c_300_250_16777215_10_images_72501.jpg

ترکمن سسی - جوان سیمین شهری از محله بناور که در یک سال گذشته ساخت آلاچیق را به عنوان یک کسب و کار محلی شروع کرده در گفتگو با پایگاه خبری ترکمن سسی می گوید :



9 ماه است که این کارو شروع کردم.قبلا پدر بزرگم آلاچیق درست می کرده. هنر ساخت آلاچیق را از عموهام و پدرم یاد گرفتم و شروع کردم.

یونس پنق ادامه می دهد:
خوشبختانه پروانه فعالیت این کسب و کار را از اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اخذ کرده ام.

این هنرمند ترکمن درباره قیمت تمام شده آلاچیق ها می گوید:
در حال حاضر آلاچیق بزرگ هشت میلیون و آلاچیق کوچیک هفت تمام می شود و اگر خوب کار کنیم ده روز کار ساخت یک آلاچیق طول می کشد.

وی تاکید می کند : ساخت آلاچیق اساسا یک کار سنتی است و نمی شود بعضی قسمتها را صنعتی کرد، ریزه کاری های زیادی دارد و به همین دلیل ساخت آن طول می کشد.

یونس ادامه می دهد : ساخت درب آلاچیق جزو تعهدات ما نیست. درب را نجارها می سازند ولی اگه مشتری درب را هم سفارش بدهد می سازیم.

این هنرمند ترکمن خاطر نشان می کند: آلاچیق بزرگ قطرش حدود شش متر است. آلاچیق کوچک پنج متر ، ولی گودگمه هم قیمتش از آق اوی جداست ، اون هفت تومان است.ولی چوب ساخت آن کمیاب است. خیلی کم یافت می شود و بزرگترین مشکل ما چوب است و این موضوع برای آینده این هنر نگران کننده است.

پنق با اشاره به مشکل اساسی چوب می گوید : بعضی وقتها تا دوماه هم بیکار خوابیدیم بخاطر نبود چوب ولی بهرحال با موضوع کنار میاییم.

وی درباره افرادی که سفارش ساخت آلاچیق می دهند گفت :از افراد مختلف و باشگاه سوارکاری سفارش داشته ایم.



یونس پنق 09355439801

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر