c_300_250_16777215_10_images_1_72025.jpg

ترکمن سسی - محمدرضا جلایی‌پور: فریده ایزدی بنیان‌گذار و مدیر موسسه‌ی انصار ترکمن‌صحرای آق‌قلا است. این زن ستودنی ترکمن با دستان خالی در روزها و ماه‌های بعد از سیل آق‌قلا کاری کرد که هیچ نهاد امدادرسان ملی و حتی سمن و خیریه‌ی تهرانی نتوانست بکند.


از بین صدها شاگردش در دارالقرآن خانگی‌اش و همسایه‌ها و معتمدان محلی آق‌قلا شبکه‌ای قدرتمند برای مدیریت بحران و مدررسانی به سیل‌زدگان ایجاد کرد، چند ده زن جوان آق‌قلا را در همان روزهای اول بسیج کرد و ظرف چند روز بیش از ۲۰۰۰ لباس محلی برای زنان سیل‌زده‌ دوخت و توزیع کرد (زنان ترکمن‌ چادر/مانتو را نمی‌پسندند) و نیازی فوری را پاسخ داد، خانه‌اش را عملا به مرکز مدیریت بحران و دریافت و توزیع اقلام کمکی تبدیل کرد، با به کارگیری جوانان یک فایل اکسل از اطلاعات همه‌ی سیل‌زدگان شهر و روستاهای آق‌قلا و نیازهایشان تهیه و با تعیین نماینده‌ی مورد اعتماد در هر کوچه و محله این فایل را با دقتی تحسین‌برانگیز تکمیل و روزآمد کرد، مرجع همه‌ی نهادهای امدادرسان - از جمله کمیته امداد و هلال احمر و سپاه و نیروهای جهادی و بهزیستی و  سمن‌ها و خیریه‌ها - برای کسب اطلاعات و این‌که هر خانواده‌ی نیازمند به مددرسانی چه کمک‌هایی دریافت کرده و نیاز دارد و مرکز دریافت و توزیع اقلام و پیشگیری از موازی‌کاری شد و هنوز معتبرتر و معتَمَدترین مرجع در شهر برای رساندن کمک‌ها و اقلام به دست نیازمندترین شهروندان آق‌قلا است.  

خانه‌ی ساده‌ی او مأمن زنان آق‌قلا و مرکزی برای تواناسازی آن‌هاست. در روزهای بعد از سیل اینقدر برای کمک بیشتر به آسیب‌دیده‌ها دوید و به خودش فشار آورد و کم خوابید که در بیمارستان بستری شد. عاملیتش به عنوان یک زن ترکمن در محیطی سنتی و مردسالار، خوبی‌ها و دیگردوستی‌اش که هر کس او را می‌شناسد تحت تاثیر قرار می‌دهد و توفیقش در خیررسانی موثر به آسیب‌دیده‌ترین هم‌شهری‌هایش او را نمونه‌ا‌ی مثال‌زدنی از خوبان روزگارمان می‌کند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر