c_300_250_16777215_10_images_1_n83062112-72595878.jpg

ترکمن سسی - بارندگی خوب چند روز گذشته در بخش مرزی داشلی برون که از مناطق کم باران و خشک استان گلستان محسوب می شود، به آبگیری تالاب های بین المللی آلاگل، آجی گل و آلماگل که در تابستان امسال خشک شده بودند، منجر شد و این تالاب ها حیات دوباره یافتند.


به گزارش ترکمن سسی، بخشدار بخش داشلی برون روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آغاز آبگیری سد دانشمند و نیز سه تالاب بین المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل در این بخش مرزی خبر داد و گفت: تالاب های بین المللی منطقه به دلیل کاهش بارندگی ها و خشکسالی در سال های اخیر، خشک شده بودند که بارش خوب اخیر، جانی دوباره به آنها داد.
حاجی نظر شیرمحمدلی گفت: براثر بارش های خوب 13 و 14 مهر ماه جاری دربخش مرزی داشلی برون و نیز در مناطق بالادست رودخانه اترک، این رودخانه مرزی آورد آب خوبی داشت.
وی افزود: آورد خوب آب رودخانه اترک سبب شد تا بخش قابل توجهی از آب این رودخانه از طریق کانال های هدایت آب موجود به سمت سه تالاب بین المللی و نیز سد دانشمند واقع درحوزه داشلی برون هدایت شوند که هم اکنون عملیات آبگیری درحال انجام است.
شیرمحمدلی اضافه کرد: وی تصریح کرد: آورد آبی رودخانه اترک همچنین بدون هیچ گونه خسارتی اراضی حاشیه آن را سیراب کرد و فرصت خوبی در اختیار کشاورزان این منطقه برای کشت محصولات پاییزه از جمله گندم، جو و کلزا قرار داده است.
بخشدار داشلی برون بابیان اینکه حجم آب ذخیره شده در سد دانشمند و تالاب های بین المللی پس از پایان آبگیری اعلام می شود، گفت: آنچه مسلم است، بارش های اخیر برای کشاورزان و دامداران منطقه و نیز تالاب های بین المللی بسیار بموقع و مفید بود.
به گزارش ایرنا، سد خاکی دانشمند بخش داشلی برون گنبدکاووس با ظرفیت ذخیره آب 33 میلیون متر مکعب و با هزینه 95 میلیارد ریال در 19 شهریور 1391 با حضور رییس جمهوری وقت به بهره برداری رسید.
این سد با هدف توسعه بهره برداری از رودخانه مرزی اترک، ذخیره سازی سیل و کنترل سیلاب شهر اینچه برون و منطقه پیرامونی، کاهش رسوب ورودی به سه تالاب بین المللی و بهبود آبگیری و طول عمر آنها، توسعه کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی منطقه، بهبود آبیاری چهار هزار هکتار اراضی، پرورش ماهی و تامین آب صنعتی احداث شده است.
همچنین سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی گل گنبدکاووس که در دوم فوریه 1971 میلادی برابر با 13 بهمن 1349 با حضور نمایندگانی از 18 کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده ای جهانی که سال ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، جزو تالاب های نیمه خشک دسته بندی شده و اهمیتی بین المللی یافتند.
موقعیت جغرافیایی این سه تالاب که مجموعا افزون بر سه هزار هکتار مساحت و از 2 تا چهار متر درسال های که میزان بارش مناسب بوده، عمق دارند، پناهگاه خوبی برای رشد و نمو گونه های مختلف جانوری و گیاهی منطقه و نیز میزبانی از صدها هزار پرنده مهاجر از منطقه سیبری کشور روسیه هستند.
بخش مرزی داشلی برون از توابع گنبدکاووس است که با 30 روستا و یک نقطه شهری در طول نوار مرزی ایران و ترکمنستان در شمال این شهرستان گسترده شده و اکثریت قریب به اتفاق 26 هزار نفر ساکنین آن را برادران ترکمن اهل سنت تشکیل می دهند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر