حوزه انتخابیه برای موکلان نماینده همواره حائز اهمیت بوده و جذابیت های خاص خود را دارد گرچه بر اساس قوانین وظایف نمایندگان مجلس در ابعاد تقنینی و نظارتی تعریف شده است.

اخیرا دکتر بهروز قزل یکی از دانش آموختگان علوم سیاسی و کنشگر سیاسی- اجتماعی ترکمن در گفتگویی با یک پایگاه خبری محلی پیرامون عملکرد سه نماینده ترکمن مجلس دهم از منظر سیاسی اظهار نظر کرده است که جهت گسترش اطلاع رسانی در این پایگاه خبری نیز منعکس می گردد.

کاش این سوال در قالب اظهارنظر پیرامون عملکرد مجلس دهم به طور کلی و یا حداقل، ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس استان گلستان مطرح می شد. در اینصورت، می شد به شرایط عمومی مجلس دهم و نیز مسائل فراحوزه ای و میان حوزه ای منطقه نیز پرداخت.

 به هر حال، در ارتباط با عملکرد نمایندگان حوزه شرق، گنبد و غرب گلستان می توان به نکاتی اشاره کرد. به ویژه اینکه سوال شما در خصوص جوانب سیاسی عملکرد این نمایندگان است.

به نظرم، آقای غراوی توانسته است تا به امروز نتایج خوبی از اتخاذ رویکرد عملگرایی به دست آورد. نماینده شرق گلستان، با تثبیت و تکثیر منابع قدرت خویش، به طور نسبی، هم از میزان آسیب پذیری احتمالی خود در عرصه سیاسی کاسته است و هم توانسته است ظرفیت های سیاسی را به فرصت های اجرایی و بوروکراتیک تبدیل کند.

 باید توجه شود که قدرت، در بسیاری از مواقع قائم به شخص است و الزاما با جلوس بر یک کرسی به دست نمی آید. یعنی، جایگاه نمایندگی، به خودی خود، تا حدودی قدرت و منابع را در اختیار شما قرار می دهد و در اصل، این ظرفیت، توانایی و قدرت بازیگری خود اشخاص است که می تواند فرصت های پنهان کوه یخ نمایندگی مجلس را به روی آب بیاورد.

گاها در تهران، فرصت هایی فراهم شد تا از نزدیک شاهد فعالیت های آقای طیار باشم. نماینده گنبد، با توجه به ویژگی های حوزه انتخابیه خویش، به نظرم تا به امروز عملکرد نامطلوبی نداشته است. ایشان را عموما در حال تلاش برای رفع مشکلات جاری حوزه انتخابیه خویش دیده ام؛ در حالی که جوانب سیاسی عملکرد این نماینده را در مقاطع مختلف می توان حائز فراز و فرود دانست.

آقای نورقلی پور، در عرصه سیاسی با مشکلاتی مواجه است که اتفاقا در بحث نقاط قوت آقای غراوی به آن اشاره کردم. به نظرم، نماینده غرب گلستان در بحث تثبیت و تکثیر منابع قدرت خویش دچار مشکلاتی است که همین ویژگی، آسیب پذیری احتمالی ایشان را  در عرصه های سیاسی می افزاید و به همان نحو ممکن است تبلور فرصت های اجرایی و بوروکراتیک را با موانعی مواجه سازد.

همان طور که در لابه لای پاسخ به سوالات این گفتگو نیز ذکر شد، رفتار سیاسی مبتنی بر کسب قدرت، حفظ قدرت، افزایش قدرت و نمایش آن است که با توجه تحولات اخیر در منطقه، اهم نقاط قوت آقای نورقلی پور را می توان در قالب تلاش برای نمایش قدرت ارزیابی کرد. اما باید دانست، آن بخش از رفتار سیاسی که در حال حاضر نتایج عینی و مؤثرتری برای ایشان و برای منطقه به بار می آورد، مبتنی بر حوزه های تثبیت و افزایش قدرت می باشد.

دیدگاه‌ها  

+1 #1 عبدالستارکم 1397-06-11 22:32
باسلام
" تهدیدها و فرصتهای دکتر نورقلی پور نماینده مجلس حوزه بندرترکمن وگمیشان و..."
مدیریت پایگاه اطلاع رسانی قلعه جیق بزرگ تاکید مجدد میکند که هدف از ارائه نقطه نظرات پیشنهادی وکارشناسی و انتقادی صرفا تلاش برای بهبودی امور و بهینه سازی بستر خدمتگزاری به مردم شریف حوزه بندرترکمن و گمیشان و سیمین شهر و... میباشد.
1- - بر کسی پوشیده نیست که نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی کاری فوق العاده تخصصی دشوار و طاقت فرسا بوده و هر کسی قادر به انجام آن نمیباشد و موفقیت در انجام وظایف و ایفای رسالت نمایندگی موکلین مستلزم داشتن ویژگیهای شاخصی چون: داشتن دانش وتجربه وتحصیلات ، تخصص کافی و وافی ، احاطه به مسائل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در سه حوزه ملی -منطقه ای و بین المللی ، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل روز و مسائل جهانی ، سعه صدر و خویشتن داری، ایمان و تعهد و دینداری ، عشق به خدمتگزاری به مردم ووطن ، سلامت جسمی و از همه مهمتر سلامت روحی روانی ، وقار و شخصیت کاریزماتیک و .... میباشد.
نقل قول کردن
+1 #2 عبدالستارکم 1397-06-11 22:33
نماینده موفق و مورد حمایت وتایید همیشگی مردم کسی است که عمده شرایط فوق الاشاره را بصورت نسبی و در حد نیاز دارا بوده تا قادر به انجام وظایف ذیل باشد:
الف : در براساس تخصص و تجربه کاری خود در مهمترین کمیسیونهای مجلس عضو شده و با استدلال ومنطق کارشناسی خواسته و نظرخود را به کرسی بنشاند. به نظر حقیر کمیسیون عمران یکی از مهمترین و اولویت دارترین کمیسیون برای حوزه بندرترکمن است.

ب : طرح ها و لوایح مطرح شده در مجلس را نیک بفهمد ، تجزیه و تحلیل کند و سپس با درایت و استدلال ، موافقت یا مخالفت خود را به طرح ها و لوایح اعلام نماید.

ج : با وزرای دولت و سایر مسئولین کشوری ارتباط برقرار نموده و پس از مذاکرات و ارائه نکات کارشناسی با تعامل نیازهای حوزه انتخابی خود را به آنها بقبولاند.

د : با احزاب وگروه های مجاز و فعال در سطح کشور تعامل نموده و حوزه انتخابی خود را در راس تصمیم گیریهای آنان قرار دهد.

ه : موافقت سایر نماینگان مجلس ( یا حداقل نمایندگان استان مربوط به خود ) را با طرحهای پیشنهادی خود در خصوص مسائل حوزه انتخابی جلب نماید.
نقل قول کردن
0 #3 عبدالستارکم 1397-06-11 22:34
و : ازتباط مداوم و موثر با مردم حوزه انتخابیه خود داشته باشد. که به نظر حقیر این یکی از مهمترین و اصلی ترین نکته میباشد.

ح : مدیریت دفتر حوزه انتخاب خود را ترجیحا به افراد غیر منسوب به خود و دارای حسن شهرت و اخلاق ، حسن تجربه و تخصص ؛ تحصیلات کافی ، ایمان و تعهد عملی بسپارد .

ط : نقطه نظرات کارشناسی و دلسوزانه خبرگان و علمای شهر و کارشناسان و دانشجویان و صنوف مختلف را (از طریق ایجاد ابزار وبستر مناسب بمنظور امکان ارائه نقطه نظرات کارشناسی و اعلام مشکلات و ایجاد ارتباط دائمی و سهل با خود ) پذیرفته و راهکارهای پیشنهادی را در تصمیم گیریهای خود مدنظرداشته باشد .

ی : رضایتمندی اکثریت مردم حوزه انتخابی خود را شامل اقشار و صنوف مختلف فراهم نموده تا از ایشان برای همیشه به نیکی یاد نمایند( نارضایتی افرادی قلیل و معلوم الحال که منافع خود را از دست داده اند مد نظر نمیباشد ).



ک : و از همه مهمتر و اولی تر رضایتمندی پروردگاررا کسب و عاقبت به خیر شود.
نقل قول کردن
0 #4 عبدالستارکم 1397-06-11 22:34
بدون تردید فقدان هریک از خصیصه ها و ویژگیهای فوق الاشاره ، نماینده را در انجام وظایف واقعی خور در مجلس ناکام خواهد گذاشت. در اینجا ضروری است خاطرنشان ساخت که بعلت محدودیت ظرفیتها و توانایی های انسان در آموزش و فراگیری علوم مختلف و نادر بودن امکان جمع شدن تمای این شرایط و خصیصه ها و شاخص های ذکر شده در یک فرد بصورت یکجا و بطور اکمل و احسن ، موضوع لزوم بکارگیری افراد مشاور و بحث مشورت بصورت جدی خود را نشان میدهد و نماینده مجلس در هر مقوله ای که احساس کمبود و کمی اطلاعات و عدم اشراف نماید بایستی برای ترمیم و تکمیل اطلاعات خود به افراد متخصص و اهل فن در آن رشته بدوا در حوزه انتخابی خود و سپس سایر منابع رجوع نموده و با آنها مشورت نماید و نقطه نظرات کارشناسی آنها را بپذیرد، چرا که همقران کریم کتاب آسمانی ما مسلمانان ما را به مشورت ترغیب و توصیه نموده " و امرهم شوری بینهم ، و شاورهم فی الامر " و هم بزرگان دین و علم و معرفت چنین کرده ومیکنند آنجا که فرموده اند " من شاور الرجال شارکهم فی عقولهم و من استبد برایه هلک ".
نقل قول کردن
0 #5 عبدالستارکم 1397-06-11 22:35
بکارگیری مشاوران صالح ، لایق و امین و دارای تخصص و نوآوری و درعین حال منتقد برای هر نماینده ای یک فرصت است که باید همیشه ملکه ذهن آنها باشد بالطبع فقدان مشاوران تهدیدی است جدی که موقعیت هر نماینده ای را متزلزل و به خطر انداخته ایشان را در اذهان مردم ناکارآمد ، مستبد و نالایق جلوه خواهد داد.
در ضمن مردم بندرترکمن و گمیشان و.... و خصوصا دلسوزان و صاحبان ایده و نظر کارشناسی ,بسیار مشتاقند که تعداد مشاوران نماینده محترم حوزه بندرترکمن ، نام،سوابق اجرایی و زمینه تخصص آنها و چگونگی ارتباط و مکاتبه با آنها را بدانند.
نقل قول کردن
0 #6 عبدالستارکم 1397-06-11 22:36
2- - تشکیل اتاق فکر پویا و فعال در حوزه انتخابیه :

نماینده مجلس باید نسبت به تشکیل اتاق فکر متشکل از جوانان فعال و باانگیزه ومتخصصان و صاحب نظران و علما و کارشناسان و تحلیل گران رشته های مختلف با دانش روز از همه جنسیت ها و همه سنین شامل زنان و مردان در حوزه اقتصاد ، بازرگانی تجارت - سیاست و اجتماع - شعر و ادب - هنر- فنی ومهندسی- پزشکی و غیره همت گمارد و بابها دادن به گزارشات کارشناسی آنها و بکارگیری داده ها و راهکارهای پیشنهادی افراد عضو اتاق فکر میتواند یک فرصت استثنایی و طلایی برای خود ایجاد کند . نماینده از این طریق همیشه در مورد همه مقوله ها به روز خواهد بود و از مشکلات و راه حل صحیح آنها به موقع و با بهترین شیوه ای اقدام خواهد کرد بی شک فقدان اتاق فکر در حوره انتخابی نمایندگان تهدیدی جدی خواهد بود و سوال اینجاست که آیا در شهر بندرترکمن وگمیشان و... چنین اتاق فکری ایجاد شده ویا اراده ای برای تشکیل آن وجود دارد؟
نقل قول کردن
0 #7 عبدالستارکم 1397-06-11 22:37
انشاء الله که چنین شود و با دعوت و فراخوان نمانده محترم حوزه بندرترکمن از نیروهای دلسوزو دارای فکر و ایده و تخصص و تعهد چنین اتاق فکری ( ولو بصورت مجازی در سایت) هر چه سریعتر تشکیل شود.
http://ghalehjygh.blogfa.com/post/850
نقل قول کردن
0 #8 عبدالستارکم 1397-06-11 22:48
جامعه بدون نقد ،جامعه بدون پرسش است كه،جامعه بدون پرسش جامعه مرده وبي روح مي باشد كه دچار يكنواختي گرديده كه پيشرفت هايي زيادي حاصل نمي گردد.جهت داشتن جامعه اي سالم بانشاط وشـاداب شهروندان آگاه ومسئول دولتمردان متواضع وپاسخگو با يستي فرهنگ نقد ونقادي را رواج داد.

اگر روح انتقادگری از جامعه رخت بربندد و همگان هر چیز را آن گونه که هست، بپذیرند، در این صورت جامعه سیر تکاملی خویش را گم می کند و درجا می زند. مقررات اداری در این جامعه تغییر نمی کنند و اصلاح نمی گردند

متاسفانه بعضی افراد , مطالبه گری اجتماعی را با تخریب اشتباه میگیرند. در صورتی که مطالبه گری اجتماعی به معنای رویارویی با نظام اجتماعی نیست بلکه این مفهوم در ذیل حقوق شهروندی تعریف می‌شود بدیهی است که نخستین گام برای مطالبات اجتماعی، فراهم کردن زمینه‌ای است که شهروندان امکان گفت‌و‌گوی سازنده داشته باشند و از سوی دیگر بتوانند روحیه پرسشگری و تفکر انتقادی‌شان را در عرصه های عمومی بازگو کنند.
نقل قول کردن
0 #9 عبدالستارکم 1397-06-11 22:49
به نظرم مطالبه گری اجتماعی به این معناست که افراد جامعه با تعامل سازنده بتوانند مطالبات واقعی خود را به یک خواست عمومی تبدیل کرده و بدین ترتیب نهادهای مسئول را وادار به واکنش منطقی کنند در واقع مطالبه گری اجتماعی فرآیندی است که معلول اراده شهروندان بوده به گونه‌ای که خیر عمومی انعکاس منطقی کنشگری اجتماعی باشد.
نقل قول کردن
+1 #10 يا شسين تركمن 1397-06-21 17:10
با سلام وآرزوي شادماني براي كليه تركمنهاي جهان وبه اميد موفقيت در انتخابات مجلس براي همه علي الخصوص براي دانش آموختگان س ..... تركمن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر