c_300_250_16777215_10_images_72033.jpg

ترکمن سسی - بافندگی قالی ، قالیچه ، پشتی ، گلیم و پالاس ، جانمازی (نمازلیق) ، دیه باشلیق ، جل، خورجین ، طوربا... از هنرهای قدیمی زنان و دختران ترکمن است.


در حالیکه بافت و تولید این صنایع دستی در دهه های پیشین محل درآمد بسیاری از خانوارهای ترکمن بود، امروزه با توجه به تغییر شیوه های زندگی و تولید صنعتی و انبوه نمونه های آن بسیاری از این صنایع دستی در حال فراموشی است و یا صرفا استفاده تولیدات دستی آن جنبه تزیینی دارد نه کاربردی.

عبدالله طالبی یکی از شهروندان در این باره می گوید: همان طور که می دانید قالی ترکمن معرف نبوغ ذاتی و هنر و استعداد سرشار بانوان این دیار می باشد و می تواند در صادرات غیرنفتی کشور و اشتغال زایی سهم بسزایی داشته باشد.
شایسته است رکودی را که طی دو دهه اخیر در بازار فرش دستبافت ایران به دلیل برخی مشکلات ایجاد شده و از درخشش آن کاسته، با حمایت و هدایت این صنعت از سوی دولت و مسئولین دوباره رونق یابد و بانوان ترکمن با اطمینان خاطر و با صلابتتر بتوانند موسیقی زندگی ترکمن که همان صدای ضربات یک نواخت شانه بر تار و پود قالی است، را بنوازند.
اگر نتوان قدمی برای حل مشکل این قشر شریف قالبیاف که بعضا تحت پوشش بیمه هم نیستند ، حداقل نمک به زخم نپاشیم .

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر