c_300_250_16777215_10_images_72471.jpg

ترکمن سسی - درختکاری و توجه به طبیعت موضوعی است که روز به روز اهمیت آن در جوامع مختلف احساس می شود و در منابع دینی ما مسلمانان نیز به وفور از اهمیت نباتات و توجه به امر درختکاری سخن به میان آمده است.



 بر اساس آموزه های دینی مسلمانان، گیاهان به منزله جانداری که حق تعرض به حقوق آن وجود ندارد معرفی می شود که جا دارد محققان اسلامی در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام دهند. همین موضوع سبب شد که با خیر نامدار درختکاری ترکمن صحرا عبدالمجید زیتونلی گفتگویی انجام دهیم تا این پویش ارزشمند در ترکمن صحرا فراگیر شود .

به عنوان سوال نخست خود را معرفی نمائید، اینکه در چه رشته ایی تحصیل نمودید.

با سلام اینجانب عبدالمجید زیتونلی ساکن روستای قورچای ترکمن تابع بخش مرکزی شهرستان ازادشهر که تحصیلات خود را در مقطع  کارشناسی ارشد مکانیک سیالات شاخه تبدیل انرژی به اتمام رساندم.

گویا به درختکاری و گسترش فضای سبز علاقه دارید. دلیل این علاقه چیست؟

زمانی من به کاشت درخت علاقمند شدم که به عنوان پیمانکار آب و فاضلاب روستایی در امور اجرای شبکه گذاری و خطوط انتقال در نوارمرزی اترک کار می کردیم .ابر سیاه همراه با باد تندی امد به نیروها گفتم دستگاه ها را جمع کنید باران میاید. ما درنقطه صفرمرزی بودیم .باران بطرف شمال کشور ترکمنستان بارید کنجکاو شدم دویدم بالای کوه دیدم باران ان طرف میبارد. دیدم که انها جنگل و پوشش گیاهی را حفظ کردند و بکر مانده است نتیجه گرفتم درختان هم رزق روزی دارند باران را بطرف خود کشید از ان روز به بعد ماهیانه پول جمع کردم جهت کاشت درخت تا به هدفم برسم.

فواید درخت کاری چه هست و توصیه شما به عموم مردم به عنوان یک خیر درخت کار چه می باشد؟

درخت نبض تپنده طبیعت است و شریان زندگی عامل تولید اکسیژن و آب است من از مردم عزیزکشور ایران باستان خواهشمندم در بدو تولد فرزند بنام وی یک درخت بکارند تا با نهال غرس شده باهم بزرگ شوند.

مشوق شما در این راه چه کسانی بوده اند و چه پروژه هایی در این زمینه تا به حال صورت داده اید؟

مشوق ما خانواده محترم ام به خصوص پدر مرحومم بودند و همچنین دردوران مقدس سربازی درگروه پدافند نیروی هوایی فرمانده محترم شهید منصور ستاری و جناب تیمسار متین و جناب سرهنک رجبی و جناب سرهنگ بهنام بودند.
پروژه های کار کردیم در ضمن کاشت شرط نیست هر ساله چندین میلیون در کشورمان نهال غرس می شود. موقع برداشت خبری نیست. شرط پشتیبانی و نگهداری ان است .با توکل به ایزدمنان و با همکاری جوانان روستای عزیزمان مردم ۱۵۰۰ اصله نهال را به ثمره رساندیم .
پروژه هایی که کار کردیم نتیجه مطلوب داد. پارک ۱۶ هکتاری شهرستان مراوه تپه و درختکاری در روستای سرسبزمان قورچای حاشیه جاده و بطول ۱۰ کیلومتر و همچنین در روستاهای همجوار باغلی مرامه و روستای کاکا و روستای قرقلر اقچلی.
 در اجرای آبیاری یک تانکر چهارچرخ مزین به پرچم مقدس کشورعزیزمان و چهار دستگاه موتور برق دیزل و بنزینی ۵دستگاه کف کش برقی و یک دستگاه موتور روبین خریدیم وهم از طریق کانال غرقابی و لوله گذاری آبیاری می کنیم. در ضمن در بعد نگهداری درختان را بنام شهدا و مرحومین و فوتی های همان محله پلاک گذاری کردیم و در مورد جوانان اسپانسر آنها هستیم ۱۷۰ دست لباس و ۱۰ عدد توپ دوسری میله فوتبال هدیه دادیم.

گفتگو از : آرمان خرمالی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر