c_300_250_16777215_10_images_71490.JPG


ترکمن سسی - مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی گلستان گفت: بزرگ ترین پاسداشت و ارج نهادن به شاعر و عارفان همچون مختومقلی فراغی این است که اندیشه های آن ها در زندگی فردی و اجتماعی جاری و ساری شود.


به گزارش ترکمن سسی به نقل از خبرگزاری مهر، عادله کشمیری صبح پنج شنبه در آئین نکوداشت دویست و هشتاد و ششمین سالروز تولد شاعر و عارف ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی در روستای آق توقای اظهار کرد: مختومقلی شاعر بزرگی است که به درستی و راستی آزادی را تخلص می ‌کرد.
وی افزود: مختومقلی وارث دردهای بزرگ بشری و قومی بود و از خرد و اندیشه برای بیان دردهای اجتماعی جامعه بهره برد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از مختومقلی فراغی به عنوان غلام سروران دین نام برد و ادامه داد: به واقع مختومقلی غلام سروان دین بود چرا که عاشق پیامبر و اهل بیت (ع) بود و مدح و ثنای خاندان رسول (ص) به خالصانه ‌ترین شکل در اشعار او دیده می‌ شود.
وی اضافه کرد: مختومقلی از مفاخر بزرگ فرهنگی، ادبی و دینی مردم ایران است و قبل از آنکه فرزند دولت محمد آزادی باشد، فرزند ایران و ترکمن صحرا است.
کشمیری تصریح کرد: اوایل قرن دوازدهم که تنور غارت و چپاول گرم بود و دودش بخش ‌های زیادی از ایران را فراگرفته بود، مختومقلی از شعر برای روشنگری در مسائل سیاسی و اجتماعی استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه مختومقلی علم و دانش را مشده خودش می دانست، یادآور شد: مختومقلی در اشعارش به مسائل سیاسی و اجتماعی پرداخت، در آن زمان که جنگ ‌های داخلی و حمله نادرشاه بود به مسائل اجتماعی توجه ویژه داشت.
به گفته کشمیری مسئله چند همسری، سوادآموزی، نقش زنان در جامعه، آثار سوء موادمخدر، فقر، اختلافات طبقاتی، اعتراض به ریاکاری دینی و تذکر به عالمان دروغ در اشعار مختومقلی بروز و ظهور دارد.
وی با بیان اینکه مختومقلی شاعر و حکیم برای تمام دوره ها و زمان هاست، خاطرنشان کرد: بزرگ ترین پاسداشت و ارج نهادن به شاعر و عارفان همچون مختومقلی فراغی این است که اندیشه های آن ها در زندگی فردی و اجتماعی جاری و ساری شود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر