c_300_250_16777215_10_images_1_70020.jpg


ترکمن سسی - چند دهه پیش پخت نان در تنور توسط مادران و بانوان زحمتکش در ترکمن صحرا از صحنه های روزمره و عادی زندگی بود و در تمامی روستاها به راحتی قابل مشاهده بود.


آن روزها بین خانه ها نه دیواری بود و نه فاصله ای بود از لحاظ ارتباطات محلی و زنان و بچه ها دور تنور جمع می شدند و زمان حدود یک ساعته پخت نان را با گپ و گفت صمیمی دور هم بودند و بچه ها از "تامدیر چورک" تازه و گرم  و با کیفیت تر از نان های امروزی می خوردند و چنین صحنه هایی از زیبایی های زندگی روستایی بود اما امروزه به یک نوستالژی تبدیل شده است.
از چند دهه پیش با افزایش جمعیت روستایی و تغییرها در شیوه های زندگی با ایجاد نانوایی های کنونی دیگر حتی در روستاها بندرت تنور قدیمی یافت می شود مگر در کلبه های بومگردی و نمایشگاه های فرهنگ اقوام.
بچه های کم سن و سال‌ امروزی صحنه های واقعی این چنینی ندیده اند و حتی نام تنور قدیمی و لوازم آن را نیز نشنیده اند. تامدیر ، اودن، چاناق، کندریک، که سه وی، اودگورمک، دوردکیچ، کوریک ، ینگسه لیک و ...بهتر است بچه های امروزی اینها را از مادر بزرگها بپرسند و بدانند.
همکار رسانه ای ما فرشید خواجه با حسن سلیقه خود اخیرا یکی از این صحنه های دیرین را در صفحه اینستاگرام خود کار کرده است که با کپشن صفحه "ترکمن سسی" اینجا منتشر می شود.


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر